DRIVR

Subaru UK stopt met de STI – België binnenkort ook?

“Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel”. Het is een cliché zo oud en versleten als onze snelwegen, maar het zou binnenkort nog eens van onder het stof kunnen worden gehaald – zij het dat de wind deze keer vanuit Londen waait. Subaru UK besliste deze week namelijk om de import te staken van zijn legendarische (Impreza) WRX STI. Daarmee komt er een einde aan een iconisch DRIVR-tijdperk.

Dat de nieuwe Impreza niet beschikbaar was op het Grote Eiland, liet weinig goeds vermoeden. Erger nog: de WRX STI (oftewel de enige versie die nog van de oude modelvariant aangeboden wordt) sukkelt met een hogere CO2-uitstoot en ongunstige positie tegenover nieuwkomers zoals de Golf R en de M135i. Die zijn veelal zuiniger, sneller en beter uitgerust, wat Subaru UK nu motiveert om de stekker uit zijn performance-icoon te trekken – net als de Britse Mitsubishi-importeur midden 2012 met de EVO X deed.

Voor ons land is er voorlopig nog niets beslist. Maar gezien de STI wordt bedankt voor bewezen diensten in een land met meer kachelbuizen en picknickbanken per vierkante kilometer dan eender welk ander buurland, ziet het er somber uit. Ook wij wachten nog steeds op de nieuwe Impreza, en worden intussen zoet gehouden met de BRZXV, Outback en Forester.

Om zijn voortbestaan bij ons te verzekeren, zou de linksgestuurde STI zeker baat hebben bij de koerswijziging die Subaru UK recent had ingezet: 40 pk meer voor £ 6.000 minder. “Kwestie van kopers een reden te geven om niet voor een voorwielaangedreven hyperhatch te gaan“, zoals collega Divjak in onze RallyShootOut stelde. Hoewel het voor ons dus nog niet zo ver is, rouwen we graag even mee met de Britse collega’s, die een hele waslijst specials over de vloer kregen:

1. Impreza GT/2000 Turbo (1993)

Begonnen met 211 pk, maar al meteen een tweeliter turboboxer en vierwielaandrijving.

2. Impreza McRae Edition (1995)

Speciale UK-only-reeks van 200 stuks voor de betreurde Colin McRae. Geprepareerd door Prodrive en goed voor 260 pk. Nummer 13 werd overigens nooit gebouwd – dat getal bracht immers ongeluk…

3. Impreza Turbo (1997)

Nieuwe styling en een lichte power upgrade tot 218 pk

4. Impreza 22B (1998)

Cadeautje van Subaru voor de veertigste verjaardag van het merk en de derde opeenvolgende constructeurstitel in het WRC. Binnen de 48 uur waren alle 400 Japanse exemplaren uitverkocht. Daarna bereikten er nog zestien de UK. 280 pk, dit keer uit een 2,2-liter.

5. Impreza RB5 (1999)

Terugkeer van de eveneens betreurde Richard Burns naar het rallyteam: 444 stuks, 240 pk. Optioneel Prodrive suspension pack.

6. Impreza P1 (2000)

Tot 1.000 stuks beperkte Prodrive-reeks. 280 pk en two-door only.

7. Impreza WRX (2001)

Nieuw model met controversiële snoet. Opnieuw een tweeliter, dit keer met 218 pk.

8. Impreza WRX UK300 (2001)

Weer een beperkte UK-only-reeks om de rallysuccessen van de afgelopen jaren in de kijker te zetten. 300 stuks.

9. Impreza WRX STI (2003)

Welgekomen facelift om de gemoederen bij de fans te bedaren. Onderhuids wijzigde er niet veel, alleen het vermogen werd opgetrokken tot 265 pk.

10. Impreza WR1 (2004)

1.000 Japanse WRX STI’s geraakten er tot het Oude Continent. 500 werden er als Petter Solberg-edities aan de man gebracht, de andere 500 staken het Kanaal over en werden door Prodrive onder handen genomen, goed voor 320 pk uit diezelfde tweeliter.

11. Impreza RB320 (2006)

Tot 320 stuks beperkte UK-reeks ter nagedachtenis van de een jaar eerder overleden Richard Burns. Alleen verkrijgbaar in het zwart en met 320 pk.

12. Impreza WRX STI (2007)

Opnieuw een shock voor de Impreza-enthusiasts: de nieuwe Impreza werd eerst alleen als hatchback gelanceerd. 2,5-liter viercilinderboxer met 300 pk.

13. Impreza Cosworth CS400 (2010)

Alweer een UK-spacial: 75 stuks werden onder handen genomen door Cosworth, dat erin slaagde 400 paarden uit het blok te puren.

14. WRX STI (2010)

De Impreza kreeg er een vlakke koffer bij en wat letters minder: voortaan zou Subaru’s snelste gewoon als WRX STI door het leven gaan.

15. WRX STI 340R (2012)

Upgrade naar 340 pk en officieel de laatste (Impreza) WRX STI die in de UK verkocht wordt.

[Bron: evo]

Share Button

12 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Waren nochtans handig die dingen:

  2. 1-11 says:

    280 pk voor de turbo van 1997 ? Was dat niet eerder 218 ?

    • Wim Bervoets says:

      Verdorie, je hebt gelijk. Er zijn per ongeluk andere spec-cijfers tussengeslopen.
      Bij deze rechtgezet!

      • 1-11 says:

        Wel jammer 🙁

        Ben hier sinds een stevige sneeuwstorm 2 weken terug aan ‘t overwegen om toch maar een 4WD aan de collectie toe te voegen. En ik wilde graag iets met de oerlook en de power van een STI, maar vond niet meteen iets betaalbaars. Ik hoopte dus al dat ik iets gemist had…

        Nu we toch bezig zijn, heeft een 2003 WRX STI trouwens geen 265 pk ipv 225 ?

    • Tim Vanhee says:

      Tussen ’93 en ’97 hadden ze er 208pk met grote trage turbo. De ’98 had 211pk met een veel kleiner turbogat. Die kreeg ook een grote facelift. ’99 en 2000 de fiskaal minder interessante 218pk die niet veel anders aanvoelde dan de 211pk.

      Vanaf 2001 kwam er de bug eye met 218pk, en is er de STI bijgekomen van 265pk.

  3. Ken Divjak says:

    Niet dat iemand ernaar gevraagd heeft,
    maar toch geef ik graag mijn WRX Top-3 over de drie generaties even mee:

    1st Gen: RB5 oftewel de beste van die reeks volgens menig autojournalist

    2nd Gen: Spec C Type RA-R oftewel één van de allerzeldzaamste ooit

    3rd Gen: hoedanook de hatchback oftewel de spirituele opvolger van de Integrale

    • 1-11 says:

      Ook zonder dat jer ernaar gevraagd hebt, maar hoort een 22B niet in dat lijstje te staan ?

      Alleen al voor de looks met die opgeblazen spatborden :-p

  4. Tim Vanhee says:

    Ik vergeet het nooit: De enige wagen van meer dan 200pk voor minder dan een miljoen, dat was 15 jaar geleden ongezien. En de BIV betaalde Subaru voor u. Een rallywagen zowaar. Grote concurrent van de Lancer EVO.
    Vanaf mijn 16 jaar droomde ik er van. Dank u Top Gear, dank u Colin Mcrae. Ik moest er ooit één hebben.
    In 2000, ik was toen 20 had ik er ééntje vast. Een zwarte ’98-er met gouden OZ Supertourismo’s. 4 Fantastische maar onverantwoorde jaren heb ik ermee gehad.

    Mijn ultieme Impreza’s zijn het zeker de 22B en P1. Na de ‘classic’ zijn ze maar blijven achteruit gaan. Eerst de spuuglelijke bug-eye die ze al snel gefacelift hebben. De hawk-eye vanaf 2005 was dan weer mooier, maar ze werden steeds zwaarder en duurder.
    Hun afscheid van het WRC was het begin van het einde. De hatchback is nooit de naam WRX waardig geweest, enkel de STI was de moeite. De nieuwste variant kan het niet meer redden, en is ondertussen zijn cultstatus al lang ontgroeid. Helaas.

Leave a Reply