DRIVR

Test: BMW 116d EfficientDynamics ‘Sport Line’ (F20)

Op papier is het een uitgemaakte zaak: de door ons al gequoteerde 125d (211 pk en 450 Nm) verpulvert zijn mueslibroertje – de 116d EfficientDynamics (116 pk en 260 Nm) – met mathematisch gemak. Desondanks konden we de krachtige zelfontbrander over de volledige lijn geen onderscheiding geven – mede door diens forse basisprijs van 34.500 euro. Hoe deze 99 gram C02/km producerende 116d dan beter doet?

Waarom deze 1-Reeks meteen een streepje voor op de topdiesel? Omdat er op de flanken een Sport-insigne hangt beter dan een Urban-plaatje, waardoor deze Einser – ondanks eco-intenties – een stuk dichter bij de BMW-filosofie aanleunt dan de uitvoering met witte stadsaccenten. Concreet krijg je voor je 1.625 euro extra een aangenaam sportstuur, 16-duims aluminium velgen en een paar nauwsluitende sportzetels vooraan. Belangrijke tactiele onderdelen die eigenlijk standaard zouden mogen zitten op elke 1-Reeks BMW.

Naast het meubilair weet ook de 1.6 turbo een gedegen indruk na te laten. Hoewel die nog altijd niet van de stilste is bij een koudstart, is de vermogensopbouw aanvaardbaar in Eco Pro, goed in de Comfort-setting en – ondanks het bescheiden vermogen – verrassend vinnig in de Sport-modus van de standaard Driving Dynamics-schakelaar. Het verrassingseffect is in ieder geval een pak groter dan bij de 211pk-versie, en daarmee scoort deze kleine 1.6 punten – zeker aangezien zijn lage CO2-uitstoot het ergste doet vermoeden. Grootste punt van kritiek gaat op naam van de koppeling die nogal laat aangrijpt, en daarmee contrasteert met de andere bedieningsorganen. Met dat Freude Am Fahren-gevoel zit het dus nog steeds snor – mede door de achterwielaandrijving, het feit dat de ED-versie standaard 1cm lager ligt en het ESP alsook de tractiecontrole integraal uit kunnen.

BMW is er met andere woorden opnieuw in geslaagd om een EfficientDynamics-model neer te poten dat prima in de smaak valt. In theorie rij je zowaar 1.395 km (!) met een enkele tank, wat straf is gezien de prestaties boven verwachting liggen. De basisprijs van 24.400 euro is trouwens identiek aan die van de 116i-benzine-instapper. Die presteert met zijn extra pk’s (maar minder koppel) nauwelijks beter, en heeft daarmee een te duchten interne concurrent. Idem dito voor de 118d (143 pk/320 Nm) die misschien wel het gat vult met de 120d (184 pk/380 Nm), maar op zich weinig meerwaarde meer biedt.

BMW 116d EfficientDynamics Edition – Sport-line

Plus Min
+ Rationeel te verantwoorden DRIVR – Aangrijppunt van de koppeling

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn, turbo
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 116 pk
Koppel 260 Nm
Gewicht 1.385 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,5 s
Topsnelheid 195 km/h
Gem. testverbruik 5,9 l/100km
CO2 uitstoot 99 gr/km
Prijs 24.400 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

14 Responses

  1. Sander Scheiris says:

    De 116d ED is inderdaad een leasetopper maar over het marginale verschil van de 118d tov van de 116d ED ben ik het niet volledig met eens. Zelf heb ik beiden gereden en toch gekozen voor de 118d om de volgende redenen:

    – Minder “diesel”. Betere isolatie en betere ophanging van de motor? Loopt in ieder geval iets rustiger.
    – Prettiger schakelen/koppelen. Andere versnellingsbak verhoudingen?
    – Geen 17″ of groter mogelijk op de 116d ED
    – Meer power is altijd beter. De 116d ED stelt zeker niet leleur maar mist net de pk’s om serieus op de autoweg in te voegen.

    Daarnaast reed ik ook de 118i die op papier veel sneller is maar gevoels/gehoormatig niet veel sneller aanvoelde. Raar.

    • Simon Hellin says:

      “Minder “diesel”. Betere isolatie en betere ophanging van de motor? Loopt in ieder geval iets rustiger.”

      118d is ook een 2-liter, de 116d is een 1600… zal er ook wel mee te maken hebben.

  2. W0ut says:

    Niet echt een vraag voor Drivr maar hoe zit het met de binnenuitrusting? Ik herinner me uit de vorige iteratie van de einser ED voornamelijk de belabberde standaard radio/speakers.

    • Pieter Ameye says:

      Met de oude heb ik geen ervaring. Maar deze had de standaard radio/speakers, en daar viel weinig of niets op aan te merken.

    • AnthonyG says:

      Ik heb er niet zolang ook mee gereden en ik vond de motor eveneens, desondanks de weinige pk’s, erg rijdbaar.

      Afwerking binnenin is beter dan de vorige serie, maar minder in vergelijking met de E9X. Het blijft een basismodel.

      Minder vind ik het wegfilteren van kleine oneffenheden (verwondert me dat de reviewer dit niet opgevallen is) en de epas.

      • Pieter Ameye says:

        Met het wegfilteren van kleine oneffenheden vond ik niet meteen iets mis. Wat betreft het EPAS heb je een punt, niet echt schitterend (en bvb een stuk beter in de 3) maar na een tijdje stoorde ik mij er niet meer aan.

    • Ken Divjak says:

      @WOut:

      Standaard stoelen en speakers waren inderdaad een ramp op de E87…!

      Beide zijn beduidend beter op de F20,
      al blijft de optie ‘sportstoel’ een nuttige op de meeste BMW’s.

      @AnthonyG:

      Noch het EPAS, noch de (secundaire) demping zijn ondermaats in ons boekje:

      Ook het stuur – dat nu elektrisch bekrachtigd is beter dan hydraulisch – geeft vagere info maar blijft gelukkig scherp en goed afgewogen. Combineer dat met een perfecte 50/50 gewichtsverdeling en een demping die (op hoogprofielbanden) helemaal geremedieerd is, en je krijgt een weggedrag dat een goede brug slaat tussen comfort en sportiviteit. Zo zie je maar dat passieve veren op bescheiden zestienduimer soms even goed zijn als adaptieve demping op een Sportfahrwerk, want de basis-setup laat serieus hoge tempi toe op notoir moeilijk asfalt. Kortom: het rijgedrag is volwassener geworden, maar daarom niet minder genietbaar.

      Uit: http://drivr.be/2011/10/11/test-bmw-116i-f20-hatch-2011/

  3. Stijn says:

    Onlangs, tijdens die ijzige zaterdag enkele weken terug, met de 116 ED gereden. Zelfs bij, een echte, koudstart viel het dieselgekletter net erg goed mee. Zeker voor een BMW, die vaak hierop niet bij de besten scoren. Reed agiel, speels en vlot zonder echt snel te zijn. Vooral het prijskaartje valt mee. Als basis 116 ED met enkele leuke opties zoals (M-) sportstuur en pook, sportzetels, 16″ velgen (aan een spotprijsje nu) kom je aan een bedrag (reeds leuke kortingen voor het salon) dat lager ligt dan dat van een soortgelijke Golf VII. Nice work BMW! En ook Drivr, dit zijn testen waar héél wat mensen mee geholpen worden!

  4. Raoul says:

    Onlangs ook een proefrit mee gedaan, heb deze nadien geschrapt van mijn mogelijke kandidaten voor een aankoop. De motor is niet slecht in zijn categorie, maar veel pit zit er toch niet in.
    Ergerlijk vond ik echter het stuurgevoel: zeer sponzig. Toch wel tot mijn verbazing want dit krijgt vaak goede beoordelingen in de pers.
    En dan de remmen, misschien stond dit voertuig al lang stil, maar jongens toch wat moest ik er hard op duwen.
    Ook voor mij negatief was de lage positie van de zetels, echt voor jonge mensen.
    Wel leuk: bochtengedrag!

    • heidekonijn says:

      Fijn iemand tegen te komen die het ook niet echt heeft met sponsmobielen. Hetgeen me doet afvragen… wat blijft er nog op je lijst, tot nu toe?

  5. heidekonijn says:

    Geen ervaringsdeskundige dus, wel een oranje versie gezien die er verbazend goed uitzag… tot aan de voorkant. Ik vraag me af wat er gebeurd is toen ze daaraan begonnen?

    • Stijn says:

      Inderdaad, een ramp die hoge voorkant met de reusachtige nieren. Vrees dat dit de kostprijs van voetgangersveiligheid is. In het wit valt dit nog enigszins mee maar schoonheidsprijzen gaat deze auto niet winnen…

      • AnthonyG says:

        Ik vind die voorkant nu juist mooi (mits geen licht kleur en zonder M-pakket)
        De achterkant daarintegen is 13 in een dozijn ontwerp en de daklijn te hoog.

        Ik denk dat die neus in een coupé vorm (2 reeks) echt mooi gaat zijn.

  6. Walter says:

    Recent een 118d als bedrijfswagen gekregen. Wegens budget gekozen voor 16″ en standaardophanging, terwijl de proefrit gereden werd met 18″ en sportadaptieve ophanging. En tot mijn grote verbazing valt de standaardophanging en 16¨ op onze Belgische wegen veel beter mee! Het compromis is werkelijk zeer goed en ik denk dat je enkel voordeel kan halen uit het sportchasis, adaptief of niet, op biljartvlakke wegen. Maar ook bij het sportieve werk voel ik me beter bij de standaard configuratie en dat had ik echt niet verwacht. Epas is inderdaad wennen en voelt zeker in het begin bijzonder kunstmatig aan. De sportstand helpt wel. En ik kan ook nog meegeven dat de automaat werkelijk fenomenaal is!

Leave a Reply