DRIVR

Test: Audi A3 1.8 TFSI Quattro 180

Een nieuwe A3? Ja, ook wij moesten twee keer kijken om de verschillen met de tweede generatie te spotten. Audi’s C-segmenter lijkt op het eerste gezicht misschien alleen wat gebotoxt, maar de échte veranderingen zitten verborgen onder de gladgestreken contouren. Te beginnen bij het polyvalente MQB-platform, waarop ook groepsgenoten als de Seat Leon en VW Golf 7 geschoeid zijn. Dat heeft niet alleen de (kosten)efficiëntie bij productie geoptimaliseerd, maar ook in het gewicht gesnoeid. Klinkt als muziek in onze oren…

Audi A3 1.8 TFSI

Het laatste woord in sportief rijgedrag moet je nog steeds niet verwachten, maar de A3 kan voortaan best wel rijdynamisch uit de voeten. ‘Capabel’, dat is het woord. Elke component voelt aan alsof hij zijn job evengoed zou kunnen uitvoeren terwijl hij een theetje drinkt en de krant leest. Als een goede butler neemt de wagen je alle lasten uit handen, zodat het tempo met gemak de hoogte in gaat zonder ooit snel aan te voelen. Opwindend? Dat niet. Maar wel bijzonder efficiënt.

Audi A3 1.8 TFSI

Om zo’n component bij naam te noemen: de 1.8 TFSI in ons testexemplaar levert voortaan een piekvermogen van 180 pk tussen 5.100 en 6.200 tpm en 250 Nm koppel van 1.250 tot 5.000 toeren. Die vlakke koppelcurve zorgt niet alleen voor veel trekkracht in om het even welke versnelling, maar ook voor een zeer progressieve krachtontplooiing. We zouden het gebrek aan drama kunnen bekritiseren, maar eigenlijk past het de A3 als gegoten.

Audi A3 1.8 TFSI

Audi claimt een nul-tot-honderdspurt van 7,1 seconden, en eerlijk gezegd twijfelen we geen moment aan de haalbaarheid daarvan. Het prestatiepotentieel valt dankzij de optionele Quattro-vierwielaandrijving en de supersnelle S-Tronic-zevenbak met dubbele koppeling simpelweg foolproof te ontgrendelen. Alleen jammer dat Audi, naar Duitse gewoonte, voor beide opties flink doorrekent: elk van beide zet 2.100 euro extra op de factuur, om het totaal op minstens 30.050 euro te brengen.

Audi A3 1.8 TFSI

Eveneens volgens de normen van het huis geeft het stuur niet de indruk je te willen betrekken bij de rijervaring. Het nieuwe Drive Select (€ 235,95), dat gaspedaal, stuur en versnellingsbak afstemt op de wensen van de bestuurder, biedt gelukkig enig soelaas. In de Dynamic-stand wordt het stuurgewicht aanvaardbaar, al blijft de feedback zo goed als afwezig. De andere modi focussen respectievelijk op Comfort en Efficiency, terwijl je het systeem ook automatisch de beste parameters kan laten bepalen naargelang je rijgedrag.

Audi A3 1.8 TFSI

Audi A3 1.8 TFSIAudi A3 1.8 TFSI

Dat is overigens aan te raden, want wie zoals ondergetekende graag zélf elke paar kilometer tussen sportief en comfortabel rijgedrag switcht, wacht een hoop gefriemel. De Drive Select-knop bevindt zich immers achter de stuurrand en verplicht de bestuurder om telkens het volledige gamma aan rijmodi te doorlopen tot de gewenste passeert. Dat vergt onnodig veel tijd en aandacht – genoeg om ons nostalgisch te doen terugmijmeren naar de tijd dat wagens gewoon één fabrieksinstelling hadden die in alle omstandigheden zijn werk deed. We worden oud.

Audi A3 1.8 TFSI

Die kleine ergonomische misser durven we Audi echter vergeven, want verder maakt het merk met de vier ringen zijn reputatie als topinterieurbouwer helemaal waar. De boordplank oogt gelikt, modern en minimalistisch, de bouwkwaliteit benadert die van een Arianeraket. Alleen jammer dat de optionele schakelpeddels achter het stuur wat goedkoop en plastiekerig aanvoelen, maar verder is het al soliditeit wat de klok slaat. Het nadeel van het overzichtelijke design is wel dat veel functies geen knopje hebben gekregen, maar begraven zitten in de menustructuur van de boordcomputer, wat tijdens het rijden weinig intuïtief werkt. Al blinkt de medaille nog zo mooi, hij heeft nog steeds zijn keerzijde.

Audi A3 1.8 TFSI

Nog zo’n keerzijde is bij de Duitse premiummerken traditioneel de prijs. Minimaal 25.850 euro wil Audi voor een A3 1.8 TFSI – niet mals, maar wel vergelijkbaar met de concurrentie. De 1.8 TFSI kost nagenoeg exact even veel als een BMW 118i Sportshatch en valt precies tussen de Mercedes A200 (156 pk) en A250 (211 pk). De strijd zal dus moeten uitgevochten worden op intrinsieke kwaliteiten, en met een onnavolgbare afwerking, onverstoorbaar weggedrag en onvermoeibaar aandrijfgeheel verschijnt Ingolstadts jongste goed bewapend in de arena. Allicht genoeg om het merendeel van de prospects over de streep te trekken, al blijft de adrenalineverslaafde DRIVR toch enigszins op zijn honger zitten. Reden genoeg om voor de competente dieselaar te gaan?

Audi A3 1.8 TFSI

[Foto’s: Jeroen Peeters]

AUDI A3 1.8 TFSI S-Tronic Quattro

Plus Min
+ Efficiënt & kwalitatief – Weinig opwindend

Weggecijferd

Motor 1.8 4-in-lijn turbo
Aandrijving 4×4
Vermogen 180 pk
Koppel 250 Nm
Gewicht 1.250 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,1 s
Topsnelheid 232 km/h
Gem. testverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 130 g/km
Prijs (incl. Quattro & S-Tronic) 30.050 euro
Fiscale PK 10

Verdict

8 op 10

Share Button

7 Responses

  1. Thierry 911 says:

    Ik vermoed dat niet alle electronica kan worden uitgeschakeld, maar indien wel, wat geeft dat met die quattro?

    • Pieter Fret says:

      Ik heb het eerlijk gezegd niet geprobeerd, maar kan je wel vertellen dat het ESP nauwelijks heeft moeten ingrijpen. Je voelt wel goed hoe, naarmate de voortrein tractie dreigt te verliezen, de achterwielen meer bijspringen. Het resultaat is een haast klinische efficiëntie.

    • Ken Divjak says:

      Mits een langere wielbasis, Sport-differentieel en veeeel ruimte …

      … zou dat ‘iets’ kunnen geven, Thierry 😉

  2. collain says:

    Heb een tijdje terug met enkele Q3’s gereden, en die zonder Drive Select vond ik een aangenamer stuurgevoel hebben dan die met, kan dat?

    • Pieter Fret says:

      Nog niet met een A3 zonder Drive Select gereden, maar ik veronderstel dat die gewoon één setting hebben die het midden houdt tussen de verschillende standen. Of dat meer gevoel oplevert, durf ik te betwijfelen, maar misschien dat het gewicht wel beter afgewogen is.

  3. Benny Herdewyn says:

    Heeft er iemand een idee waarom VW er een (deels) ‘dubbele strategie’ op na houdt met de 1.4TSI en 1.8 TSI?
    – 1.4TSI van 122pk en 140pk (het nieuwe motorblok), over 160pk tot 180pk (bv Jetta en Polo GTI, vorige varianten van de 1.4TSI?)
    – 1.8TSI van 160pk tot nu 180pk in de nieuwe A3

    Over de A3: Audi is ditmaal toch wel erg subtiel geweest… je moet echt 2x kijken. Een beetje jammer vind ik, met zoveel goeie pennen in huis.

Leave a Reply