DRIVR

Testoverzicht 2012: The Best & The Rest

‘Er zijn geen slechte auto’s meer’ klinkt het wel eens in de volksmond. En da’s gedeeltelijk de reden waarom DRIVR in 2012 geen buizen heeft uitgedeeld. Zelfs geen ‘hakken over de sloot’, al scoorden er wel een zestal ‘maar’ 60%; een lage quotering als je bedenkt dat wij enkel interessante nieuwkomers (lees: waar iets over te vertellen valt) beoordelen. Daartegenover: vier exemplaren met een absolute topscore. Welke dat zijn, ontdek je na de klik…

De Toppers met 5 R‘en

 

Test: Renault Mégane RS 265 Cup Collection 2012


‘De Twingo, Clio & Mégane RS zijn pareltjes die ons octaanhart sneller doen slaan — wars aan sportknoppen, gladde marketing en andere nonsens’ staat er sinds medio 2011 op deze pagina’s gegrift. Exact een jaar later moeten we die woorden inslikken, want RenaultSport introduceert voor het eerst zo’n CO2-knop op de Mégane RS Collection 2012. Contradictio-in-terminis of solution à la française?

Lees verder…

Test: Toyota GT86 vs. Aston Martin V12 Vantage

LEESTIP: Deze test is geschreven door Pieter Ameye (cursief)en Ken Divjak (niet-cursief);
Pieter neemt de V12 Vantage voor zijn rekening, Ken de GT86.

Honderddrieënveertigduizend zevenhonderdvijftig euro. Maakt indruk als je zo’n bedrag voluit schrijft, niet? En zeker als je bedenkt dat de minder fortuinlijke medemens (wij incluis) er twintig jaar aan moet afbetalen. Toch vertegenwoordigt die som exact het prijsverschil tussen twee identieke concepten: achterwielaangedreven coupés met een handbak en de motor voorin. Aan ons de lamentabele taak om na te gaan of de Aston Martin V12 Vantage een huis meer waard is dan Toyota’s langverwachte GT86.

Lees verder…

Test: Lotus Elise S (MY 2012)

Lotus’ nomenclatuur mag in het verleden niet altijd even transparant geweest zijn, in de huidige catalogus is daar geen sprake meer van. Onder de basis-Elise met 136 pk en de gestripte Elise CR (Club Racer) staat intussen opnieuw een variant met supercharger. En die krijgt in tegenstelling tot de vorige ‘SC’ gewoon het suffix ‘S’ opgeplakt. De gevolgen laten zich raden, maar is er ook meerwaarde tegenover de briljante instapper?

Lees verder…

Test: Integrale vs Lancer Evo vs WRX STI

Er zijn verschillende manier om bekijks te oogsten. Een knalrode Lancia Delta Integrale is er zo een, net als een sinistere Mitsubishi Lancer Evo of (de moeder aller strijkplanken op) een Subaru WRX STI. Maar zet dat trio samen in een landsgedeelte waar de rallysport nog wekelijks met een pint teveel gevierd wordt, en er vallen meer kaken op de grond dan bij een gezamenlijke stripact van de Olsen-zusjes. Of hoe gezonde interesse plots verafgoding wordt.

Lees verder…

De Kneusjes met 3 R‘en

 

Test: Opel Adam Slam 1.4 ecoFLEX 100

Cynisch, is het niet? Opel vernoemt zijn future money maker ‘Adam’ naar zijn stichter terwijl de naaimachinebouwer uit Rüsselheim eigenlijk geen toekomst zag in de automobiel, en er als gevolg geen wilde bouwen. Pas na zijn dood ging de Opel-familie koortsachtig aan de slag in de lucratieve sector, en kwam de Blitz voor het eerst op een gemotoriseerde vierwieler terecht. De rest is natuurlijk geschiedenis, en die moet de kleine Adam ook schrijven.

Lees verder…

Test: FIAT 500L 1.3 MultiJet 85

‘Of DRIVR op een witte donderdag zin heeft in een retourtje Turijn?’ wil de Belgische perschef van FIAT weten. Nog voor we tijd hebben om er (te) lang over na te denken, zitten snapper J en ik in een gloednieuwe 500L op Italiaanse kentekens – klaar voor een rit van dik 1.000km naar het Lingotto-hoofdkwartier in Noord-Italië. Geen betere manier om de nieuwste Cinquecento-telg grondig te taxeren, toch?

Lees verder…

Test: JEEP Grand Cherokee SRT-8 (2012)

Was de vorige Grand Cherokee SRT-8 eerder ingetogen, dan heeft Chrysler’s subdivisie Street & Racing Technology ditmaal alle registers opengetrokken: hoger, breder, krachtiger en zelfs 188kg zwaarder strekt de politiek incorrecte Yank maar al te graag zijn middelvinger naar vriend en groene vijand. En dan hebben we de machtige 6,4 liter HEMI V8 nog niet laten knallen…

Lees verder…

Test: Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD

Geen mooiere nostalgie dan naar een tijd die je nooit beleefd hebt. Daarom moeten we de bazen van VT4 eeuwig dankbaar zijn voor de ochtendlijke herhalingen van eighties-mirakels. Eén zo’n mirakel is de fenomenale passieve veiligheid van de Willys MB zoals gedemonstreerd in ‘The A-Team‘. Want zelfs na een koprol of zes klauteren de MP’s gezond en wel uit hun gehavende Jeep. Of Colonel Decker hetzelfde in een Wrangler van de vierde generatie zou riskeren?

Lees verder…

Test: Hyundai Veloster 1.6 DCT

Net als grote concurrent Scirocco heeft de Hyundai Veloster sinds kort een dual clutch transmission in de catalogus. Volkswagen pionierde de technologie in 2003 op de Golf IV R32, en sindsdien is ze aan een stille, maar onstuitbare opmars bezig. Want vergis je niet: volgens velen is de DCT niet zomaar een automaat, maar niets minder dan de toekomst van de versnellingsbak, ook – of zelfs vooral – in sportieve wagens.

Lees verder…

Test: KIA Rio 1.4 109

Zuid-Korea lijkt the new black te willen worden. Waar Hyundai met de Veloster en KIA met de Soul eerder al het juk der banaliteit van zich af wisten te werpen, is het nu de beurt aan de Rio om een pak meer funk bij zijn junk te voegen. Die pakt uit met een lijn die zijn voorganger – met het charisma van een winkelkarretje – ogenblikkelijk doet vergeten, en munt het op de Polo’s, Corsa’s en MiTo’s van de Oude Wereld. Met de intenties van de Rio zit het dus snor, maar maakt hij het in de praktijk ook waar?

Lees verder…

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Volledigheidshalve even bij vermelden dat er wel een heleboel met 4,5 R‘en waren:

    Test: BMW Z4 sDrive20i vs. Mazda MX-5 RC 1.8

    Met het schrappen van de Z4 sDrive23i en 30i zijn de atmosferische zescilinders in het BMW-gamma – nochtans ooit hét kenmerk van een rechtschapen Beier – stilaan op één hand te tellen. Op twee vingers zelfs, want alleen de 5- en 6-reeks bieden elk nog één ongeblazen zes-in-lijn aan. De rest wordt, geheel volgens de heersende Zeitgeist, vervangen door kleinere en efficiëntere turbomotoren. Zo krijgt de Z4 met de 20i een nieuwe viercilinderinstapper die hem in het vaarwater brengt van die andere roadster-coupé: de MX-5. Dat vraagt om een vergelijking; weer of geen weer.

    Lees verder…

    Test: Maserati GranTurismo MC Stradale

    Meer pk’s en een fikse gewichtsreductie: dat is wat de MC Stradale voor zijn (aspirant) bezitters in petto heeft. Het resultaat van een lichte ECU-remap bovenop een uitgekiend dieet met ingrijpende aanpassingen aan onder andere de luchtgeleiding en de remmen. Of de comfortabele GT die de Maserati GranTurismo is zo’n explosieve metamorfose goed verteert?

    Lees verder…

     

    RetroTest: Lancia Delta Integrale Evoluzione

    Het zal mij een zorg wezen. Twintig jaar heb ik hierop gewacht, en daar gaat een chronisch gebrek aan hoofdruimte niets aan veranderen. “Met helm op circuit heb ik hetzelfde probleem” sust de eigenaar, en raadt aan het schuifdak te openen. Een vreemd zicht voor de dames op de lokale Chaussée d’Amour (en die zijn nochtans iets gewoon), maar een regelrechte no-brainer voor ondergetekende. Want ik moet en zal vandaag Integrale rijden…

    Lees verder…

    Test: BMW 335i (F30)

    Voor een ongetraind oog verschilt de oer-M3 alleen qua spatborden van andere E30′s, ook al is elk paneel subtiel anders op het serieproduct. Doorheen de jaren is de M(otorsport)-divisie zijn heil evenwel gaan zoeken in steeds opzichtiger splitter-, spoiler- en uitlaatgeweld – zodat iedere leek de laatste über-M3 vanop honderd meter kan identificeren. En dat brengt ons tot de volgende conclusie: wie vandaag op zoek is naar anonieme topprestaties, kiest beter voor de 335i. Alleen niet in het rood.

    Lees verder…

    Test: Jaguar XKR-S

    300 kilometer per uur. Zo snel is Jaguar’s krachtigste productiewagen ooit. En was het niet voor de elektronische spelbreker, dan zou de naar 550pk gekietelde V8 compressor nog een heel eind doorgaan. Niet van plan om deze rijtest opnieuw te laten eindigen met “deze kat smeekt om een onbegrensde Autobahn” trokken we naar Duitsland om de naald legaal over de 200 te sturen. En terloops wat pampers in te slaan.

    Lees verder…

    Test: Audi RS3

    Of de Duitsers dan toch een gevoel voor humor hebben? Op de plaats waar in de doorsnee-A3 het knopje voor de start-stopfunctie zit, pronkt er in de RS3 een heuse sportknop. Duimel die en de vlinderklep in de uitlaat opent met een hoorbare katching om het geluid van Audi naar Quattro te doen promoveren. Net als zijn illustere voorvaders heeft de RennSport A3 immers een geblazen vijfcilinder onder de kap – goed voor 340pk en een machtige 450Nm over quasi heel het toerenbereik…

    Lees verder…

    Test: Ford Focus ST 250 (2012)

    ‘De ST3 is het eerste gezamenlijke product van TRSE en SVT’. Cockney voor de doorsnee verstaander, maar een opmerkelijke constatatie voor Essex-boys de wereld rond. Het betekent immers dat de derde generatie Focus Sports Technologies zowel door Team RS Europe als door het Special Vehicle Team in Amerika ontwikkeld is. Gelijke motor, idem ophanging, dito prestaties. Of de World Performance Car die de ST daarmee wordt nog kan schitteren in de lokale Ardennen?

    Lees verder…

    RoadTrip: Met de BMW 320i naar Noorwegen

    Het laatste decennium loopt 90% van het 3-serie clientèle de 320i zonder verpinken voorbij, en begeeft het zich in volle vanzelfsprekendheid richting 320(e)d. Nochtans laat de nieuwste tweeliter Einspritzer gunstige verbruikscijfers noteren: 6,2 l/100 km om precies te zijn. Aangezien we graag het goede voorbeeld geven, zetten we de tering naar de nering en knallen daarom niet met de zelfontbrander maar per vier-in-lijn benzine naar het verre Noorwegen. Goed voor meer dan 4.000 kilometer heen en terug.

    Lees verder…

    Test: Nissan GT-R Track Pack (MY 2012)

    Van verschroeiende ‘Ringtijden over geïrriteerde Porsches tot de wetten der fysica tartende bochtensnelheden: als er één noemer de GT-R-lading dekt, dan is het die van relatief betaalbare speedmachine die alles aan deze kant van een Bugatti Veyron achter zich laat. Maar hoe benader je zo’n snelheidsduivel na jarenlange indoctrinatie door de boekskes, tv en het internet? Met een uitgeslapen kop, zoveel is zeker.

    Lees verder…

     

    ShootOut:
    Peugeot 208 THP, Suzuki Swift Sport & Twingo RS

    Tot begin 2012 was het leven simpel. Wilde je de beste sportieveling onder de 20.000 euro, dan liep je gewoon bij een Renault-dealer binnen en bestelde er een uitgeklede Clio RS Cup. Maar nu dat koopje geschrapt is ten voordele van de nieuwe (die in 2013 landt met turbomotor, stuurflippers en vijf deuren), moeten junior hot hatch-kopers op zoek naar iets anders. Wij helpen graag kiezen.

    Lees verder…

     
    En die wil je zeker stuk voor stuk op je oprit hebben staan!

  2. Wim Bervoets says:

    Correctie, collega: er is er eentje tussen de mazen van het net geglipt.
    De Lancia Flavia is onze laagst scorende wagen van 2012 😉
    Evenmin een buis, maar wel 2,5 R‘en.

Leave a Reply