DRIVR

Afrekening 2012: Het DRIVR-Jaar van Pieter Ameye

Net als vorig jaar nemen we tussen Kerst en Nieuw het afgelopen autojaar onder de loep. Maar sta ons toe om het ditmaal over een andere boeg te gooien, met individuele overzichten beter dan één groot verslag. Daarom lijsten onze redacteurs voor het eerst hun persoonlijke hoogte- (en diepte)punten op, netjes verdeeld over vijf vaste rubrieken. Ditmaal van dienst: Pieter Ameye.

Rit van het jaar

Stellen dat 2012 een uitzonderlijk octaanjaar is geweest, geldt weer eens als een understatement van formaat. Niemand had echter durven denken dat de 17 schamele (elektro)pk’s van de Renault Twizy voor een van de meest memorabele ritten van het jaar zouden zorgen. Toegegeven: de testlocatie zat daar voor iets tussen, net als het feit dat we met vier van die zogenaamde quadricycles over het eiland konden scheuren. Daardoor werd Ibiza willens nillens omgetoverd tot een kartcircuit van 575 vierkante kilometer groot. Beter nog: ondanks die immense funfactor kwam ons rijbewijs op geen enkel moment in het gedrang – iets wat we ons met al het pk-geweld van 2012 nog maar moeilijk kunnen voorstellen.

Test van het jaar

Mijn to drive-lijstje is dit jaar spectaculair korter geworden. Maar als er gevoelsmatig één test met kop en schouders bovenuit steekt, dan is het wel die met de V12 Vantage. Een auto die een atmosferische V12 voorin combineert met aandrijving op de achterwielen en een messcherpe Graziano-hanbak ertussenin. Kortom: de verpersoonlijking van mijn ultieme daily. Het besef dat die nooit meer in mijn garage zal staan, maakt de ervaring er trouwens niet minder om. Een mens mag al eens (een week) dromen, toch?

Foto van het jaar

‘Kiezen is verliezen’ heet dat dan. Want net als je die ene uitzonderlijke foto denkt gevonden te hebben, passeert er een andere die minstens even goed doet – of nog beter is. Daarom kies ik voor een momentopname die misschien niet technisch excelleert, maar naar de geest van dit webzine de volle pot pakt. Of hoe de Nederlander – die in het zog van de Mille Miglia zijn kostbare F40 de sporen geeft – al onze lof verdient. Auteur/fotograaf Pieter Fret ook trouwens; want die verzorgde niet alleen de bewuste foto(reeks), maar mocht het schouwspel ook nog eens vanop de eerste rij aanschouwen. Bekijk trouwens ook de andere delen van zijn vierdelige reportage. En dan was er nog zijn bewuste afscheidstrip… Nu al evergreens wat mij betreft.

DRIVR-hoogtepunt

Vast en zeker onze eerste DRIVR-meet. De goede opkomst, met dank aan ons trouw lezerschap en hun bonte mix dierbaar edelmetaal, heeft er voor gezorgd dat de eerste editie een onverhoopt succes was. Meteen de reden waarom er nu al duchtig nagedacht wordt over numero due… Maar daarover tijdig meer. Tenzij iemand nog een superidee heeft?

DRIVR-dieptepunt

Echte dieptepunten schitteren wat mij betreft door afwezigheid (of zijn in elk geval ver genoeg verdrongen). Toch zie ik een vervelende constante, en dat is het gebrek aan stuurmanswegen ten noorden van Samber & Maas. Want als ik dit jaar ergens te vaak mee geconfronteerd ben, dan is het wel onze abominabele ruimtelijke ordening – en hoezeer die het rijplezier op een bijzonder consistente manier weet te vergallen. Gelukkig is het over de taalgrens al iets beter. Op hoop van zegen dat dat nog lang zo blijft.

Share Button

2 Responses

  1. Bram says:

    Leuk heren, ik heb jullie afgelopen jaar graag gevolgd.

    W.b.t. de F40-foto: prachtshot. Beste op deze pagina! Jullie verslaggeving en tests zijn sowieso de moeite waard. Jullie aanwezigheid op Facebook en Twitter nam dit jaar een sprong die mijn hart bekoorde. Mooie posts en foto’s, gezonde snacks tussendoor. Ook een bijzondere pluim voor de Formule 1-verslaggeving.

    Dank! En ga zo door 😉

  2. Pieter Fret says:

    Wow, thanks guys! Nooit gedacht er een foto van mij in een van de lijstjes zou staan 🙂

    Aan dat F40-shot hangen voor mij veel leuke herinneringen vast, niet in het minst omdat het genomen is vanuit een klassieke 911 in dolle achtervolging 😀 Geweldige trip was dat, en een van de absolute hoogtepunten van mijn jaar.

Leave a Reply