DRIVR

Een Open Brief aan… de Alfa Romeo 4C (2013)

Nu de eerste prototypes circuleren en insiders ongeduldig gesticuleren is het zo goed als zeker dat de productieversie van de Alfa Romeo 4C op het komende Salon van Genève zal figureren. Een aureoolmodel met achterwielaandrijving én middenmotor om de imagorelance in Europa alsook de VS in te zetten. Daarom kan de Quattro Ci zich gewoonweg geen missers permitteren, en richten wij veiligheidshalve een nieuwjaarsbrief aan Romeo’s mooiste.


  • Over het uiterlijk van de 4C zijn we – ondanks initiële bedenkingen – intussen min of meer gerust. De uiteindelijke versie zal weliswaar niet over alle details van de conceptauto beschikken, en ook de vergevorderde flame surfacing wordt hoogstwaarschijnlijk ingeperkt – maar het eindproduct wordt vast en zeker om duimen en vingers bij af te likken. Waar het ons eerder om gaat, is de rijdynamiek. En die zal gezien de identieke lay-out niet kunnen ontsnappen aan een rechtstreekse vergelijking met de alom geprezen Lotus Elise.
  • Want zelfs in de eindfase van de 4C-ontwikkeling, mikken de ingenieurs dankzij een mix van aluminiumlegeringen en carbon op een drooggewicht van 850kg. Of om en bij de ton rijklaar in de showroom. Positieve geluiden dus. Al vrezen we nog meer voor die andere uitdaging, namelijk de aandrijflijn. Achter de stoelen komt de 1.750 turbo benzina die we van de 159 en recenter van de Giulietta QV kennen, met respectievelijk 200 en 235pk. Een kleine motor die op papier indrukwekkende cijfers neerzet, gepaard met een relatief laag verbruik. Maar in de praktijk weet hij nooit écht te overtuigen, mede omdat zoetgevooisde Alfa-klanken schitteren door afwezigheid en de begrenzer zelfs niet benaderd kan worden.
  • De 4C zal daarom vocaal flink uit de kast moeten komen, zij het via een volledig herwerkte uitlaatlijn of – zoals de tijdsgeest het tegenwoordig wil – met clevere sound engineering. Want zoals iedereen weet, is een welluidende motor goed voor de helft van de beleving. Iets waar Alfa, gezien de anonieme Toyota-brom in de Elise, Lotus op een eenvoudige manier zou kunnen aftroeven.
  • Last but not least: elektronica – en de verguisde DNA-knop die daar onlosmakelijk mee verbonden is. Gezien het lage gewicht zou Alfa ervoor moeten kiezen om geen elektrische stuurservo te installeren. Toch is het nog maar de vraag of zoiets de marketingafdeling voorbij geraakt, want de adaptieve ophanging en TCT-transmissie hebben wel degelijk nood aan bits & bytes. Die laatste krijgt hopelijk ook grote en vaste stuurflippers op de stuurkolom; Kleine kunststofexemplaren zoals in de MiTo of Giulietta zouden immers misplaatst zijn. En ook een setting die de bemoeizieke (bak)elektronica op non-actief zet, is een absolute must op deze pure tweezitter.
  • Rest er enkel nog een competitieve prijs. En wat dat betreft zou de deal met Maserati (die met een eigen model op 4C-basis komen) van goudwaarde kunnen zijn. Momenteel zou de richtprijs tussen de 45- en 50.000 euro liggen, oftewel linea recta tegenover de briljante Lotus Elise S. Of dat volstaat om Chapman’s clientèle te strikken danwel andere kopers in deze nichemarkt te versieren, is nog maar zeer de vraag. In bocca al lupo, Alfa!
Share Button

13 Responses

  1. Stijn Sioen says:

    Voor mij zeker HET model om naar uit te kijken in 2013 !

    Maar m’n nieuwsgierigheid is wel aangewakkerd met jullie vermelding van een Maserati op 4C basis…

  2. heidekonijn says:

    Software kan gechipt worden, en geluid…

    Blijft nog over het stuur… en de effectieve lancering.

  3. Cinquecento says:

    Knap ding en (relatief) betaalbaar in vergelijking met de 8C. Maar ik vraag mij af wie dit gaat kopen. Lotus-klanten zullen niet snel afzweren van hun specialistenmerk, en deze zal niet zo hardcore zijn. Blijft er een beperkt publiek over en echt kapitaalkrachtige mensen zullen misschien afknappen op de badge (en wachten op de Maserati?)

    • heidekonijn says:

      Ik ga voor de midlifecrisis gevallen die het als een sociaal aanvaardbaar en meest economische alternatief vinden voor een 2ehands F355. En die nog liever zoutzuur drinken dan naar een Toyota motor luisteren. Niet dat ik zo iemand ken 🙂

  4. 1-11 says:

    Testen loopt blijkbaar niet van een leien dakje:

  5. Thierry 911 says:

    Ik wens Alfa van harte een wederopstanding van formaat. Maar ik baar mij ook wel zorgen over de motor/versnellingsbak. Een manuele bakoptie had bijvoorbeeld echt wel gemogen, net als een V6 natuurlijk.

  6. Pieter Ameye says:

    Of Marchionne het (in Detroit) nu specifiek over de terugkeer naar de US heeft, of de 4C an sich is niet helemaal duidelijk, maar zijn woorden misstaan niet:

    Bron: Autoweek.com

    “The car is not where it needs to be,” he said.

    And neither is the rest of Alfa.

    “This undertaking to bring Alfa back is a one-shot deal,” he said. “We’re not going to change our mind. We’re not going to do it twice. We’re not going to execute it poorly.”

    Marchionne did not give a timeline for Alfa’s return.

    “We need to be ready for Alfa,” he said. “We are not ready.”

    He then added: “Alfa Romeo is coming. There’s not a single doubt.”

    • heidekonijn says:

      Als Alfa het al die tijd niet goed doet Sergio, en jij bent de baas over Alfa voor die periode, wat is dan de conclusie? Alles komt goed zonder twijfel zegt Sergio. Gekker wordt moeilijk.

  7. Pieter Ameye says:

    Iemand die een ‘insider’ kent weet nu het volgende:

    Firstly.. The US version of the 4C is delayed slightly.. AR feels the 4C in US needs some tweaking compared to the Euro version.. So the European version of the 4C will not be delayed.. It will make its production spec launch and reveal at Geneva in March 2013.

    There will be a launch version of the 4C.. Specific colour and content that won’t be available on the full production car.. 100 of these launch versions in LHD and 100 in RHD

    The circa weight is below 900kgs..

    It will have the new 1750cc engine (this has aluminum block whereas the current Giulietta QV doesn’t have this. This engine is some 30kga lighter and in heavy tune can make 300bhp). But if weight is less than 900kgs it’s highly unlikely this car will make more than 250bhp

    Will have launch control

    Will have the Alfa DNA system

    Strong likelyhood that there will be a button to disable the DNA system (or at least disable the traction control. Since you currently can’t disable this with the DNA system).

    I was told I’ll get more details and specs end of the month.

    Fingers crossed.

  8. Pieter Ameye says:

    Nieuwe beloftes:

    TURIN — Fiat SpA will announce within a month a technical cooperation between its Ferrari and Maserati subsidiaries on engine work aimed at rebuilding the Alfa Romeo brand.

    “Ferrari will take a more active role in engine development for Alfa, similar to what Ferrari already did for Maserati,” Fiat-Chrysler CEO Sergio Marchionne said Wednesday in a call with analysts.

    Marchionne added that “engines worth wearing the Alfa badge” remain the biggest issue he is facing in reviving the sports-car brand.

    After struggling for years to relaunch Alfa, Marchionne in November announced a new plan, calling for nine new-model introductions from 2013 through 2016. He hopes to triple Alfa sales to 300,000 units annually in 2016, from about 100,000 last year.

  9. heidekonijn says:

    Sleutelwoorden lijken me te zijn ” Sergio Marchionne said Wednesday in a call with analysts. ” Als hij de koersen hoger zou krijgen door te zeggen dat hij eigenlijk bestaat uit drie kabouters en lid is van de groene kaascomissie zou hij het niet laten.

    Afin, vorige week eens interesse getoond en de dealer gevraagd wat er voor nodig is om er een te bestellen. Het antwoord was “als je hem wil zien, moet je naar Geneve gaan”. Tot zover de berichtgeving. De licht sarcastische toon en lichaamstaal valt moeilijk te reproduceren.

Leave a Reply