DRIVR

Afrekening 2012: Het DRIVR-Jaar van Ken Divjak

En daarmee hebben we ze allevier gehad: Wim, Pieter Fret, Pieter Ameye & ikzelf:

Net als vorig jaar nemen we tussen Kerst en Nieuw het afgelopen autojaar onder de loep. Maar sta ons toe om het ditmaal over een andere boeg te gooien, met individuele overzichten beter dan één groot verslag. Daarom lijsten onze redacteurs voor het eerst hun persoonlijke hoogte- (en diepte)punten op, netjes verdeeld over vijf vaste rubrieken. Als laatste aan de beurt: Ken Divjak.

Rit van het Jaar

Definieer ik mijn Rit van het Jaar op basis van rijplezier, dan steekt er één met shocks & veren bovenuit: een retourtje Houffalize met de Renault Mégane RS Cup. Om negen uur vertrokken in een zonovergoten Vlaanderen, om drie uur aan het sidderen in de besneeuwde Ardennen (in mei!). En de Cup? Die werd gewoon beter met de meter. Ik zie de schijven nog dampen terwijl ik hetzelfde deed tegen een boompje – alletwee on a high. Maar soms zijn ritten ook memorabel om andere redenen; eindelijk achter het stuur van de nummer één op je bucket-list kruipen bijvoorbeeld, om dan te ontdekken dat het schuifdak open moet om er überhaupt in te geraken. Goed dat Sid Watkins het niet meer moest zien.

Test van het jaar

Zonder enige vorm van twijfel: de Tesla Model S. Niet de snelste noch de scherpste DRIVR die we dit jaar gequoteerd hebben, maar wel de belangrijkste. Zeker van 2012, en misschien wel van het nieuwe millennium. Op zo’n inleiding moét er bijna een ontgoocheling volgen, maar niets blijkt minder waar in het geval van de S: snel, ruim en bovenal in staat om beduidend meer dan 150km op één lading af te leggen is dit het eerste volwaardige EV-alternatief voor de alomtegenwoordige 5-Reeks – en als ‘Signature Performance’-versie zelfs voor de M550d. Als neoproduct van een quasi onbeschreven constructeur kan dat in ieder geval tellen.

Foto van het jaar

Toen ik zelf nog auto’s fotografeerde, probeerde ik altijd een menselijk aspect te incorporeren. Een toevallige passant, sturende chauffeur of gapende omstander geven een (auto)beeld in mijn boek iets extra’s – en dan is de keuze voor dit kiekje uit de de Le Mans Classic-pits snel gemaakt. De mannelijke versie hebben we trouwens ook voor de DRIVRessen, zo attent als onze huisfotograaf is. En zelfs die geeft toe dat Pieter Ameye’s zwart-witimpressie van het Salon van Genève het zilver mag pakken.

DRIVR-hoogtepunt

Als hoogtepunt van 2012 nomineer ik graag Het Jaar 2012. Een jaar waarin DRIVR 300.000 unieke bezoekers noteerde, een eigen iPhone-app lanceerde, zijn 2.000ste artikel publiceerde, 100 testwagens quoteerde, de kaap van de 12.000 commentaren passeerde, Facebook & Twitter herintroduceerde en menig concullega met reportages als deze irriteerde. Flipboard voor tablets trouwens al geprobeerd?

DRIVR-dieptepunt

drivrfastfleet11

Hij heeft het niet in zijn eigen jaaroverzicht vermeld, maar het nieuws dat onze Mini-Man zich tijdelijk op twee wielen gaat focussen beter dan op vier is begin december toch hard aangekomen. Zo’n dingen worden traditioneel verzwegen in de (klassieke) media, maar onze dankbaarheid naar Pieter Fret is te groot om hem hier onvermeld te laten. En bovendien: meteen de ideale gelegenheid om te melden dat er weer een plaats vrij is bij DRIVR, en wel eentje die wij ditmaal het liefst ingevuld zien door een student (journalistiek). Pro deosollicitaties aan Ken[at]DRIVR[dot]be alstublieft…

Share Button

One Response

  1. Fre says:

    Het is een mooi jaar geweest op drivr.be. 2013 wordt ongetwijfeld nog beter.

Leave a Reply