DRIVR

Test: BMW 640i Gran Coupé

Overdrijf ik als ik zeg dat de 6-Reeks Gran Coupé het meest spannende ontwerp uit München is sinds het verdwijnen van de Z4 Coupé? Ok: de huidige Z4 is ook bepaald geen klokkenluider, maar zo verrassend en goed geproportioneerd als deze zijn nieuwe segment-Beemers lang niet meer geweest. Toch zal de ravissante vierdeurscoupé over goede papieren moeten beschikken wil hij zijn niet geringe basisprijs van 85.000 euro ten volle rechtvaardigen…

Optionele vereisten zoals Dynamic Damper Control (continue variabele demping), Adaptive Drive (actieve anti-rol stangen), Integral Active Steering (vierwielsturing) en maar liefst vijf verschillende standen (ECO PRO, Comfort+, Comfort, Sport en Sport+) voor aandrijflijn en ophanging – ze maken het er het niet eenvoudiger op voor kopers van hedendaags BMW-geweld. Toch zijn het stuk voor stuk cruciale instrumenten om het dynamische arsenaal van deze 1.825kg zware krachtbundel te definiëren. Naar goede premiumtraditie zijn ze evenwel niet standaard (laat staan goedkoop), maar zitten ze verborgen in een van de vele optiepacks.

Naar die optiepacks zal je ook moeten grijpen wil je de Gran Coupé de grootse uitstraling geven die zijn typebenaming zo gracieus in de C-stijlen toont. Grauwe kleuren zijn uit den boze, gedurfde combinaties met zelfs gewaagde two-tones de ongeschreven regel. Kwestie van het vloeiende lijnenspel dat zich binnenin afspeelt ten volle te complementeren.

Nog niet onder de indruk? Dan verwijst BMW je graag door naar de Individual-sectie; een subdivisie die de al niet geringe optietarieven nog eens met een factor drie vermenigvuldigt, maar wel topwerk levert waarbij de sky the limit is. Wil je deze 640i met andere woorden zoals het hoort, dan zal je al snel over de 110.000 euro zitten. Of rechtstreeks in het vaarwater van die andere Duitse sportlimo: de Porsche Panamera.

Zo explosief als de Stuttgarter wordt het echter nooit, althans niet tot de M6 Gran Coupé er is. Maar toch kan deze 6 rijdynamisch bekoren. De dubbel geblazen Reihensechser mag het Teutoons koppelgeweld van de 40d (630Nm) dan al missen, met 450Nm (tussen 1.300 & 4.500 toeren) is er nog steeds voldoende trekkracht om de fluweelzachte 8-traps ZF op non-actief te zetten. De motor produceert zijn 320pk bovendien relatief hoog, met een duidelijke piek tussen de 5.800 en 6.000 toeren. Daarmee is er van gratuit eco-geneuzel met lange verzetten helemaal geen sprake, en spurt de toerenteller keer op keer met plezier richting rode zone. En het chassis? Dat speelt maar al te graag neutraal en gefocust mee, tenzij je alles afzet en ervoor gaat natuurlijk.

Als er in de 640i überhaupt sprake kan zijn van een gebrek aan koppel (vergeleken met de 640d), dan maakt de motor dat meer dan goed met een gretige soundtrack bovenin, een geraffineerd werking onderin en een algemene souplesse die indruk maakt. Ons verbruik bleef na een mix van snelweg en inspirerende N-wegen op een aanvaardbare 10,7 liter/100km staan. We hebben het (junior) hot hatches al slechter weten doen.

Nog meer dan de aandrijflijn maakt de continue variabele demping indruk door – samen met de actieve anti-rolstangen en de extra wielbasis tegenover de 6 Coupé – een ongemeen hoog veercomfort te serveren. Vooral de Comfort+ setting tovert de Gran Coupé om in een waftmobiel met echte GT-intenties voor Autobahn of autoroutes, terwijl de Sport+ setting de touwtjes strak in handen neemt om koetswerkrol te elimineren en gasrespons te optimaliseren. Zelfs een compromis is mogelijk als je de iDrive-computer duimelt en de Sport+ setting zo configureert dat je de scherpe reacties van de aandrijflijn krijgt met de meest comfortabele stand van de ophanging.

Andere musts zijn de Bang & Olufsen-stereo upgrade die profiteert van de immense binnenruimte om kristalheldere klanken te compileren, alsook de meesturende LED-halogeenlampen met strak vormgegeven angel eyes. Grootste don’t gaat op rekening van het optisch M-sportpakket, dat niet alleen stilistisch weinig toevoegt, maar je vooral opzadelt met een (te) dik M-stuur dat tactiel een onvoldoende scoort. Laten voor wat het is met andere woorden. Er zijn tenslotte voldoende andere opties die je voor de 6.419 euro van het M-pakket kunt aanstippen.

Leest bovenstaande review bijwijlen als een handleiding voor de optielijst, dan begrijp je hoe dun de weliswaar ideale lijn is die de Gran Coupé bewandelt. Want hoewel deze ‘vierdeurs coupé’ met zijn hoogstaande mix van comfort, sportiviteit en luxe bijna alle verwachtingen inlost, is en blijft het jammer dat er voor alles en nog wat bijbetaald moet worden – zeker voor essentiële dynamische onderdelen die vroeger standaard waren. Doe je dat niet, dan verandert zijn DRIVR-score in een vingerknip. Ben je toch bereid om diep in de buidel te tasten, dan vind je in de 6 Gran Coupé een BMW die nog beter stuurt én comfortabeler rijdt dan een met opties afgeladen 5-Reeksde M5 niet te na gesproken natuurlijk.

[Foto’s: Sjoerd ten Kate]

BMW 640i Gran Coupé

Plus Min
+ Sportief comfort in grote luxe… -… met hulp van de optielijst én BMW Individual

Weggecijferd

Motor 3.0 6-in-lijn, twin-turbo
Aandrijving achterwielen
Vermogen 320 pk
Transmissie automaat, 8-traps
Koppel 450 Nm
Gewicht 1.825 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,4 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 10,7 l/100km
CO2-uitstoot 183 g/km
Prijs 85.000 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

11 Responses

  1. Benoît says:

    Mooie foto’s met een toffe huisstijl !

  2. YETI says:

    Wat een bak! Weg met die voorste platen!

  3. heidekonijn says:

    Wowza. Die foto’s zeg.

  4. Nuvolari says:

    Man, wat een patserbak 😉 Toch kan ik BMW’s designtaal tegenwoordig wel smaken, desondanks mijn voorliefde voor alles wat italiaans is.

    Foto’s zijn fantastisch overigens!

    • Stijn says:

      Klopt, hiermee wil je vandaag de dag niet als jongeman mee door Antwerpen rijden :). Spijtig wel van het derde stoplicht dat over de gehele breedte boven het achterraam loopt, zorgt voor een afgrijselijk tafereel in het donker…

      Kan de wagen wel waarderen. Maar ben meer onder de indruk van de prachtige foto’s! Klasse!

      • Cinquecento says:

        Laat de Audi A7 toevallig ook zo’n giga ledstreep hebben als derde remlicht :p

        • Stijn says:

          Juist ja, slechte trend alvast. Vond het op Cadillac’s van de jaren ’90 ook al verschrikkelijk…

  5. Fre says:

    Dit is nog eens een prachtige wagen. Ik vind het M-pakket net een toegevoegde waarde, maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten.

  6. heidekonijn says:

    Hoe meer ik ernaar kijk hoe knapper. De eerste 5-serie van het dorp werd hier gecarjacked. Ik vraag me af wat er zal gebeuren als deze voor de bakker wordt geparkeerd 😉

  7. Thierry 911 says:

    Dubbeltest met de Panamera had mooi geweest?!

Leave a Reply