DRIVR

Column: Potje breken is Potje betalen ?

Vooraleer exotische klassiekers geveild worden, gebeurt het wel vaker dat ze eerst nog mogen pronken in de EVOs, Octanes en andere CARs van deze wereld. Zo ook die keer toen racepiloot/autojournalist Mark Hales de Porsche 917 van ex-F1-piloot David Piper mocht gebruiken. Helaas met een minder prettig resultaat. Ondanks een schriftelijke en mondelinge overeenkomst vochten beide heren een veldslag uit in de rechtbank. Hales verloor de zaak en kijkt niet alleen op tegen een monsterbedrag van bijna 200.000 euro, maar verliest erdoor mogelijk zelfs zijn huis.

david pipermark hales

De test met de wit-groene Porsche 917 kaderde in een samenwerking tussen freelancer Hales en uitgeverijen Dennis (o.a. Octane) en CHP (o.a. Porsche World/Auto Italia). De 917, of chassisnummer 010 om precies te zijn, zou in een dubbeltest verschijnen met de Ferrari 512S van Pink Floyd-drummer Nick Mason. Die leent wel vaker zijn collectie uit aan gespecialiseerde media, en was eerder al met Hales overeengekomen dat alleen de gebruikskosten voor de ontleners zouden zijn. Met Piper was naast een onkostenvergoeding van 2.400 euro dan weer overeengekomen dat de verzekering van Octane eventuele schade als gevolg van een crash zou dekken. Schade aan de motor door toedoen van de bestuurder viel daar dan weer specifiek buiten.

De 917 staat gekend om zijn nukkige versnellingsbak, en de legende verraste eerder al ervaren racecoureurs zoals Vic Elford en Jo Siffert. Piper zou er dan ook mondeling mee hebben ingestemd dat schade aan de aandrijflijn buiten de overeenkomst viel. Een herenakkoord dat hij zich achteraf duidelijk niet meer herinnerde. Bovendien wist Piper maar al te goed dat Hales nooit in staat zou zijn om persoonlijk op te draaien voor potentiële schade.

Op die bewuste dag zou de versnellingsbak bovendien bijzonder nukkig geweest zijn. Vooral de derde versnelling toonde zich van zijn slechtste kant. Hales rapporteerde dat na een enkele proefrondjes op het circuit van Cadwell Park aan Pipers mechanieker, maar die vertelde hem dat dit enkel het gevolg was van de afstelling, en dat er voor finetunen geen tijd was. Hij adviseerde hem om gewoon voorzichtig te zijn (een gesprek dat de mechanieker zich achteraf niet meer zou herinneren, nvdr).

Hales, goed voor meer dan 30 jaar ervaring met race- en andere auto’s, ondervond dat het hielp om de pook vast te houden bij het schakelen naar derde. Maar niet veel later, bij het uitkomen van een bocht, gebeurde wat niet had mogen gebeuren en liet de synchromesh van de derde versnelling onder acceleratie onaangekondigd los. Daardoor overrevde de motor en ging hij in rook op.

ferrari-512-s-02

De schade aan de motor bedroeg zo’n 60.000 euro, of – anders bekeken – slechts 4% van de totale waarde van de auto. Octane zou met een financiële tegemoetkoming voor de dag zijn gekomen, maar Piper hield voet bij stuk en wees Hales met de vinger. En dat terwijl de voormalig F1-coureur intussen zo’n 75.000 euro aan advocaten had gespendeerd. Kosten waarvoor Hales nu na de veroordeling voor moet opdraaien – bovenop de gerechtskosten en zijn eigen juridische vergoedingen.

Over wie al dan niet gelijk heeft, zal waarschijnlijk tot in het einde der tijden gediscussieerd worden. Beide partijen hebben immers boter op het hoofd. Hales moest, gezien zijn uitgebreide kennis, vooraf duidelijke afspraken op papier hebben gemaakt over mogelijke problemen met de aandrijflijn, en de versnellingsbak in het bijzonder.

Anderzijds was Piper zich maar al te zeer bewust van de situatie en de mogelijke gevolgen. Het ging hier bovendien om een duidelijk commerciële deal, waarvan beide partijen beter zouden worden. Hij was zich tevens bewust van het feit dat Hales eventuele kosten onmogelijk uit eigen zak zou kunnen betalen. Zijn boodschap aan het adres van Hales was nochtans duidelijk: “You bend it, you mend it“. Woorden die Hales zich zijn leven lang nog zal herinneren.

Share Button

7 Responses

  1. Stijn says:

    Opmerkelijk incident temeer daar David Piper te boek staat als een zéér aimable man. Héél belangrijk geweest bij de ontwikkeling van de 917K en helaas ook een stuk van een onderbeen verloren door een crash met een 917 tijdens het filmen van Le Mans. De twee 917’s die hij heeft of had zijn bovendien vroege 917K exemplaren met de 4,5 flat 12 (ipv de 4,9 of 5,0).

  2. Ken Divjak says:

    Crisis, een persoonlijke vete of eerder een statement – wie zal het zeggen.

    Feit is dat er een geurtje aan deze affaire hangt,
    temeer Piper de minnelijke schikking van Octane heeft afgewezen.

    We kunnen ons namelijk niet voorstellen dat die om een euro verlegen zit,
    laat staan op ‘s mans gezegde leeftijd van 82 jaar.

    Je zal dus maar in de klassiekerjournalistiek zitten,
    en dan vooral bij kleinere titels die zich überhaupt geen verzekering kunnen permitteren…

    • Stijn says:

      Zijn gigantische collectie onderhouden kost handenvol geld, en Piper (voornamelijk als private racer) heeft tijdens zijn carrière geen fortuinen kunnen opzij leggen. Vandaar dat er zo nu en dan ook eentje moet opgeofferd worden om de rest rijdende te houden… Niet zo lang geleden was er ook nog de brand in zijn loods, die gelukkig geen auto’s in de as legde…

  3. Pieter Fret says:

    Chris Harris heeft een insider’s view geschreven voor PistonHeads:
    http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=26990

    Zeer interessante materie, waarbij we bij DRIVR ook al meer dan eens hebben stilgestaan. Kwestie van niet in de goot te belanden door onze passie te beoefenen…

  4. Pieter Ameye says:

    Cynisch plaatje uit de oude doos: Piper vs 917

    piper 917

  5. Ken Divjak says:

    Looks like the interwebs are stepping in 🙂

    http://www.indiegogo.com/fixthe917

Leave a Reply