DRIVR

JDM-Specials: Toyota GT86 RC & Subaru BRZ RA

De één wil hem zonder spoiler, de ander met kleinere pijpen en de slimmerik als Amerikaanse Scion-versie. Om maar te zeggen dat de discussie onder onze nieuwste ShootOut pittig aan het worden is. En daar heb ik mij – tot nog toe – wijselijk buiten gehouden. Of de Toyobaru dan nooit ten huize Divjak zal resideren? Onmiddellijk als één van de volgende versies naar Europa komt…

stripclub

Daarom zonder verder oponthoud – de Toyota GT86 RC in de linkerhoek, en de Subaru BRZ RA in de rechter. Allebei aangekondigd in 2012, allebei voorgesteld in 2013. Met gelijkaardige uitrusting welteverstaan. Of beter: zonder uitrusting. Of nog exacter: met een heleboel standaarditems minder. Toyobaru heeft altijd beloofd dat het een clubversie zou aanbieden, en houdt zich nu aan die belofte. Om octaanliefhebbers van een goedkoper én lichter startpakket te voorzien. Op pikzwarte steelies zowaar!

Toch mogen we dit duo niet over één kam scheren. Zoals overeengekomen bij de start van het project catert Subaru voor de trackers, Toyota voor de tuners. Daarom heeft de BRZ een rolkooi waar de GT86 ongespoten bumpers heeft, de Subaru een vierpuntsharnas maar de Toyota geen airco, en de RA een oliekoeler terwijl de RC zijn carrosserieonderdelen in de grondlak staan. Een radio heeft geen van beide, want die zouden alletwee de doelgroepen er sowieso meteen deleten – net als de stalen velgen.

Het nettoresultaat is niet alleen een Toyobaru die tussen de 20 en 60kg lichter is dan het origineel (afhankelijk van de gekozen spec), maar vooral een goedkopere variant die je op eigen tempo aanpast naar het gewenste gebruik. Enige nadeel: de waarborg vervalt grotendeels gezien de oncontroleerbare aanpassingen na sleuteloverhandiging. En dan is er nog het niet te verwaarlozen feit dat dit duo nooit buiten Japan te koop zal zijn, laat staan met het stuur aan de verkeerde kant. Fakku!

[Bron & openingsbeeld: Jalopnik.com]

toyotagt86rc1subarubrzra3

toyotagt86rc2subarubrzra2

toyotagt86rc3subarubrzra1

 

Share Button

4 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Als we het dan toch eens over tuning hebben,
    mag de Rocket Bunny FR-S van Kei Miura/TRA Kyoto niet ontbreken:

  2. kevin says:

    Jammer dat men deze edities nooit in Europa release. Ik kocht ongetwijfeld dergelijke uitvoering

Leave a Reply