DRIVR

Test: Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir 85

‘My new Alfa Romeo Mito TwinAir has arrived and I’m off to pick it up tomorrow! Last new car I bought was back in 2007’, twitterde Harry ‘evo’ Metcalfe onlangs. Voldoende reden voor ons om de MiTo met TwinAir-tweecilindermotor ook eens zelf aan de tand te voelen. Want wie weet is deze bicilindrico niet alleen de goedkoopste van het gamma, maar zelfs een heuse verborgen verleider…

MiTo TwinAir

Het is de eerste keer dat er een tweecilindermotor onder de kap van een Biscione prijkt. Geen onbekende natuurlijk, dat piepkleine blokje, aangezien het identiek is aan dat wat de collega’s bij Lancia (Ypsilon) en FIAT aanbieden in de 500, Panda, en recenter nog de 500L en de Punto. Kaakslag voor de puristen of nog eens een karaktervolle aanjager voor het kwakkelende Alfa? Het is maar hoe je het bekijkt: de FIAT Group wil immers kost wat kost zijn titel van ‘groene’ constructeur behouden, en tegelijk de oude garde bedienen met speelgoed als de 4C. Iets waar deze MiTo met zijn opgegeven verbruik van 4,2 l/100km én een sportieve afstelling zeker toe bijdraagt – althans volgens de marketingpulp.

MiTo TwinAir

test_alfa_romeo_mito_twinair_09MiTo TwinAir

In MilanoTorino-spec produceert het 875cc kleine cilinderduo een piekvermogen van 85pk bij 5.500tpm en 145Nm koppel bij 3.500. Toeren maken om de vaart erin te houden is dus ook hier het devies. Maar wat de MiTo inlevert aan puur vermogen en snelheid in rechte lijn, maakt hij gelukkig meer dan goed met een goed afgewogen en scherp stuur en een knettergekke soundtrack. Eenje die keer op keer een grijns op je gezicht tovert, ook al associeer je de typische roffel eerder met een Cinquecento dan een volwaardige Alfa. Diens cockpit mag er – vijf jaar na conceptie – trouwens nog altijd wezen, en straalt een zekere Mediterrane sfeer uit als er een lap leder aan te pas komt.

De MiTo voelt ook sneller aan dan zijn slome sprinttijd van 12,5 seconden doet vermoeden. Voorwaarde is wel dat je aan de slag gaat met de prettig schakelende zesbak, en de DNA-schakelaar continu in zijn Dynamic-setting parkeert. Iets wat je in de TwinAir maar één keer hoeft te doen, aangezien de Alfa-mannen ein-de-lijk een memofunctie hebben geïnstalleerd. Ook de shocks & veren zijn intussen beter uitgebalanceerd dan die van de eerste modellen. Kleine velgen verdienen weliswaar nog steeds de voorkeur, en verhogen het rijcomfort gevoelig.

MiTo TwinAir

test_alfa_romeo_mito_twinair_02MiTo TwinAir

Net als de andere modellen met de TwinAir-motor stelt het award-winnende blokje eigenlijk alleen teleur aan de pomp. We haalden op een gevarieerd parcours een gemiddelde van 7,2 liter, en da’s flink meer dan wat de brochure ons wil doen geloven. Grote schuldige is de aard van het opzwepend motortje, en de resulterende reactie van onze rechtervoet in het bijzonder. En dat is behalve de grootste kritiek ook onze grootste lof aan het adres van deze MiTo. Typisch Alfa dus.

ALFA ROMEO MiTo 0.9 TwinAir 85

Plus Min
+ Opzwepende TwinAir – Vergt extra veel discipline

Weggecijferd

Motor 0.9 2-in-lijn turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 85 pk
Koppel 145 Nm
Gewicht 1.205 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 12,5 s
Topsnelheid 174 km/h
Gem. testverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 98 g/km
Prijs 14.920 euro

7 op 10

Share Button

4 Responses

  1. Stijn says:

    Goede test! Jammer dat die downsizing niet de gewenste resultaten blijkt op te leveren. Zeker daar ik tcoh ook nieuwsgierig ben naar de duurzaamheid van deze blokjes. Wel leuk dat ze er zo’n opzwepend karretje hebben van weten maken!

  2. Cinquecento says:

    Blijft toch nog altijd een erg stijlvol autootje! Maar misschien wacht je beter tot de facelift die er normaal zou komen op het salon van genève

  3. Ken Divjak says:

    Eigenlijk wel een toffe keuze voor Harry’s beoogde gebruik:

    Untitled

    Al zou ik zeker zo snel de Panda 4×4 nemen! 😉

  4. heidekonijn says:

    Snap alleen niet waarom die dingen zonodig Alfa moeten heten. Ontworpen in Turijn door Fiat en niet gebouwd in Milaan. Noem het toch gewoon Fiat of Abarth en laat Alfa met rust.

Leave a Reply