DRIVR

VRAAG: Welke Facelifts waren wél de Moeite ?

Het viel ons op tijdens het afgelopen Autosalon, en op de stand van Peugeot in het bijzonder: autoconstructeurs doen esthetici zelden plezier met tussentijdse facelifts. Een van de meest recente slachtoffers is de Peugeot RCZ – de enige Sochauxlien die min of meer wegkwam met zijn grote bek, maar ondertussen een braaf familiegezicht heeft opgezet. En zo zijn er wel meer voorbeelden uit de (recente) autogeschiedenis.

2013-Peugeot-RCZ-Coupe-front-view

Want natuurlijk: niet alleen Peugeot is in dit bedje ziek. Ook Mercedes (SL R230), FIAT (Punto EVO) en Jaguar (E-type) hebben er zich al aan bezondigd. Ongekroonde koning van de weinig geslaagde facelifts is evenwel Alfa Romeo dat consequent een stap achteruit deed met de updates van 147, 156, 166 alsook 916 GTV en Spider. Recent namen ze dan weer wel de juiste beslissing, en lieten de 159 zo goed als ongemoeid.

2004-mercedes-benz-sl-65-amg-35MercedesSL350faceliftF34

fiat-grande-punto_100181728_m2010 Fiat Punto Evo

Desalniettemin zijn er ook voorbeelden waar facelifts die wel vooruitgang vertegenwoordigen, zoals de Bangle E90 3-Serie of Maserati Quattroporte. De ene weliswaar subtieler dan de andere, maar met de juiste accenten die het ontwerp opnieuw hun beoogde jeugdigheid geven. Of zoals in het geval van de E90: onvolmaaktheden in het origineel corrigeren.

BMW-330i_2006_1280x960_wallpaper_09BMW_3series_Sedan_05

Maserati-Quattroporte_Executive_GT_2006_1280x960_wallpaper_01Maserati-Quattroporte_Sport_GT_S_2010_1280x960_wallpaper_03

Veel facelifts zijn het gevolg van ontwerpers die een brug (moeten) slaan tussen de huidige look en die van toekomstige vervangers. Bovendien brengen zelfs minder geslaagd facelifts welgekomen (technische) aanpassingen en updates met zich mee, waar de rijdynamiek en het interieur meestal wel bij varen. En daardoor is de verleiding natuurlijk groot om alsnog voor het opgefriste model te gaan.

Wat ons weer naadloos bij een vraag brengt:

Welke facelifts waren volgens jullie wél de moeite?

Share Button

18 Responses

  1. Ken Divjak says:

    ‘k Heb er even over moeten nadenken (geen evidente vraag, collega!), maar ondertussen heb ik er toch een paar opgedist en kickstart de procedures daarom graag met de Clio 197/200:

    clio197

    clio200

    Toch duidelijk en avant als je het mij vraagt!

  2. Sander Scheiris says:

    Recordhouder van de mislukte facelifts is toch wel de tweede generatie 406 Coupé…

    peugeot406

    peugeot406

    On topic van geslaagde facelifts: de laatste A4 Cabriolet.

    audia4cabrio

    De neus van de vorige A4 met de kont van twee generaties A4 geleden.

  3. Sander Scheiris says:

    Bescheiden maar beter, de Mercedes C-Klasse

    Voor:

    Na:

  4. Benny Herdewyn says:

    even in de archieven gesnuffeld, hier staan er ook al een paar:
    http://drivr.be/2009/11/07/gastbijdrage-column-facelifts-zijn-overbodig/

    je stelt het genuanceerder dan ik destijds:), maar een sterke basis heeft weinig of niks nodig met de jaren.

  5. Ken Divjak says:

    Ik durf het bijna niet toegeven, B – maar ‘k was je column van weleer com-pleet vergeten!

    En nu ik toch aan het woord ben: de BMW Compact, (saai) voor…

    bmwcompact1

    … en (interessant) na:

    bmwcompact2

    Of is dit een modelwissel beter dan een facelift?
    #kVreesVanWel

    • Stijn says:

      Yup E36 vs E46…
      Een E36 323ti was misschien wel de ultieme hothatch…

    • Benny Herdewyn says:

      Het is u vergeven hoor:).
      Er staat hier een E36 323i te koop in de buurt… onopvallend maar wel fun.
      Een E46 325i compact is eveneens een mooie undercover en kwalitatief beter dan de eerste 1 series.

  6. Sander Scheiris says:

    Afgekeken van de vorige gastbijdrage maar toch het opnieuw vermelden waard. De Saab 9-3 geslaagde facelift. .
    Voor:

    Na:

    peugeot406

  7. Milly says:

    De ergste facelift ooit was die van de Saab 9-5 met die opgeplakte nieuwe koplampen, verschrikkelijk.

    Saab-9-5_Estate_BioPower_2006_800x600_wallpaper_01

    De facelift van de huidige A4 vind ik dan weer heel geslaagd.

    Audi-A4_2013_800x600_wallpaper_08

    • Wim Bervoets says:

      Bij de A4 schommelt het altijd een beetje, heb ik de indruk. De facelift van de B5 vond ik persoonlijk wel werken (vooral dat streepje helder glas in de lichtblokken achteraan), die van B6 naar B7 (uiteraard meer dan een esthetische facelift) dan weer niet. Om van de Seat Exeo nog maar te zwijgen.

  8. Stijn says:

    Het meest verschikkelijke merk met betrekking tot facelifts is Ford. Enkele voorbeelden:
    Mondeo 1 voor de facelift:

    Na de facelift:

    De Scorpio ging van dit:

    Naar dit monster:

  9. Joep says:

    Italianen zijn altijd meester in een prachtige auto ontwerpen, om deze vervolgens met een facelift te verpesten. De lijst is eindeloos. Niet alleen de genoemde Grande Punto, 147, 156 en GTV/Spider, maar ook de tweede generatie Punto, Seicento, barchetta. Genoemde Quattroporte vond ik ook geen verbetering trouwens, over de 166 twijfel ik nog steeds.

    De verbeteringen die mij meteen te binnen springen zijn de Clio Phase 2 en de Volvo C30.

    • Stijn says:

      Hm de C30 en C70 wou ik net bij de mislukkingen zetten :s. Die aflopende neus en gerekte lichten vind ik helemaal niet bij de vrij geblokte wagens passen…

  10. Koen Heysselaar says:

    (via Twitter) Porsche 996 mk.II was een paar banken vooruit! Recenter: Jaguar XK.

  11. CountRushmore says:

    Eén van de mooiste auto’s uit mijn jongere jaren was de originele Honda Civic Coupe;
    licht, laag, slank,… sexy.

    Is het omdat de gemiddelde mens liever stoere mannen ziet dan mooie vrouwen ?
    Ik weet het niet, maar elke nieuwe generatie zag er meer en meer uit
    als een stoere kerel dan als een sportieve jongedame.

    En uiteindelijk werd dat vrije, sexy meisje van vroeger
    een uit de kluiten gewassen mansmens, die bovendien ook nog eens de behoefte voelt
    om zich te conformeren met hen die het woord “sérieux” te ernstig opvatten…

    • CountRushmore says:

      GVD…

      Blijkbaar is ook mijn methode om foto’s te plaatssen niet meer van deze tijd-
      even kijken of dit gaat werken…

      Edit admin: Foto’s plaatsen moeten we zelf doen. De link volstaat, wij doen de rest!

  12. Gideon says:

    De facelift van de Jaguar XF was broodnodig, maar is wel geslaagd. Daarnaast vond ik de facelift van de E90 ook wel de moeite waard.

    Als we naar het oudere gaan kijken, de beide facelifts van de Peugeot 306 waren ook goed te pruimen. De facelift van de uit 2001 stammende Honda Civic in 2003 is misschien wel een van de beste facelift, maar ik heb niet het idee dat het de verkopen veel geholpen heeft.

Leave a Reply