DRIVR

Alles wat je moet weten om een Wagen te importeren

importeren_thumbWie aan het uitkijken is naar een nieuwe DRIVR, doet er goed aan om eens over de grens te zien. In andere EU-landen zijn auto’s vaak niet alleen goedkoper, soms krijgen ze ook andere – genereuzere – standaarduitrustingen mee. Een vaak gehoord advies, maar tot voor kort voorbehouden voor avonturiers wegens een kluwen van procedures en vaak onduidelijke raad op allerlei internetfora. Test Aankoop en het European Consumer Centre hebben alle relevante informatie nu samengevat in een handige brochure.

De brochure helpt particulieren stap voor stap doorheen het hele proces, en geeft bij elke stap aan welke formulieren je precies nodig hebt en welke uitzonderingen zich kunnen voordoen. Want vooral Duitsland en Nederland blijken er soms andere gewoontes op na te houden. Er wordt ook een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de stappen voor een nieuwe niet-ingeschreven wagen, een nieuwe ingeschreven wagen en een tweedehandswagen, en achteraan vind je de nodige links naar de instanties die je op je pad zult moeten trotseren.

importeren_nieuwimporteren_occasie

De enige raad die wij nog bovenop de brochure kunnen geven is: plan alles zowel tijdsmatig als budgetmatig goed op voorhand. Sommige zaken zoals verzekeringen en eventuele transitplaten moet je op voorhand aanvragen, en de extra kosten die daarbij komen kijken, moet je uiteraard nog bij de aankoopprijs van je nieuwe DRIVR optellen. De lakmoesproef van deze brochure nemen we misschien binnenkort zelf: in de – voorlopig nog geheel preliminaire – zoektocht naar een tweedehandse Swift Sport betrap ik mezelf er steeds meer op naar Duitse tweedehandssites te surfen. Wordt deze zomer vervolgd.

[De brochure vind je HIER, met dank aan Lieven voor de tip!]

Share Button

4 Responses

  1. Lieven says:

    Graag gedaan!

  2. Jimster says:

    Geldt deze gids voor Engeland ?
    Ik lonk al een paar jaar naar het aanbod en de prijzen van een westfield / Lotus. Maar dacht dat dit altijd nog extra problemen zou geven buiten de standaard flow zoals in de PDF

    Bijv een Westfield wordt als kitcar bekeken (ook al is die factory-built) maar hoor verhalen dat die nog altijd problemen geven. Zelfs als je die met een NL kenteken zou kopen.

  3. @ Jimster, je moet kijken of de auto een europese typegoedkeuring heeft. Als hij deze heeft dan is de invoer vrij gemakkelijk.

    Goed stappenplan over de import van een auto, ik heb onlangs een BMW 530d Touring uit Duitsland gehaald, is mij alles goed bevallen. Hoefde geen BTW aangifte te doen omdat ik de BTW in Duitsland reeds had afgedragen.

  4. Thomas says:

    Ik zal binnenkort een auto uit Oostenrijk invoeren. Certificaat van overeenstemming en factuur lijkt me geen probleem, maar in deze brochure spreekt men van het originele buitenlandse inschrijvingsbewijs. Ten eerste heet dit officieel “kentekenbewijs” (lees maar op je roze kaart) en ten tweede vraag ik me af of ik dit kan meekrijgen aangezien de kentekenplaten naar de nieuwe wagen van de verkoper gaan. En wat bedoelt men met “origineel”? Is dit het inschrijvingsbewijs van de eerste eigenaar die het voertuig als eerste inschreef?

    De beste beschrijving van de Oostenrijkse situatie/documenten vond ik hier: http://forum.mb124.de/read.php?1,360359,360394

    Als ik het goed begrijp worden de opeenvolgende eigenaren bijgehouden op hun gelijkvormigheidsattest, misschien heb ik dus genoeg aan dit ene document.

    Dus toch nog heel wat verschillen tussen de verschillende landen, de brochure is wat algemeen…

Leave a Reply