DRIVR

Heuliez SM Espace: De Citroën die er Nooit kwam

‘Van alle markten thuis’. Dat is het minste wat je kunt zeggen over de Franse koetswerkbouwer Heuliez. Rijtuigen, autobussen, de Peugeot 205 T16 en Renault 5 Turbo, dakconstructies voor de Peugeot 206 cc en Opel Tigra,… En deze vergeten blauwe parel: de Heuliez Citroën SM Espace, een t-top-variant op Citroëns SM Coupé-vlaggenschip uit de jaren zeventig. Vergeten? Inderdaad. Heuliez geraakte namelijk nooit verder dan twee conceptmodellen.

heuliez_4

Het verhaal van de SM Espace begint in 1970, wanneer Citroën op het salon van Genève zijn SM voorstelde. Tot groot plezier van de Franse jetset, die eindelijk een GT van eigen bodem had, en van de journalisten van weleer, die onder de indruk waren van het comfort, het rijgedrag en de prestaties van de 2,7 liter grote en 170 pk sterke V6 van Maserati-makelij – datzelfde Maserati huisde toen overigens onder het Citroën-dak. Maar niet alleen de jetset en de journo’s voelden zich aangesproken, ook allerhande koetswerkbouwers waren geïntrigeerd. Henri Chapron ontwikkelde twee versies op basis van de SM: een cabrio (Mylord) en een coupé (Opera), die het zonder de karakteristieke achterruit van de SM moest stellen.

Goeie timing van de koetswerkbouwer, want de designstudio van Citroën zocht een partner om het gamma uit te breiden met een cabrio, wegens op dat ogenblik zelf druk bezig met het uitwerken van de CX. Citroën-designer Robert Opron besteedde de opdracht uiteindelijk uit aan Heuliez. Die besloten om geen klassieke cabrio of targa te bouwen, maar voor een t-top te kiezen. Geen conventionele t-top, maar een met elektrisch bedienbare panelen aan weerszijden van de centrale balk, die elk uit zeven aluminium lamellen bestonden en onafhankelijk van elkaar in de centrale balk konden worden geschoven. Maakt de vraag overbodig waar je de dakpanelen stopt.

heuliez_1heuliez_3

De SM Espace van Heuliez debuteerde als concept op het salon van Parijs in 1971. Een schot in de roos, alleen waren potentiële klanten iets minder te spreken over de paarse koetswerkkleur en het bruingroene interieur. Daarom ontwikkelde Heuliez voor het salon van Brussel in 1972 een tweede conceptmodel in een iets aanvaardbaardere blauwe kleur en met dezelfde wraparound-achterruit als de SM in plaats van de dichtgewerkte achterruit van het eerste concept. Ondanks de lovende reacties gaf Citroën nooit de opdracht tot de effectieve productie van de SM Espace. In 1973 gingen de verkoopscijfers van de gewone Citroën SM erop achteruit, door allerlei problemen die de betrouwbaarheid geen goed deden en door de oliecrisis, waardoor de vraag naar zulke coupés drastisch afnam. Ook de interne problemen bij Citroën, die enkele jaren later zouden leiden tot de fusie met Peugeot, waardoor deze Heuliez Citroën SM Espace rechtstreeks naar de geschiedenisboeken werd verwezen.

heuliez_6

[Foto’s: Octane Magazine]

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Ziehier een zeldzaam kleurenplaatje van dat eerste paarse prototype met dichte achterruit:

    citroensmespaceheuliez

    Volgens onderstaande veilingsvideo is nummer 1 ondertussen niet meer…

    … wat het blauwe exemplaar dus tot protoypestatus promoveert.

    Benieuwd voor hoeveel die gegaan is vorig jaar op de Le Mans Classic-veiling!

    • Wim Bervoets says:

      € 109.605 euro:

      “The selection of entries from the Heuliez Collection achieved approximately three-quarters of a million euros, headed by the ex-Le Mans 1988 WM P88 which sold for 119,136 euros. The twin-glass-roof 1971 Citroën SM Espace, perfect for Villa D’Este or Pebble Beach, went into new ownership for 109,605 euros.” (via Classic Driver)

  2. Wim Bervoets says:

    Ben ik trouwens de enige die de gelijkenis ziet tussen deze:

    dak heuliez

    en deze:

    dak ds5

    of zoek ik het te ver?

Leave a Reply