DRIVR

ShootOut: Hyundai Veloster Turbo vs Volvo V40 T4

test_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_26

Rare jongens, die Koreanen. Eerst gooien ze hun Genesis Coupé voor de leeuwen door de Toyobaru te viseren, en nu ontzeggen ze de Veloster Turbo een catfight in de RS-kooi. Hyundai wil zijn welp namelijk niet vergeleken zien met echte GTI’s, en drukt daarom het vermogen van 205 Amerikaanse pk’s naar 186 Europese pony’s. Braaf als we zijn volgen we die -ahum- logica, en nodigen de Volvo V40 T4 uit voor een beschaafd steekspel in dezelfde prijsklasse.

test_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_24verttest_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_33

Zoals het een goede Zweed betaamt, schreeuwt de T4 zijn prestatiepotentieel niet van de daken. Op een kleine badge en een extra uitlaat na vallen de 180 paarden nergens van af te lezen, tot je de motorkap opentrekt en een 1.6 turbo van Ford-makelij ontwaart. De twee constructeurs mogen dan wel sinds 2010 gescheiden leven, het zal nog wel een decennium duren vooraleer alle gedeelde componenten eruit zijn. En dat is iets waar – wat ons betreft – geen haast bij is, want zelfs in de C-Max weet deze EcoBoost te verrassen met een gretige pick-up en aanhoudende rush die bijna atypisch is voor geblazen benzines.

test_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_20

Goede vooruitzichten dus, maar de praktijk draait anders uit. In tegenstelling tot Ford opteert Volvo resoluut voor een CO2-afstelling, met een brave gasrespons en lange verzetten tot gevolg. En met lang bedoelen we: meer dan 100 in tweede, en bijna 160 in zijn drie. De beweegreden voor die afstelling staat op het inschrijvingsbewijs: 1485kg rijklaar gewicht. En da’s niet alleen 200 meer dan de nieuwe lichting VAG’s, het illustreert ook waarom de 100kg lichtere C-Max vinniger uit de hoek komt. Anderzijds haalt Volvo zo wel een indrukwekkende CO2-uitstoot van 129g waar Ford zelfs in de gelijkaardige Focus 139g moet noteren. Milieuopdracht geslaagd.

test_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_27test_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_30

test_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_31test_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_32

Wil je toch het gevoel hebben met 180 paarden onderweg te zijn, dan kies je best één verzet om toeren mee te draaien. Derde bijvoorbeeld (om bovenvermelde reden), wat je meteen een heleboel gangwissels bespaart. Niet omdat de manuele zesbak tegenwerkt – wij vonden enkel het gebrek aan zelfcentrering tussen zes en vier storend – maar eerder omdat de pook onhandig gevormd is voor laterale gangwissels. Ook dat andere contactpunt tussen man & machine – het stuur – is niet echt tactiel met zijn dikke naaf en grote diameter. Met als gevolg dat de goed afgeveerde T4 zich eerder thuis voelt in lange waaierbochten beter dan korte draaiers. Voor gooi- en smijtwerk is de stuurafstelling namelijk te licht en te zwijgzaam, terwijl eerste en tweede al eens geplaagd worden door koppelstuur.

test_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_12

test_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_35

Hoewel Hyundai de perceptie van de Turbo bewust downplayt, is de matte Veloster een heel ander paar mouwen dan de Volvo. Nestel je in de goede stoelen, druk op de centrale startknop en klik de manuele zesbak in eerste om met een heerlijk directe koppeling te demarreren. En daarmee is de toon meteen gezet voor de drie-/vijf-/vierdeurs: zo strak als geen Hyundai tevoren, en mijlen voor op de atmosferische variant. Het stuur krijgt daarbij sérieux door een geslaagde gewichtsafstelling, de bak door zijn zuiver raster en de pedalen door hun spelingsvrije bediening. Om kort te gaan: een revelatie voor een merk dat al eens consistentie mist in zijn sportieve producten.

test_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_34test_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_02vert

Geen minpunten voor Seoul dan? Eerder wat adviezen. Met een uitlaatsysteem zo prominent als dat van de Turbo zou de geluidscoulisse gedistingeerder mogen, ook al herpakt de direct ingespoten viercilinder zich richting begrenzer. Verder durft het chassis al eens te flexen onder zijdelingse oneffenheden, wat een marginaal gebrek aan stijfheid verraadt. Maar zoals op de perslancering genoteerd, is de losbandige torsie-as achteraan prima geremedieerd. De hardheid van de demping past trouwens goed bij dit type wagen. Enkel aan de EPAS-afstelling moet nog gesleuteld, want die geeft in de regen weinig info over wat de voortrein in combinatie met de (goed gekalibreerde) elektronische sper aan het bekokstoven is. Extra pk’s hebben we eigenlijk niet gemist, al is meer in de beste octaantraditie natuurlijk altijd wenselijk.

test_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_21

Voor T4-aspiranten hebben we een andere oplossing: ga voor de pretentieloze automaat of – beter nog – de D3 zelfontbrander van 150pk. Die heeft alle troeven van de basis-V40 (knap design, comfortabele wegligging en riante veiligheidsuitrusting) zonder het verwachtingspatroon dat 180 benzinepaarden willens nillens creëren.

Voor de 29.000€ die Hyundai voor de Turbo wil, heb je bij Volvo overigens de Summum-uitvoering die nauwelijks moet onderdoen voor de full-option Koreaan, én nog eens zuiniger is dan de 9l/100km die wij met de T4 verstookten. De Turbo was trouwens net iets dorstiger met 10l gemiddeld, maar heeft eigenlijk nog een groter probleem: de gehanteerde prijspolitiek die hem pal tussen de Duitse premiumhatchbacks en Franse scheurijzers dropt, terwijl hij eigenlijk – hoe goed ook – geen van beide is.

[Foto’s: Pieter Ameye]

HYUNDAI Veloster Turbo 6M

Plus Min
+ Dé DRIVR-Hyundai bij Uitstek – Vermogens- en prijspolitiek

VOLVO V40 T4 6M

Plus Min
+ V40 – T4 met CO2-afstelling

Weggecijferd

Hyundai Veloster Turbo
Volvo V40 T4
Motor 1.6 4-in-lijn turbo 1.6 4-in-lijn turbo
Aandrijving voorwielen voorwielen
Vermogen 186 pk 180 pk
Koppel 270 Nm 240 Nm (270 overboost)
Gewicht 1.388 kg 1.485 kg (rijklaar)
Acceleratie (0-100 km/h) 8,4 s 7,7 s
Topsnelheid 214 km/h 225 km/h
Gem. testverbruik 10,1 l/100 km 9,0 l/100km
CO2-uitstoot 157 g/km 129 g/km
Basisprijs 28.999 euro 25.290 euro

Verdict

Hyundai Veloster Turbo 8 op 10
Volvo V40 T4 7 op 10
Share Button

Leave a Reply