DRIVR

Per FIAT Panda TwinAir van Kaapstad naar Londen

Terwijl collega Fret met Duitse deernes en Britse sloanies op Europese kruistochten trok en ondergetekende met z’n tank de Amerikaanse westkust onveilig maakte, zien de Britten Philip Young en Paul Brace het grootser. Beide heren trekken van Kaapstad naar Londen, op zoek naar een nieuw snelheidsrecord. In een Fiat Panda TwinAir. Na het lezen van positieve tests in magazines zowaar. Benieuwd of DRIVR binnenkort ook lezers op ideeën brengt…

_DSC0189

De rit van Londen naar Kaapstad – meestal van noord naar zuid dus – is natuurlijk niet nieuw. De eerste succesvolle non-stop-poging van een bonkers stel Britten was in 1939 en duurde 31 dagen. De jaren daarna werd het record steeds scherper gesteld, en in 1963 bedroeg het nog maar 13 dagen. Dat werd pas enkele decennia later verbroken door een Land Rover Discovery in 2010, waardoor de te verbreken tijd nu staat op 11 dagen, 14 uur en 11 minuten.

_DSC0212_DSC0202

_DSC8835_DSC9144

Beide heren zijn gelukkig niet aan hun proefstuk toe. Philip Young, schrijver over en liefhebber van klassieke rally’s, en Paul Brace, technisch directeur bij Eagle, hebben de rit allebei al eens gedaan, en hebben daarnaast onder meer Peking-Parijs, Londen-Sydney en Parijs-Dakar op hun conto staan. Het lijdt dan ook geen twijfel dat hun Panda tot in de puntjes voorzien is op de reis. Een chauffeurszetel overtrokken met een schapenvel (“cool in the heat and cosy at night”), een matras in plaats van een achterbank en een isolerende folie op het dak tegen de zon moeten voor het nodige comfort zorgen. De ophanging werd uiteraard ook aangepakt, met onder meer een aangepaste rijhoogte, verstevigde banden, demping en vering. Alleen de TwinAir bleef – op wat bescherming na – volledig intact.

kaz_ferry

helishot_02helishot_03

_DSC0246_DSC8705

Het startschot in Kaapstad werd gegeven op 1 februari, en de aankomst is voorzien aan Marble Arch op 12 februari. Momenteel zitten de heren ergens in Soedan. In de tussentijd kun je het traject – inclusief real-time-locatiebepaling – volgen op hun website: www.africarecordrun.com.

Zo ontdek je onder meer dat een ecorun niet aan de orde is:

“10:00 (GMT) – Six hours on the road, just breezing along. Both crew have enjoyed an hour’s good sleep. The sheepskin seat covers are brilliant. The Panda’s economy suddenly improved vastly at the expense of a noticeable drop in power… Then we noticed someone had hit the “Eco” button on the dash. Normal service now resumed.”

En dat het soms van een leien dakje loopt:

“Day Two: we crossed Botswana during the night. A shame we could not have seen more of this beautiful country. At the Kazungula ferry, border formalities were processed in minutes – getting hold of immigration forms in advance shaved off a lot of the hassle and time and we successfully reached the Zambezi as the sun rose over the water. Nearly a mile wide and fast flowing at this time of the year, our crossing into Zambia had to be done by a pontoon. With just the Panda and crew aboard, we chugged our way across, in the company of a pair of crocodiles.”

Maar soms ook niet:

“The road to Tanzania has been the hardest and the most challenging so far. At 3.30 am and with 168km to go, we find ourselves down to first gear – weaving in and out of muddy pools of water. A Mitsubishi Shogun pulls over and signals us to overtake. We have been in convoy, a close-formation drive at walking pace, but the 4×4 driver now wants to use our better lights and tuck in behind the Panda. We come across a truck on its side. Then another, having run off the road, brake failure, steering failure or dozing driver responsible for tipping a heavy load deep into the brushwood. Roads like this are crippling Zambia’s economy.”

En dat nood dan toch wet breekt:

“The Panda-Pairs worst nightmare: losing all chance of the world record just because of something simple… like running out of petrol. More than two hours was dropped in the middle of the night with fruitless searches for “benzine” …but the national shortage of petrol meant garage after garage could only offer diesel. With tired nerves now set jangling, the exhausted crew had only one option: to put all their faith in the Panda’s economy. Time was dropped as they adopted economy-run tactics of cruising down the sides of mountain slopes with either the gear lever in neutral or with the engine turned off. The green ‘Eco” button was pushed on the dash – it gives better fuel economy. The final section was 200 miles to the border. But the Panda’s on screen computer said they would run dry after 150 miles.”

_DSC0119

[Via evo]

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Wacht eens even: waarom hebben de lads eigenlijk geen Panda 4×4 gecharterd?

    Because that’s what everyone expected them to do‘ zeker? 😉

  2. Wim Bervoets says:

    De heren hebben hun record! 10 dagen, 13 uur en 30 minuten. Met iets meer dan een volle dag scherper gesteld dus.

Leave a Reply