DRIVR

Test: Honda Jazz SI 1.4 i-VTEC

Vraag: hoe help je de Honda Jazz van zijn seniorenimago af? Antwoord: door wat forsere bumpers, sportievere velgen en verdonkerde ruiten te monteren. En in het geval van onze testwagen: witte go faster stripes op een glanzend zwart koetswerk. Plak ‘m nog een knalrood SI-label op de kont, en het plaatje is compleet. Maar of hij dat sports injection-imago ook qua rijsensaties kan waarmaken?

rijden_34_rechts

Sports injection, zei je? Inderdaad: nog voor er sprake was van Type-R, had Honda de gewoonte om z’n sportievere Civic-modellen ‘Si’ te dopen. Die waren minder radicaal dan de latere R’s, maar kregen naast de gebruikelijke optische opsmuk vaak ook een lichte motorupgrade mee. En dat is niet het geval voor deze Jazz: de opvallendste aanpassingen zijn louter visueel – zoals een sportievere bodykit met mistlampen in de voorbumper, die nieuwe velgen en donkere ruiten alsook een licht gewijzigd lederen stuurwiel. Gelukkig blijft de kit binnen de perken, waardoor de Jazz een van de meest homogeen ogende modellen van het Honda-gamma blijft.

Onder de motorkap blijft alles dus bij het oude: een atmosferische 1.4-viercilinder met 100 pk bij 6.000 tpm en 127 Nm bij 4.800 moet voor het vuurwerk zorgen. En dat lukt… niet helemaal. ‘Toeren maken’ is het credo van de i-VTEC, en meteen de boodschap als je de klassieke sprinttijd in de opgegeven 11,4 seconden wilt afleggen. Iets wat de SI enthousiast trouwens doet. Maar toch mist het blok een scherpere nok om echt te overtuigen – en zou de vijfbak met wat extra precisie meer vertrouwen geven, en met een zesde verzet comfortabeler cruisen op de snelweg. Schakelen gebeurt gelukkig lekker kort, en in de stad trek je je met de i-VTEC aardig uit de slag.

statisch_34

interieur_zijaanzichtrijden_34_achter

Wat de Japanners wel deden, is sleutelen aan de ophanging: een stuggere demping en grotere stabilisatorstang vooraan moeten voor een betere rechtuitstabiliteit en minder koetsrol zorgen. Toch is het net de hoge koets die uiteindelijk gaat overhangen en de SI wat vertrouwen rooft op de limiet eerder dan de iets te vage sturing. Honda liet de rijhoogte gelukkig ongemoeid, dus ondanks de straffere demping is het rijcomfort aanvaardbaar.

rijden_34_links

interieur_stuurstatisch_zijaanzicht

De SI is dus geen atleet, maar een stads-Jazz in een trainingspak. Toch kunnen we ons niet van de vraag ontdoen wat het resultaat zou geweest zijn als Honda de ophanging verder had getweakt, en ook de motor en versnellingsbak had herbekeken. Het zou de junior hot hatch-markt er alleen maar interessanter op maken. Anderzijds blijft de Jazz op deze manier een prima stadmus die ook mét sportieve looks te hebben is. Al zal dat de JDM-adepten die nog maar eens een embleem uitgehold zien worst wezen.

HONDA Jazz SI 1.4 i-VTEC

Plus Min
+ SI qua looks – Maar niet qua sensaties

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn benzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 100 pk
Koppel 127 Nm
Gewicht 1.114 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,4 s
Topsnelheid 182 km/h
Gem. testverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 129 g/km
Prijs € 18.490

6 op 10

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Nog een pluspunt: de Jazz blijkt een waardevast autootje.

    Alleen spijtig dat La Mamma (remember…) dat the hard way moeten ontdekken heeft; een gehaaste medeweggebruiker heeft haar vorige week met een onverantwoord inhaalmanoeuvre van de baan geveegd.

    Resultaat: zij gelukkig ongedeerd, maar de Jazz perte totale.

    Ze krijgt er wel ongeveer evenveel voor terug als ze er een jaar geleden voor betaald heeft!

    Alleen denk ik niet dat het niet opnieuw een Jazz gaat worden – maar wat dan wel…?!

Leave a Reply