DRIVR

Test: Land Rover Defender 110 Exclusive (MY 2012)

Een weekend in de Ardennen gaat idealiter gepaard met een potige hot hatch, een GT86 misschien, of een Lotus Elise als het even kan. Maar met voorspelde temperaturen ver onder het vriespunt en tot 30 cm sneeuw gaan dergelijke plannen meteen de, euh, vriezer in, en zwaait de slinger ver de andere richting uit. Daarom nemen we het zekere voor het onzekere en trekken we per Land Rover Defender over de taalgrens. Ver richting zuiden.

test_2012_land_rover_defender_exclusive_02

En wel naar de provincie Luxemburg om precies te zijn. Meer dan 200km E-wegen krijgt de twee ton zware one ten voor de kiezen. Geen pretje, gezien de gecompromitteerde zitpositie (voor zowel de bestuurder, de passagier als de drie passagiers achterin), de naar moderne normen ongewoon hoge NVH-niveau’s, schuine pedal box zonder voetsteun, de beperkte longinhoud van de stereo en de onvoorstelbare gulzigheid van de 2,2-liter zelfontbrander bij 120 km/u. De laatste keer dat we de brandstofmeter zo zienderogend snel wisten dalen, lag er een V12 in het vooronder, en zaten er heel wat meer dan 122 pony’s onder de motorkap. Hou de toerenteller daarentegen op een constante 2.000 tpm (bij 100 km/u), en de actieradius wordt een stuk meer aanvaardbaar.

test_2012_land_rover_defender_exclusive_17test_2012_land_rover_defender_exclusive_07

Gelukkig bevinden we ons aan boord van de meest moderne en gammatoppende Exclusive-versie. Deze met opties afgeladen variant komt standaard met allerhande nuttige (en minder nuttige) extra’s, die het offroadkarakter extra in de verf zetten, én tegelijk het omgekeerde doen. Zoals de specifiek beige trim van de stoelen bijvoorbeeld, of het zwarte stoffen tapijt. Niet bepaald handig in modderig terrein. Dat de eenvoudige radio-unit toch nog over een aux-ingang beschikt, verzacht het snelwegleed. Het contrast met die andere Land Rover, de Range Rover, kan niet groter zijn.

test_2012_land_rover_defender_exclusive_12

Toch schreeuwt de Defender na al die jaren nog steeds het begrip avontuur als geen ander. Waar de optisch gelijkaardige Geländewagen eerder vulgair is, is de Landy nog steeds een allemansvriend die zich thuis voelt bij om het even welke klasse, rang of stand. Hij misstaat niet op het veld, in het bos, de stad of zelfs op de oprijlaan van een chic kasteel. Vast de reden waarom Land Rover er zo moeilijk afscheid van kan nemen, en de devote aanhang al even fanatiek en behoudsgezind is als die van de Britse constructeurs uit Malvern en Hethel, of Morgan en Lotus om precies te zijn.

test_2012_land_rover_defender_exclusive_05

test_2012_land_rover_defender_exclusive_14test_2012_land_rover_defender_exclusive_10

Hoe je het ook draait of keert, de Defender heeft een zeldzame, niet te definiëren charme waar de meeste 4×4’s (en bij uitbreiding zelfs auto’s) enkel van kunnen dromen. Wij gokken dat het hem zit in de mix van de kinderlijke eenvoud met bewezen robuustheid. Eenvoudige panelen, kleine ruiten, dito ruitenwissertjes of het praktisch aspect dat zich als een rode draad door het in- en exterieur trekt. De ongewone zitpositie toont zich dan weer nuttig op onverhard terrein. Daar komt de 110 helemaal in zijn element en heb je dankzij de command drive-positie perfect zicht op alles wat er zich niet alleen voor, maar ook naast je afspeelt.

test_2012_land_rover_defender_exclusive_06

Geen terrein waar de Defender zich niet op of in thuis voelt. Geholpen door zijn verdienstelijke 235/85 R16 Goodyear MT/R terreinbanden (met lichtmetalen Sawtooth-velgen in het geval van de Exclusive), ploegt de geboren offroader zich overal doorheen. Alle belangrijke leidingen zoals die van de benzine of de remmen zitten bovendien veilig weggewerkt in het chassis, zodat ze in het heetst van de strijd niet beschadigd kunnen geraken. Kom je bovendien echt in de problemen, dan kun je nog altijd de differentiëlen vergrendelen of de zesversnellingsbak met low range-eindoverbrenging combineren.

test_2012_land_rover_defender_exclusive_18test_2012_land_rover_defender_exclusive_01

Het is straf hoever je op die manier kunt komen met een viercilinder (met Ford Transit-roots) en slechts 122 pk en 360 Nm koppel. De integrale aandrijving werd speciaal aangepast zodat alle componenten de nodige extra stress kunnen torsen, en zelfs aan het tanken van kwalitatief slechte diesel werd gedacht. Ten slotte schittert er ook een intelligente anti-stall-functie, zodat de ECU onder de meest veeleisende omstandigheden bij lage toerentallen voor voldoende brandstof zorgt. Stilvallen met een Defender? Anno 2012 niet meer aan de orde. En dat is naar verluidt wel eens anders geweest.

test_2012_land_rover_defender_exclusive_09

test_2012_land_rover_defender_exclusive_15test_2012_land_rover_defender_exclusive_13

Verder is het business as usual, met een stevige (maar verder correct afgewogen) koppeling, een verrassend korte trap en de typisch lange versnellingspook van een overigens prima zesbak. Ook de remmen geven voldoende vertrouwen, maar worden in extremis wel al eens bijgestaan door het ABS. Het zijn opties op de standaard Defender, maar ze zijn standaard op de Exclusive.

test_2012_land_rover_defender_exclusive_08test_2012_land_rover_defender_exclusive_04

test_2012_land_rover_defender_exclusive_11

We zouden liegen mochten we beweren dat de ervaring met de Defender niet in de kleren is gekropen. Enerzijds is er het torenhoge respect voor wat de aristocraat offroad uit zijn vier sloffen weet te schudden, anderzijds het feit dat dit een echte restomod is. Eentje die bovendien fris gewassen in de showrooms staat met daar nog eens drie jaar garantie (of 100.000 km) bovenop. Veel beter wordt het niet, toch?

test_2012_land_rover_defender_exclusive_03

[Foto’s: Pieter Ameye]

LAND ROVER Defender 110

Plus Min
+ Restomod met garantie – Voor echte die-hards

Weggecijferd

Motor 2.2 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Vier wielen (permanent)
Vermogen 122 pk
Koppel 360 Nm
Gewicht 2.123 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 15,8 s
Topsnelheid 145 km/u
Gem. testverbruik 12 l/100 km (geschat)
CO2-uitstoot 295 g/km
Vanafprijs € 33.000

8 op 10

Share Button

Leave a Reply