DRIVR

Gastbijdrage: Lotus Elise GT1

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Vanaf midden jaren ’90 kende het GT-kampioenschap een heuse revival. Onder meer McLaren, Porsche, Mercedes-Benz en Toyota kwam met een GT1-machine op de proppen. Minder bekend zijn de pogingen van Lotus met de Esprit, maar ook de ‘kleine’ Elise. En die aanhalingstekens staan er natuurlijk niet zomaar…

1997 Lotus Elise GT1

Wanneer Lotus’ kleinste in één zin met de lettercombinatie V8 uitgesproken wordt, zullen de meeste autoliefhebbers aan de recente creatie van Hennessey denken: de Venom GT. Toch bestond er al ten tijde van Need For Speed II, toen de standaard Elise nog minder dan 700 kg op de schaal zette en aangedreven werd door een Rover-motor van amper 118 pk, een monsterachtige racevariant met een dikke V8 van ongeveer 560 pk.

Omdat de onderhuids verouderde Esprit GT1 (type 114) geen vuist kon maken tegen de taaie concurrentie, besloot Lotus zijn destijds nieuwste model in de strijd te gooien. Het plan was even simpel als (theoretisch) geniaal: de moderne Elise ombouwen naar GT1-specificatie – resulterend in een monstertje met een lengte van 4,49 m, een breedte van 2,07 m en die geblazen V8 uit de Esprit GT1. Helaas bleek deze krachtbron – zacht uitgedrukt – niet al te betrouwbaar. Voor deze Elise GT1 (type 115) werd daarom een alternatief blok voorzien: een aangepaste versie van de LT5 uit de Corvette ZR-1. Nauwelijks een verrassing, aangezien Lotus nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de ZR-1, een mijlpaal in de lange Corvette-geschiedenis.

elise_gt1_1

Uiteindelijk rolden er in ’97 zes wagens uit de fabriek, één homologatiemodel voor de weg en vijf racewagens. Een reservechassis werd eveneens voorzien, en jaren later zelfs geheel afgebouwd om de zevende Elise GT1 te worden. Van de vijf racewagens behield het fabrieksteam er drie, terwijl er twee werden verkocht aan het raceteam GBF.

Qua concept mocht deze GT1-racer dan wel geslaagd zijn, de harde realiteit maakte de beperkingen van Lotus Racing – met name een erg beperkt budget – van meet af aan duidelijk. Niet alleen liet de betrouwbaarheid van de racewagen ernstig te wensen over, tijdens de eerste race wist geen enkele van de drie ingezette wagens te finishen. En wanneer de finish dan toch eens werd bereikt, was dit mijlenver achter de koplopers. De grote fabrieksteam hadden hun weg immers ook naar de GT1-klasse gevonden, waardoor zelfs de eens zo machtige McLaren F1 GTR tot meeloper werd gedegradeerd.

elise_gt1_4elise_gt1_2

Eind ’97 bleek de vijfde plaats van het GBF-team in Helsinki het best behaalde resultaat van het seizoen voor de monsterachtige Elise. Na dat jaar (om snel te vergeten) besloten zowel Lotus Racing als het private team er de brui aan te geven. De Elise GT1 werd erna nog sporadisch gebruikt als basis voor een experimentele racer, maar succesvol werd hij nooit. Zo verdween deze opvallende creatie roemloos en stilletjes in de coulissen van de motorsport.

Share Button

6 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Ter illustratie van de terechte zinspeling op de Venom GT:

  2. Wim Bervoets says:

    Ik ken ‘m effectief van Need For Speed II 😉

    Jammer om te lezen dat-ie niet zo betrouwbaar scheen te zijn.

  3. 1-11 says:

    Interessant artikel !

    Eén enkel homologatiemodel voor op de weg ?
    Ik was er nochtans van overtuigd dat ik er eind jaren ’90 eentje door het centrum van Lausanne heb zien rijden…

    • Stijn says:

      Net als Toyota (met de GT One) heeft Lotus slechts één homologatiemodel gebouwd. Het zevende exemplaar, later afgebouwd op basis van een extra chassis, is ook road legal. Dus slechts maximaal twee Elise GT1’s kan je op de weg tegenkomen. Had jij dus even geluk in Lausanne…

  4. Stijn says:

    Voor mij persoonlijk komt deze Elise GT1 uit het mooiste tijdperk van GT-racen. Een era waarin het deelnemersveld niet enkel erg divers was maar ook waanzinnig mooi, of wat denk je van een deelnemersveld met onder meer de McLaren F1 GTR, Ferrari F40 LM, Lotus Esprit GT1, Dodge Viper GTS-R en Porsche 911 GT1 en (993) GT2? Ik voorspel nu al dat het drummen geblazen wordt rond deze bolides op evenementen voor klassieke GT’s binnen één à twee decennia…

Leave a Reply