DRIVR

ANTWOORDEN: Welke Opties vind jij Onontbeerlijk?

Zoals aangekondigd: de appendix van onze Vraag van de Week!

thumb_antwoordenoptievraagDat liep niet helemaal volgens plan. Van een DRIVR-publiek verwacht je immers dat ze, gevraagd naar die ene onontbeerlijk optie, extra’s nomineren als sportzetels, Limited Slip Differentials en actieve motorsteunen. En hoewel die sporadisch aan bod kwamen, ging het gros van de inzendingen naar klassieke feelgood accessoires. Dingen zoals een goede stereo, of regen- en lichtsensoren. Ziehier de opvallendste antwoorden, gecatalogeerd van * tot *****.

Mistlichten Voor *

Extra betalen voor lichten die enkel aan mogen bij sneeuwval, felle mist en dito regen, is wat ons betreft weggegooid geld. Gebruik je ze toch onder normale weersomstandigheden, dan ziet de arm der wet dat (in het ergste geval) als een zware overtreding van de tweede graad waar 175€ boete tegenover staat. Ongeveer evenveel als de meeste constructeurs voor mistlichten vooraan aanrekenen.

40/20/40 neerklapbare achterbank **

40-20-40

Qua Onontbeerlijke Optie kan dit tellen: een achterbank die zich in drie delen laat neerklappen. De aanvrager wil dan ook met zijn vieren gaan skiën zonder box op het dak, en dan kom je met een gewoon skiluik natuurlijk niet toe. Onze Google-search leidde meteen naar het kleine broertje van de BMW 5GT die achter de coulissen in Brussel te bewonderen viel en volgende maand in Genève demarreert. Een optie?

Bluetooth Audio Streaming ***

a02e7_Bluetooth_Audi_610x343 copy

Best wel handig, zo’n Bluetooth-ontvanger. Eenmaal binnen bereik connecteert die automatisch met je smartphone om de handenvrije telefoonfunctie én audiostreaming functionaliteiten te activeren. Spotify-nummers offline beschikbaar gemaakt op je handset? Dan knallen die voortaan draadloos uit je speakers – liefst zoveel mogelijk speakers blijkt uit onze rondvraag.

Airconditioning****

test_hyundai_veloster_turbo_volvo_v40_t4_31

Te beoordelen aan het aantal stemmen voor (manuele) airco, zullen er maar weinig DRIVRs een uitgeklede Clio RS Cup hebben. De frisseluchtmachine is dan ook zowat een no-brainer: aangename temperaturen in hartje zomer, en een snelle ontdooiing dankzij droge lucht in de winter. Basta.

Winterbanden *****

bandentestmichelinwinterexperience1

Slechts één keer genomineerd maar wat ons betreft goed voor een Top-Tip: winterbanden. Sinds onze rijstage bij de EMAP zijn we ervan overtuigd dat die ribbelsloffen zoveel meer zijn dan sneeuwbanden, en actieve DRIVRs het vertrouwen geven dat vaak tussen oktober en maart ontbreekt door lage temparetauren en vochtige tarmac. Zeker extra centen waard.

Dank aan iedereen voor de actieve deelname aan ons tweewekelijks VRAAG-topic!

Share Button

10 Responses

  1. berten says:

    Het aantal optielijsten dat LSD’s en actieve motorsteunen telt, tel je dan ook op een hand… (Jammer genoeg)

    • Ken Divjak says:

      Akkoord, maar constatering nummer een is toch dat het merendeel een paar seconden op de ‘Ring wil opofferen voor creature comforts on the road.

      Serieus wat luxe-extra’s trouwens, wat ons gedwongen heeft om de titel van deze vraag na de eerste commentaarlopsommingen te veranderen naar opties beter dan die ene, onontbeerlijke optie waar we origineel naar op zoek waren…;)

  2. Vish says:

    Ik ben er ook lelijk van verschoten van wat de bezoekers als onontbeerlijke opties benoemen. Het lijkt wel dat ze allemaal fier komen vertellen wat er op hun laatste leasewagen zit 🙂

    Ik heb er niet in geantwoord, in het vorige artikel, omdat ik er maar niet over uit geraakte. Airco? Cruise Control? Veelvoudig verstelbare zetels/stuurwiel? Of de leren afwerking van alle zaken die je continu met je handen moet beroeren….

  3. 1-11 says:

    Dat circuitsnufjes als bijvoorbeeld slippy diffs maar zelden genomineerd werden heeft misschien ook te maken met het feit dat die op een zichzelf respecterende DRIVR gewoon standaard (horen te) zijn.

    Had trouwens niet verwacht dat mijn 40/20/40 achterbank de Hall of Fame/Shame zou halen.
    Na een weekje redelijk intensief speuren ben ik er trouwens achter gekomen dat zo’n bank en een hoog DRIVR-gehalte in de praktijk zelden of nooit samen voorkomen.
    Dat idee is dus alweer opgeborgen.

  4. Eric says:

    Tja, een goed chassis, achteraandrijving of stuurfeedback staan nu eenmaal niet op de optielijsten. Die zijn standaard of simpelweg niet aanwezig.

    Overigens was ook ook wel verrast door de bloat die menigeen op zijn/haar (lease)wagen laat zetten…

  5. FrX says:

    Zelf ben ik inderdaad niet echt een DRIVR in die zin van het woord en zoek ik ook niet actief naar zulke opties. Maar heb ik wel een gezonde interesse naar die wagens en zo zullen er wel meer bezoekers zijn. Het spreekt voor zich dan ook dat je dat soort antwoorden op zulke vragen krijgt.

    Die mistlichten vooraan kunnen dan wel ‘geldverspilling’ zijn, ik kies er voor om beter gezien te worden als het mistig is – niet voor de ‘coolfactor’ of om beter te kunnen zien. Voor die (mogelijk bij de haren getrokken ?) veiligheid betaal ik graag extra.
    Bij veel nieuwe wagens lichten de mistlichten vooraan ook op bij het nemen van scherpe bochten. Zeer handig om op donkere wegen toch nog in de bocht te kunnen kijken.

    Akkoord, niet meteen DRIVR-gehalte: misschien de vraag toch nog eens herformuleren? 🙂

  6. heidekonijn says:

    Toevalligerwijze recent met een full-option volvo gereden.
    Het gepiep, geblink, geblis en gecruisecontrol was een bevestiging dat ik ze gerust kan missen. En seriously, sensors vooraan? Eigenlijk zouden ze mensen die dat bestellen het rijbewijs moeten afnemen, als je niet eens ziet wat voor je staat… 😉

    • Wim Bervoets says:

      Daar hadden collega Ken en ikzelf het dit weekend ook nog over: de V40 T4 van de ShootOut met de Veloster Turbo was ook relatief volledig uitgerust. De adaptieve cruise control die al inhoudt wanneer je tot 100 meter achter je voorligger nadert en het City Safety of Collision Warning-systeem dat je dashboard knalrood doet oplichten en jezelf en je achterliggers rot doet schrikken wanneer er iets in het vizier van de sensor komt, hoeven voor mij ook niet.

  7. Thibaut says:

    Even het standpunt van een lease-rijder:
    Als je wekelijks veel km’s (zo’n 1000km momenteel hier) aflegt en vaak in file staat bijgevolg, heb je weinig aan drivr-opties. Daarnaast moet je al de aangeboden lease-wagen afslaan als je een drivr wil. Want een lease-drivr? Je baas en de leasingmaatschappij zullen je zien komen… Nee, dan breng je die ‘verloren’ tijd nog liefst zo comfortabel en stressloos mogelijk door.

    En hoeveel mensen hebben er naast hun lease nog een persoonlijke wagen? Een drivr dan nog waar ze de opties van hebben kunnen bepalen? Ik vrees dat velen het wel willen, maar dat het rationele (lees financiële) al snel de bovenhand haalt.

Leave a Reply