DRIVR

Perte Totale: World’s Highest Mileage Murciélago

Slecht nieuws voor evo-medewerker Simon George. De man die in de ‘Fast Fleet’-pagina’s regelmatig verslag uitbrengt van zijn Murciélago uit 2004 – en de onderhoudskosten die daarbij komen kijken – zag het leven van zijn Lambo onlangs tot een abrupte stilstand komen. Pijnlijk detail: de crash volgde enkele dagen na een minutieuze opknapbeurt van 35.000 euro.

lambo_evo_2

George runt samen met een vriend een bedrijfje dat trackdays en supercar-initiaties organiseert. In hun wagenpark zitten onder meer enkele Astons, een Gallardo, Murciélago LP 640 en een 458 Italia, waarover regelmatig wordt bericht in de langetermijntests. Maar beginnen deed het voor de twee Britten in 2004, met een Murciélago in Arancia Atlas Orange. Na bijna acht jaar circuitgebruik en meer dan 250.000 mijl (een slordige 400.000 kilometer) geklokt door ervaren en minder ervaren enthousiastelingen verdiende hun eerste Lambo een grondige revisie.

Dat daarbij niet op een cent werd gekeken, was al snel duidelijk. In 2006 werd de motor al eens onder handen genomen na een probleem met de krukas, net als de versnellingsbak, de lak en het interieur. Ook nu ging de motor er opnieuw uit, en aangezien er geen donormotoren meer beschikbaar waren bij Lamborghini – wegens het stopzetten van de productie – zou die opnieuw opgebouwd worden. Een dure zaak dus. Tel daarbij nog eens een nieuwe koppeling, waterpomp, oliekoeling en opknapwerk aan de ophanging, versnellingsbak en radiatoren én een nieuwe laag knaloranje verf, en het hoeft je niet te verbazen dat het totale prijskaartje vlot over de 30.000 euro ging.

lambo_evo_1

Extra pijnlijk dus, wanneer je evo openslaat en de foto van de gecrashte Lambo ziet. “Sickening doesn’t quite cut it,” vat Simon George het samen, “it was a good few minutes before I lifted my head from my hands.” Wat er was gebeurd? Een onervaren chauffeur op een nat circuit, gecombineerd met een snedig uitbrekende achterkant en een onzachte aanraking met de enige boom in de buurt van het circuit. Gewonden vielen er gelukkig niet, maar de schade aan de Murciélago was wel aanzienlijk: een serieuze deuk in het onderstel, de ophanging, de voorruit en het koetswerk. Einde verhaal voor de oranje Lambo? No sir, George wil de Murciélago met – volgens Lamborghini zelf – de hoogste kilometerstand ter wereld in ere herstellen. Al vermoeden we dat er ditmaal nog meer man maths aan te pas zullen komen.

[Foto’s: evo]

Share Button

4 Responses

  1. Stijn says:

    Als je ziet wat eraan is gebeurd valt 30.000 (voor een Lambo) nog erg goed mee, zal dan vast niet bij de officiële dealer zijn geweest. Jammer dat ze nu opnieuw kunnen beginnen, maar vrees dat ze met het oog op trackday’s initieel de verkeerde wagen hebben aangeschaft…

  2. berten says:

    400 – 000km! Echt wel een degelijk product dus. Laat geen enkele eigenaar van dergelijke super cars ooit nog een excuus hebben om er geen km’s op te zetten. Jammer dat het zo moest aflopen, gelukkig gaan ze hem oplappen.

    • Stijn says:

      De motor was in 2006 al aan een revisie onderworpen dus twee revisies op 400.000km maakte het allemaal wat minder indrukwekkend. De daily (964) van Porsche specialist Wolbert heeft nu al 300.000km gelopen zonder revisie…:
      http://www.wolbert.nl/

  3. Ken Divjak says:

    Ik denk dat het mirakel niet zozeer in het feit ligt dat de (Audi) V12 het – mits de nodige verbouwingen – 400.000km uitgehouden heeft, maar wel dat iemand het ruïneuze spelletje zolang financieel meegespeeld heeft.

    En dat kan dus alleen als je voor elk ritje centen kasseert zoals bij George en zijn verhuurbedrijf het geval is.

Leave a Reply