DRIVR

Test: Mercedes A180 CDI 7G-DCT (W176)

Diesels zijn duurder in aankoop dan benzines, right? Niet bij de Mercedes A-Klasse, al heeft de Ster daarvoor wel in zijn eigen vel moeten snijden. De manuele A180CDI heeft namelijk een 1.5 diesel van Renault onder de kap. En hoewel dat een gedegen blok is in zijn eigen recht, blijken zowel de NVH-waarden als de prestaties niet op Stuttgart-niveau. Iets wat Mercedes maar al te goed beseft, want in het vooronder van de A180 automaat ligt wel een huiseigen 1.8 diesel…

Mercedes A180 CDI 7G-DCT

Mercedes A180 CDI 7G-DCTMercedes A180 CDI 7G-DCT

Een afgeleide van de gekende 2.1 viercilinder om precies te zijn. Maar op papier biedt die nauwelijks voordeel; de vermogens zijn identiek (109pk), de trekkracht van de Fransoos beter (250 vs 260Nm) en de CO2-uitstoot al helemaal (108g vs. 98g). Dus waarom zou je überhaupt 2.000€ extra neertellen voor een echte Mercedes-diesel? Omdat er d’office een automaat met dubbele koppeling aanhangt. En die slaagt erin om het flukse karakter van moderne ecodiesels nog eens te verbloemen: van 11,3 tanden-op-mekaar tellen voor de manuele 1.5, naar 10,6 vingers-in-de-neus seconden voor onze 1.8 met zeventrapsautomaat.

En daarmee is de A180CDI 7-DCT in de praktijk vinnig genoeg om te linkerbaanvakken. Wie meer controle wil, kan met de flippers achter het stuur aan de slag – maar zal snel merken dat het computerbrein de 1.8 veel beter in zijn vermogensband houdt. En daarbij: net als in de A250 Sport luistert de bak niet altijd even secuur naar vingercommando’s. Ons sportief testgemiddelde van 6,9l/100km illustreert trouwens hoe stimulerend deze combo is – of hoe onrealistisch het gemiddelde van 4,1l/100km dat Mercedes citeert.

Mercedes A180 CDI 7G-DCT

Mercedes A180 CDI 7G-DCTMercedes A180 CDI 7G-DCT

Dat de nieuwe A-Klasse überhaupt fun is om met zijn nekvel te pakken, ligt natuurlijk ook aan de afstelling. Die is sportiever dan je van een niet-AMG verwacht, met massa’s grip en een precieze voortrein die enkel te lijden heeft onder de variabele sturing. Een té variabele sturing naar onze smaak, met lichte reacties op parkeersnelheden en een versteend gevoel op de limiet. Daar zit dus nog potentieel, net als bij de demping die scherpe richels droog communiceert aan de (gelukkig) strak in mekaar gevezen binnenkant. En nu we toch aan het vitten zijn: ook de 1.8 laat zich in de lagere verzetten duidelijk horen aan de inzittenden, net als de rol- en windgeluiden bij hogere tempi.

Aan het eind van de rit komt het voor de meeste (lease)rijders neer op het volgende: gevestigde waarden of toch de nieuwkomer? BMW 116ed & Audi A3 of de nieuwe Mercedes A180CDI? En dan moeten we in alle eerlijkheid stellen dat deze Merc – meer nog dan de A250 Sport – zijn mannetje staat in het fel bevochten premiumsegment. Akkoord: de 1-Reeks blijft de keuze van de purist, en de A3 zit nog altijd een schap hoger qua afwerking, terwijl ze alletwee meer ruimte bieden dan de A180. Maar toch brengt de voorwielaangedreven W176 genoeg nieuwe elementen naar de onderhandelingstafel – zoals het funky design en de strakke aandrijflijn – om op zijn minst een testrit te rechtvaardigen. Zorg alleen dat je de juiste meekrijgt, want de ene A180CDI is duidelijk de andere niet.

MERCEDES A180 CDI 7G-DCT BlueEFFICIENCY

Plus Min
+ Combinatie 1.8 CDI & 7G-DCT – Droog veercomfort, weinig hoodfruimte

Weggecijferd

Motor 1.8 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 109 pk
Koppel 250 Nm
Gewicht 1.375 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,6 s
Topsnelheid 190 km/h
Gem. testverbruik 6,9 l/100km
CO2 uitstoot 109 gr/km
Prijs 27.467 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

7 Responses

  1. Stijn says:

    Diep triestig dat Mercedes geen echt goede kleine diesel in (eigen) huis heeft. Toch valt voor mij, ondanks het schitterend interieur, de A-klasse snel overboord als je ziet welke kortingen BMW (nog in nasleep van het salon) op de 116ed geeft. Prijzen die met een Golf kunnen concurreren…

    • Sander Scheiris says:

      Inderdaad, de meeste die leasen in dit budget zullen niet opteren voor een automaat en die 2000 euro aan andere opties hangen. Die zitten dan opgescheept met een Renault motor (die niet al te goede commentaren krijgt) en FWD.

      Bovendien staat een “kale” 1-serie/A3 veel mooier dan een kale A-Klasse. Zonder het AMG pakket (én dikke velgen, wat voor de meeste lease rijders geen optie is) is de A klasse een rare mix van sportieve lijnen op kleine velgen.

      • ds2000 says:

        Toevallig zag ik vandaag zowel een afgeladen AMG-model rijden, als een kaal standaard exemplaar. En het verschil is inderdaad gigantisch.

      • Stijn says:

        Vind de 1-reeks ook zeker geen schoonheid, maar met de kortingen waar BMW met uitpakt is het een moeilijk te kloppen concurrent…

  2. Niels VDW says:

    Wat is eigenlijk de reden achter de 2 verschillende diesels?

    • Ken Divjak says:

      Wie bovenaan onderaan de CO2-ladder wil meespelen in het C-segment,
      moet kunnen uitpakken met een uitstoot <100g.

      Mercedes kan dat met zijn huiseigen 1.8CDI niet,
      dus koopt het een motor in van nieuwbakken partner Renault-Nissan.

      Kostenbesparing dus, net zoals Fastflupke zegt.

      En aangezien het weer centen zou kosten om die 1.5dci van Renault aan de 7G-DCT te paren, doen ze dat niet en gebruiken toch hun eigen 1.8 - met zo'n 10g meer uitstoot tot gevolg ten opzichte van de manuele versie.

  3. Fastflupke says:

    Reden is een bewezen en gekende afstelling tussen versnellingsbak en motor binnen de MB groep

    Reden dat meer en meer motoren gdeeld worden tussen merken lijkt mij logisch … Kosten!

    Over smaken zal altijd getwist worden … Persoonlijk vind ik een kale A3 of 1 serie ook niet bijzonder aantrekkelijk …

    Bij MB is net zo goed het launch pack te kiezen waarbij de wagen al heel veel sportieve toetsen meekrijgt voor weinig geld …

Leave a Reply