DRIVR

Alle Details: BMW M3 F30 (2014)

Suggereren we onder onze Genève 2013-special nog dat BMW misschien een M3/M4 Concept mee naar Zwitserland neemt, dan weten we ondertussen wel beter. München heeft namelijk bij monde van CAR laten weten dat de (slechts licht afwijkende) ontwerpstudie in september te Frankfurt zal schitteren, om de productieversie van het performance icon volgend jaar in Genève te tonen. En bij zo’n ontboezeming horen natuurlijk heel wat details…

bmwF30m3a
bmwF30m3bbmwF30m3c

Styling

Zoals het de primo terzo van het M-gamma betaamt, heeft de M3/M4 het voorrecht om de beste styling cues van de verschillende Motorsport-modellen te incorporeren. Zoals er zijn: de M-insigne in de voorgrille (eerst gezien op de M6), het carbon dak (van de uitgaande special editions) en de agressieve voorbumper (naar analogie met de 1M). Verwacht daarbij veel blauwe accenten, aangezien dat de steunkleur voor het nieuwe M moet worden. Te zien op de remklauwen (al zijn die bij de carbon-keramische remoptie goudkleurig), en binnenin waar Hoofd Design Adrian van Hooydonk een veel typischer M-gevoel wil creëren – te beginnen met het fijne sportstuur dat we van de M6 kennen.

Motor

Na één generatie V8-geroffel keert de M3 om CO2-redenen terug naar zijn eerste grootste liefde: de Reihensechser. Zij het ditmaal met drukvoeding alsook een kleinere longinhoud bij 3.000cc. De reden daarvoor is BMW’s nieuwbakken adoratie voor de perfecte cilinderinhoud, namelijk 500cc. Een denkpiste die als rode draad door de nieuwe B58-motorenfamilie loopt, zoals de 1.5 driecilinder turbo van 220pk in de i8-supersporter bewijst. In de F30 M3 zijn de cijfers eenvoudiger: 450pk voor 4,5s naar de 100. 50 meer voor een GTS-variant is dan ook maar een ECU-remap verwijderd…

Transmissie

In tegenstelling tot Porsche blijft BMW een manuele bakoptie voor zijn topsporter leveren; een klassiek exemplaar met zes korte verzetten beter dan de zeven die Stuttgart ondertussen aanbiedt. Desalniettemin gaat het gros van het ontwikkelingswerk naar de toekomst, meer bepaald naar de M-DCT bak. Die automaat met dubbele koppeling moet op termijn een achtste verzet krijgen (zoals de klassieke ZF-automaat in andere BMW-modellen), ook al demarreert de unit in zijn huidige vorm op de F30 M3. Het M-diff (een mechanische sper met een elektronisch brein) blijft verder standaard.

Materialen

Als het aan BMW ligt, dan mag de materiaalkeuze voor de volgende M3 resoluut als ‘exotisch’ omschreven worden. Lessen geleerd uit de i-projecten en de exclusieve M3 CRT zorgen voor het carbon dak (en andere niet nader gespecificeerde details) – terwijl de deuren, het kofferdeksel en de motorkap stuk voor stuk uit aluminium zijn. Met een drooggewicht van maximaal 1.500kg voor ogen zijn zelfs de negentienduimers op dieet geweest. Ter referentie: de 335i F30 automaat weegt gemakkelijk 100kg meer.

Modelvarianten

Zoals bekend heeft BMW de 3-Reeks opgesplitst in een 3-Serie sedan en een 4-Serie Coupé. De M-versie volgen die lucratieve logica en springen tevens op de modeluitbreiding die München gepland heeft. Verwacht daarom naast de drie- en vierdeurs ook een M4 Cabrio (2015) én een M4 Gran Coupé. De Touring en 3GT vallen met zekerheid uit de speedboot, al zullen echte M-fans niet rouwig zijn om dat laatste.

[Bron & Impressies: CAR Magazine]

Share Button

2 Responses

  1. 1-11 says:

    Eerste liefde een Reihensechser ?

    Met een gezonde dosis zin voor provocatie: hoe zit het dan met de enige echte M3 ??

    • Ken Divjak says:

      Excuses, daar had in de plaats van ‘eerste’ beter ‘grootste’ gestaan, gezien het aantal M3-generaties dat de zes-in-lijn tot nog toe gebruikt heeft.

      Dank voor de attente leesbeurt!

Leave a Reply