DRIVR

Test: Morgan 3 Wheeler (M3W)

Het afgelopen jaar hebben we met fantastische auto’s gereden. Kijk daarvoor maar naar de reviews van de BMW M5, de Mercedes SLS AMG en de Fisker Karma om er maar een paar te noemen.. Ze bevielen uitstekend, maar zouden met zekerheid nog beter geweest zijn zonder al die overtollige kilo’s. Een principe dat het Britse Morgan niet ongenegen is, want de 3 Wheeler zou wel eens de lichtste auto kunnen zijn die momenteel nieuw te verkrijgen is.
morgan 3 wheeler

Als je de Morgan 3 Wheeler voor het eerst ziet, dan moét de bliksem inslaan. Je moet spontaan zin krijgen om ermee te rijden, want anders ‘heb’ je hem niet. Er zijn immers genoeg andere auto’s om warm en droog van A naar B te geraken. Niet zo in de M3W; in deze creatie rij je koud en nat voor het plezier, al impliceert dat niet dat iedereen er plezier aan zal beleven. Liefhebbers van de Nissan GT-R halen er wellicht hun neus voor op. Maar zij die op zoek zijn naar ongefilterd rijplezier lezen best even verder.

morgan 3 wheelermorgan 3 wheeler

morgan 3 wheelermorgan 3 wheeler

Maak trouwens niet de fout om te denken dat de nostalgisch ogende Morgan 3 Wheeler alleen geschikt is voor toerritjes op zondag. Je kan er perfect rustig mee rijden, maar even goed aan lichtsnelheid mee door het decor razen. Want hij mag dan slechts 116 pk hebben, met een gewicht van 490 kilo is dat meer dan voldoende. Elke pk hoeft immers maar 4,2 kilo voort te bewegen. Ter vergelijking: bij een BMW 1 M Coupé is dat bijvoorbeeld 4,6 kilo.

Bovendien is deze 3 Wheeler lang niet de eerste driewieler die Morgan produceert. Van 1909 tot 1953 bouwde het merk al gelijkaardige creaties. De versie van 2011 is daar dus een moderne afgeleide van; hedendaagser, maar met een eenvoud die je bijna nergens anders nog vindt. Geen ultracompacte motor met één/twee/drie turbo’s, geen gewichtsbesparend carbon, geen twaalf airbags en ook geen systemen om de bestuurder beter voor de dag te laten komen. In eenvoud overtreft de M3W zelfs die andere Engelse tijdreiziger, de Land Rover Defender.

morgan 3 wheeler

Instappen is een ervaring op zich. Deuren zijn er niet, wat het manoeuvre meteen tot een klauterpartij promoveert. Om het iets eenvoudiger te maken, kan het van Momo afkomstige stuurtje los. Vervolgens moet je plek zien te vinden in het krappe stoeltje… dat ook nog eens onverstelbaar is. De pedalenset kan dan weer wel aangepast – maar zorg dat je geen groot schoeisel draagt, want de pedalen zijn klein en zitten dicht op elkaar. Tip-hielen is bijgevolg mogelijk, maar zeker in het begin moet je opletten om het rempedaal niet mee te pakken bij het ontkoppelen. Voor je benen en voeten is er bovendien zo weinig ruimte, dat je linkervoet wat ongemakkelijk boven het koppelingspedaal moet zweven.

morgan 3 wheeler

Eenmaal geïnstalleerd biedt de volgende uitdaging zich aan: starten. Niet met een sleutel, maar met de startknop die zich tussen de snelheidsmeter en de toerenteller bevindt. Die is in de Morgan – I kid you not – vermomd als de schakelaar waarmee de bommenluiken van oude gevechtsvliegtuigen geopend worden. Druk erop en je hoort de motor aarzelend op gang komen. Maar eenmaal op dreef weerklinkt het karakteristieke Harley Davidson-geluid naar believen. En toch is de 1,9 liter grote V2 is niet afkomstig van de motorfietsfabrikant; het blok wordt in Wisconsin geproduceerd door S & S Cycle, dat al vanaf 1958 high performance parts maakt voor motorfietsen. Het bedrijf bouwde ook al V-Twins, speciaal voor Harley-eigenaren die op zoek zijn naar betere prestaties. Die motor – met de naam X-Wedge – wordt ook gebruikt voor de Morgan.

morgan 3 wheeler

Het instappen en starten zijn feitelijk de meest afwijkende handelingen, want verder werkt alles zoals in andere auto’s. Wel hebben die kleine pedalen een erg korte slag, wat even wennen is. De koppeling voelt superlicht en ook schakelen gaat eenvoudig, met een van de Mazda MX-5 afkomstige vijfbak. Het gaspedaal is even direct en geeft je rechtervoetcommando’s ogeblikkelijk door aan de Twin. Net daarom is het opvallend dat je behoorlijk moet trappen om de rem te bedienen. Hij remt goed, de 3 Wheeler, maar de stoppers grijpen lang ziet zo fel aan als je van moderne auto’s gewend bent.

morgan 3 wheeler

morgan 3 wheelermorgan 3 wheeler

Ook aan het sturen moet je even wennen. Stuurbekrachtiging is een luxe die Morgan voor de driewieler totaal overbodig vindt. En door de smalle voorbanden kan de auto ook perfect zonder, zolang je de gang er maar een beetje in houdt. Fileparkeren of straatje-keren vereisen wel enige oefening, maar dat komt ook omdat je in de kleine buitenspiegeltjes weinig tot niets ziet. En dan is er nog de draaicirkel die kolossaal lijkt te zijn; niet groter dan die van een willekeurige andere auto, zo blijkt – maar omdat je bijna op de grond en tussen de voorwielen in zit, komt het wel zo over.

Die zitpositie zorgt er verder voor dat de snelheidssensatie in de Morgan enorm is. Je wordt niet beschermd door ramen, deuren of een dak. Je zit bijna op de grond, alleen beschut door twee minuscule schermpjes die de naam voorruit nauwelijks verdienen. De topsnelheid is 194 kilometer per uur, maar de kans dat je die snelheid vaak zult rijden is klein. Als je 50 rijdt, voelt het als 100, en als je 100 rijdt voelt het aan als 200; daardoor is het niet onwaarschijnlijk dat je met de Morgan slechts zelden de maximumsnelheid zult overschrijden. Tenzij je een helm draagt, maar dat gaat natuurlijk ten koste van het gevoel van snelheid en vrijheid dat je in de driewieler hebt.

morgan 3 wheelermorgan 3 wheeler

morgan 3 wheelermorgan 3 wheeler

Dat het snel hard lijkt te gaan, wil niet zeggen dat je niet écht hard kunt gaan met de Morgan. Daarbij is het wel aanpassen aan de manier waarop je een bocht moet nemen. De smalle voorbanden verliezen hun grip namelijk eerder dan de 195/55 R16 Vredestein Sportrac 3 die achter is gemonteerd. Als je in een bocht te vroeg op het gas gaat, verliezen de voorbanden het gevecht. Ook de grip van de achterband is niet oneindig, en dan is er geen elektronica om je te redden; je bent op je eigen rijvaardigheid aangewezen. Een complicatie is dat het plaatwerk soms wat in de weg zit bij het sturen, waar je natuurlijk vooral in linkerbochten last van hebt omdat je linkerelleboog het vaakst met de carrosserie in de knoop ligt.

Echt gezwind met de M3W rijden vraagt echter een bovengemiddelde rijvaardigheid. Maar op het gebied van smiles per mile is er geen auto die beter scoort. Bij moderne sporters begint het rijplezier immers bij snelheden die out of this world zijn. Met de Morgan kun je je al bij legale snelheden uitstekend vermaken, al weet je nooit precies of je snelheid legaal is; de snelheidsmeter zit namelijk verborgen achter het stuurwiel, Beste Agent. En weet je wat nog het grootste nadeel is? Morgan kan maar acht tot tien 3 Wheelers per week bouwen. Dat betekent dat de levertijd inmiddels behoorlijk oploopt, want er zijn al bijna 1.000 van verkocht. En gelijk hebben ze.

[Foto’s: Luuk van Kaathoven – Dit artikel verscheen ook op Driving-Fun.com]

morgan 3 wheeler

MORGAN 3 Wheeler

Plus Min
+ Ultiem rijplezier – Niet voor een maatje meer

Weggecijferd

Motor 2.0 V-Twin benzine
Aandrijving Achterwiel
Vermogen 116 pk
Koppel 140 Nm
Gewicht 550kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,5 s
Topsnelheid 185 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten)
CO2 uitstoot (niet bekend)
Prijs Vanaf 44.000€
Share Button

One Response

  1. xtr says:

    laagste running-cost ooit voor zo’n pretmobiel
    prijs: vanaf 44000 in .BE
    maar biv/taks=moto
    verzek: omnium via dealer mogelijk

Leave a Reply