DRIVR

VRAAG: Je Favoriete Driving Road op Eigen Bodem?

vraagjefavorietedrivingroad

Onlangs maakten collega Pieter A en ondergetekende de volgende bedenking: waar kun je in ons land nog naartoe als je gewoon een stukje wilt gaan rijden zonder verkeerslichten, jojoënde snelheidsbeperkingen of bebouwde kommen? Dat je daarvoor de taalgrens over zult moeten, is erg waarschijnlijk. Dat er op de driving roads bij voorkeur enkele leuke bochtjes zijn, een feit. Vertel ons dus waar je naartoe trekt, en zeg er gerust bij welke DRIVR je er het liefst de sporen zou geven.


Grotere kaart weergeven

Mijn stukje driving road bevindt zich over die andere taalgrens, begint in het onooglijk kleine dorpje Lommersweiler (E42 richting Trier, afrit 16) en eindigt aan de grens met Duitsland en Luxemburg, in Ouren. Vanaf het vertrekpunt rij je via het nog onooglijkere Maspelt en Bracht naar de N693. Daar volg je de Our-rivier via een meanderende weg door het dal. Plus: bochtig met niveauverschillen, en de Eifel ligt vlakbij. Min: de taal is er weliswaar Duits, de wegen zijn – helaas – Belgisch. Ga dus voor een klassieke DRIVR voor B-wegen die niet te hard is afgeveerd, zoals een snelle Fiesta, Suzuki Swift Sport of Twingo RS – maar dan zonder Cup-chassis. Tot slot: vermijd deze route in vakantieperiodes, wegens kruisend met enkele wandelroutes.

DUS: Wat is jullie Favoriete Driving Road op Eigen Bodem?
En zet er gerust een linkje naar Google Maps bij opdat iedereen kan meevolgen!

Share Button

24 Responses

  1. Pieter says:

    Ik ga al meteen een beetje vals spelen en de grens overgaan naar Luxemburg.
    De wegen zijn over het algemeen een pak beter, maar er is ook wel vrij verkeer.
    MAAR als je de N27 rijdt tussen Esch-sur-Sûre en Ettelbrück heb je een kilometer of 30 driving bliss.

    De eerste paar kilometer zijn op en langs een heuvelwand, met alle bijbehorende scherpe bochtjes en niveauverschillen
    Na ongeveer een derde van de afstand loopt de weg langs de rivier en heb je mooie, lange bochten (met mooie uitzichten).
    Even oppassen is het wel aan het stukje van een paar honderd meter waar een grondverschuiving de weg over een paar honderd meter bedekt en je dus 2 smalle, ijzeren bruggen over moet, inclusief korte, haakse bochten die je niet meteen verwacht.
    (https://ssl.panoramio.com/photo/53963195)

    Het grote voordeel aan deze baan is dat er tussen het begin- en eindpunt ook een andere weg ligt die veel makkelijker te rijden is en waar dus ook al het verkeer opzit. Op de N27 krijg je enkel het bestemmingsverkeer van de enkele kleine dorpjes die erlangs liggen (en andere enthousiasten).

    http://goo.gl/maps/6H30G

  2. 1-11 says:

    Lap, ga nog heimwee naar België krijgen ook…

    Geen idee hoe het er ginder tegenwoordig uitziet, maar uitjes in de Ardennen gingen bij mij steevast langs de N860 tussen La Roche-en-Ardenne en Houffalize:

    http://goo.gl/6UI4X

    Een aanrader in beide richtingen, in het donker voor extra adrenaline en rekening houden met caravans in de zomermaanden.

    • Stijn says:

      Geen heimwee nodig. Deze weg lijkt inderdaad véél potentieel te hebben, echter vandaag de dag bezaaid met diepere putten dan onze begroting. Was drukker bezig om rond gaten in het asfalt te sturen dan met de route. Jammer, zo jammer…

      • bAAx says:

        betere suspension mounten eh kerel ;-).

        Lekker baantje, maar erg gevaarlijk ingeplante camping net voor de dorpsgrens van Houffalize. Oppassen geblazen in de vele blinde bochten!

  3. Jeremie Jacobs says:

    N639, route d’engis… 36 bochten 🙂

  4. Sigi says:

    Van Bogny sur Meuse naar Bouillon met de Toyota GT86 of de whonda S2000

  5. AnthonyG says:

    Mijn favoriete stukje is eigenlijk zo goed als hetzelfde als dat van Wim Bervoets, alleen ik rij het liefst omgekeerd af,ik begin wel vanuit Luxemburg. Om het startpunt te beschrijven,rij in Ouren naar het drielandenpunt en daar zal je een “alpijns” (2 haarspeldbochten) aandoend baantje zien, rij dat naarboven tot aan de grote baan en omkeren: dat is het beginpunt.

    De reden waarom ik dat eerste stuk erbij zet (alhoewel het niet België is), is omdat je zowat de hele rit naar beneden vrij zicht en een biljardvlakke baan hebt, je kan er zo snel gaan als je durft, heb je dat stukje gedaan kom je aan de eerste van 2 haarspeldbochten, omdat je van boven komt, zoveel snelheid hebt en het altijd wat vochtiger is onder de bomen ga je al snel het uiterste van je remmen vragen.
    Acceleren naar de 2e haarspeldbocht en weer het uiterste van je remmen vragen, vanwege de banking en drop zal je voorste binnenwiel blokkeren.

    Dan naar Ouren rijden en Wim’s route omgekeerd doen.

  6. Jeroen Thys says:

    Mooi, mooi. Wie maakt een roadbook met (on)gemeterde bol-pijl die de genoemde stukken aan elkaar rijgt?

    • Andries says:

      Indien je tijd hebt,

      heb hier een Tripy (http://www.tripy.eu/) liggen.
      Je hoeft enkel de route te rijden en opnemen met de Tripy.
      Nadien kan je dan in software de extra pijltjes en herkenningspunten toevoegen.

  7. Ben Onkelinx says:

    Orey-Tongeren

  8. Moest ik nu eens handig zijn met kaart software maak ik onmiddellijk zoiets voor de gepassioneerde medemens.
    Echter is er toch een gebrek aan skills om dat voor mekaar te krijgen.

    Jullie gaan het wel steeds ver zoeken. Hier in West-Vlaanderen is nog héél wat moois, zowel technisch, bumpy én glad als erg snel en super-grippy 😉

    • bAAx says:

      Ik begin je nog te geloven ook!

      Maar toch.. Het vereist wat mij betreft misschien een iets te masochistische instelling als DRIVR om jezelf maar enkele centimeters marge te geven op dat toch wel erg snelle, en daarbij bumpy & vettig Westvlaams macadam!

      Om kort te gaan: ik krijg er geheid de spetterpoep van!

      Dat gezegd zijnde kan ik elkeen die niet hé-le-maal zeker is wat “freinage” nu eigenlijk juist betekent, absoluut een rondleiding van de streek aanbevelen in het co-zitje van Dhr. Ervinck!

  9. Pieter Ameye says:

    Dankzij DRIVR Axel heel wat extra leuke baantjes onder de taalgrens leren kennen. Een van mijn favorieten is toch wel de Rue de Lahaut nabij Nassogne & Barrière de Champlon. (Relatief) lang, snel en kronkelend: Adrenaline verzekerd! Maar ook andere wegen in de buurt zijn de moeite.

    • bAAx says:

      Hoe, en niet je eigen, bloedsnelle N865 tussen Dohan en Mortehan? 🙂

      http://goo.gl/maps/tsUjn

    • Stijn says:

      Gereden en goedgekeurd! Mooie afwisseling van diverse typen bochten, relatief goede asfalt en flink wat snelle stukken. Wel oppassen voor mountainbikers die de weg kunnen opkomen.
      Toch verkies ik veruit de Eifel, ja dit is buitenland en hoort hier dus niet. Maar het is niet (erg veel) verder, biedt meestal véél betere asfalt, nog kalmere wegen (bovendien rijden andere weggebruikers ook simpelweg vlotter), een minimum aan fietsers en indien gewenst nog een stukje autobahn…

  10. Ken Divjak says:

    Ik ben (verschrikkelijk) slecht in het memoriseren van (schitterende) wegen, maar op één of andere manier blijft de Valée du Néblon (N638 & N623) mij al bij sinds onderstaande test er anno 2008 plaats vond:

    http://drivr.be/2008/12/26/rijtest-opel-astra-opc-nurburgring-edition-vs-ford-focus-st2/

    • bAAx says:

      Eén van mijn absolute favorieten van vroeger, maar de tarmac is snel gedegradeerd en als ik me niet vergis heeft ie onlangs een tijdje heel of gedeeltelijk open gelegen!

  11. bAAx says:

    Het stukje weg waar ik altijd weer wil langskomen: de course de côte van Houyet (tip: zoekterm op YouTube!)

    http://goo.gl/maps/GCvXV

    Zowel op z’n “course de côte”‘s te genieten (uphill), als in afdaling. Kort maar erg technisch in het middenstuk met een fantastisch snelle inleiding / uitloper. De weg plooit daarbij ook enkele malen echt terug op zichzelf. Goeie oefening in doorkijken! ..En als je wagen ook maar een hint van onderstuurnijging heeft ga je dat hier bij uitstek mogen ervaren..

  12. Pieter Fret says:

    +1

    En daar zijn nog wel wat mooie wegen in de omgeving. Gewoon op de kronkeltjes op de kaart mikken does the trick voor mij 🙂

  13. 1-11 says:

    Niet meteen in jullie achtertuin, maar mocht er iemand van plan zijn met de auto naar het Salon van Genève te gaan, dan is deze ‘omweg’ zeker de moeite waard:

    http://goo.gl/maps/1Yicu

Leave a Reply