DRIVR

Test: BMW 328iA Touring (F31)

Dat puristen niet aan een collectief hartfalen bezweken bij de bekendmaking van het aantal cilinders, het geblazen karakter én de corresponderende type-aanduidingen van de jongste generatie 3-Reeks benzines, mag een klein mirakel heten. Maar dat we in deze 328i geen romige en ouderwets atmosferische zes-in-lijn meer voorgeschoteld krijgen, is een feit – tot spijt van wie het benijdt. Gelukkig staat ‘Touring’ wel nog altijd voor ‘break’. Er zijn nog zekerheden.

rijden_34_voor

Nog zo’n zekerheid: de Touring past perfect binnen het keurslijf van het contemporaine BMW-design. Schreven we eerder al over de berline dat diens achterkant een facsimile is op 85% van de 5-Reeks, dan is dat in het geval van de Touring niet anders. Ten opzichte van zijn voorganger, de E91, doet de F31 er namelijk tien centimeter in lengte bij, waardoor niet-uitgeslapen ogen deze 3-Reeks al eens voor een 5-Reeks Touring kunnen houden. Dat verschil in lengte laat zich ook binnenin voelen, waar het in de Luxury-trim (€ 1.935) van ons testmodel bijzonder aangenaam toeven is. Alleen de voorzetels laten wat te wensen over wegens te vlak, waardoor we eerder geneigd zouden zijn om € 640 op te leggen voor de sportzitjes. We zouden ook volledig voor de Sport-trim kunnen kiezen, mocht dat niet haaks staan op het stille en trillingsvrije karakter van de viercilinder die zich nauwelijks laat opmerken .

still_34_achter

interieur_dashboardrijden_zijaanzicht

Dat laatste lees je inderdaad goed, want de 328i verheft z’n stem alleen als je daar expliciet om vraagt. Standaard staat het Driving Experience Control namelijk in Comfort, een stand die prima werkt in combinatie met de uitstekende achttraps-ZF-automaat van onze testwagen (€ 2.190). Die laveert geruis- en naadloos tussen de verzetten en laat toe om de 328i gewoon op koppel te rijden (350 Nm tussen 1.250 en 4.800 tpm). Alleen wanneer je instant respons nodig hebt, staat de reactietijd van de Steptronic soms niet helemaal op punt. Switch daarom verder naar Sport, ook omdat je daarmee de 245 paarden onder de kap vanaf 5.000 toeren de vrije loop kunt geven. Eco Pro knijpt de 328i helemaal dicht, en laat je beter voor wat het is.

In Sport hangt de BMW nerveuzer aan het gas, reageert de automaat sneller en schakelt hij later op. Flappy paddles heeft de gewone Steptronic niet, al kun je de pook wel gewoon op- en neertikken. Ook de viercilinder voelt zich in die stand beter in zijn sas, maar zo muzikaal als de Reihensechsers wordt het natuurlijk niet. De Servotronic (lees: elektrische stuurbekrachtiging) krijgt hier het gewicht dat hij in Comfort moet missen, maar is nog steeds geen primus op vlak van feedback. Alleen de ophanging hurkt niet in Sport (daarvoor moet je € 1.120 opleggen voor de adaptieve sportophanging), al moet je door zijn 50/50-gewichtsverdeling de 328i al ver duwen voor je het vertrouwen verliest en de banden hun grip.

rijden_34_achter

interieur_achterbankstill_zijaanzicht

Dat deze BMW het karakter van zijn zescilinder-voorganger mist, was enigszins te verwachten. Toch huist er in de combinatie van de 328i Touring en Steptronic een performante en efficiënte kilometervreter, die desgewenst nog verrassend sportief uit de hoek kan komen én nog eens een ton bagage slikt. En daar valt zeker nog iets voor te zeggen. Toch?

BMW 328i Touring Steptronic

Plus Min
+ Efficiënt en performant… – …maar zingt een toontje lager

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbobenzine
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 245 pk
Koppel 350 Nm
Gewicht 1.595 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,0 s
Topsnelheid 250 km/u
Gem. testverbruik 11 l/100 km
CO2-uitstoot 152 g/km
Vanafprijs € 39.800

8 op 10

Share Button

4 Responses

  1. W0ut says:

    dat rood staat ’em precies goed.

  2. Vish says:

    Wat ik me afvraag, ik ben bekend met de oudere 3 reeksen (vorige generatie en die daarvoor) en ik vond die cockpit telkens wat krap aandoen. Nu niet dat ik de grootste of zwaarste categorie van man ben (80kg voor 1m82), maar hoe zit het cockpitgevoel van deze tov de vorige reeksen?

    • Wim Bervoets says:

      Ik ben dan weer niet vertrouwd met de vorige reeksen dus ik vrees dat de collega’s hier zullen moeten bijspringen, maar ik vond de 3-Reeks ook binnenin ruim aanvoelen.

    • Pieter Ameye says:

      Die zit wat mij betreft goed. De ruimte vind ik voldoende (ben zelf 1m86) en ook voor de achterste passagiers is er een acceptabele hoeveelheid (been)ruimte.

Leave a Reply