DRIVR

Salon van Genève 2013: Alle Nieuwigheden (29)

Met: Ferrari LaFerrari, Porsche 911 GT3, Lamborghini Veneno, Spyker B6 Venator, Toyota FT-86 Open Concept, Chevrolet Corvette Stingray Cabrio, VW Golf VII GTI & GTI Performance, KTM X-Bow GT, Alpina B3 Biturbo, Nissan 370Z Nismo, MINI John Cooper Works Paceman, Maserati GranTurismo MC Stradale (MY 2014) & Quattroporte, Audi A3 e-tron Concept, VW Golf R Cabrio, Aston Martin Rapide Bertone Jet 2+2, VW XL1, Audi RS Q3, Rolls-Royce Wraith, KIA (Pro) Cee’d GT, VW Golf VII GTD & e-Golf, Touring Superleggera Disco Volante, McLaren P1, Lexus IS300h, Bentley Flying Spur, Aston Martin V8 Vantage SP10, Audi RS6 Avant & RS7, Mercedes A45 AMG Edition 1, Alfa Romeo 4C, Aston Martin Rapide S, BMW 3GT

salon_genève_2013_thumbOnze salonstrategie is genoegzaam bekend: geen elfendertig berichten, maar één overzichtelijk dossier dat continu geüpdatet wordt in de aanloop naar een salon. Zo hebben we de belangrijkste onthullingen tegen de opening samen, om op de persdag over te stappen op live berichtgeving vanop de beursvloer. Het zal trouwens nodig zijn, want het 83ste Salon International de l’Auto et Accessoires belooft alweer spectaculair te worden – met massa’s interessant (licht)metaal.

FERRARI LaFerrari

laferrari-001
laferrari-003LaFerrari-rear2

Was het nu de McLaren P1, de Lamborghini Veneno, de Alfa 4C of LaFerrari die met de meeste aandacht op de beursvloer ging lopen? Wij zetten ons geld op die laatste: niet alleen is er de heisa rond de naam – zeg niet ‘Ferrari LaFerrari’ maar gewoon ‘LaFerrari’ – maar er is geen doorkomen aan om een foto te nemen. Wat er nu zo speciaal is aan de Enzo-opvolger? De door Ferrari-designer Flavio Manzoni getekende LaFerrari combineert een achterin geplaatste 6,3-liter V12 van 800 pk, nauw verwant aan het blok uit de F12, met een elektromotor en accupakket. Die is in tegenstelling tot de McLaren P1 niet bedoeld om zuiver elektrisch te rijden – alleen als de klant dat wilt, aldus de Italianen – maar levert wel 163 pk extra en wordt onder meer gevoed door remenergie en ongebruikte koppelkracht. Wat dat met de chrono’s doet? In combinatie met de 7-traps dubbele koppeling en een gewicht van 1.255 kg: 0-100 in minder dan 3, 0-200 in minder dan 7 en 0-300 in 15,5 seconden. O ja, en een top aan de juiste kant van 350 km/u en een vermoedelijke ringtijd van minder dan zeven minuten. Wie een van de 499 exemplaren wilt, is er al aan voor de moeite: volgens Ferrari is de productie zo goed als uitverkocht. Niet slecht voor een basisprijs van 1.300.000 euro.

PORSCHE 911 GT3 (991)

porshce911gt3a
porsche911gt3bPorsche-911-GT3-2013-wit-06

Ik ga naar Genève en ik neem mee: de nieuwe 991 GT3. Ik ga naar Genève en ik laat thuis: de manuele bak. Porsches nieuwste is voortaan alleen verkrijgbaar met dubbele koppeling, inclusief schakelpeddels aan het stuur en launch control. De GT3 weegt ook iets meer dan z’n voorganger (1.430 kg), maar er is ook goed nieuws. De motor is nog steeds een 3,8-zescilinder boxer, en sprinten doet hij nog steeds oerend hard: in 3,5 seconden tot 100 en pas bij 315 km/u geeft hij er de brui aan. Andere wetenswaardige nieuwigheid: vierwielsturing. Tot 50 km/u draaien ze in de omgekeerde richting om sneller in te kunnen sturen, en boven de 80 km/u sturen ze parallel mee om de stabiliteit te verbeteren.

LAMBORGHINI Veneno

Lamborghini-Veneno-02
Lamborghini-Veneno-03Lamborghini-Veneno-10

Cadeautje van Lamborghini voor Genève. De reden? De vijftigste verjaardag van het tractormerk supercarmerk. Wie z’n zinnen gezet heeft op het 3 miljoen euro (exclusief btw) kostende verjaardagsgeschenkje is eraan voor de moeite: alle drie de exemplaren zijn al uitverkocht. Wat er onder het inpakpapier zit? Een monocoque uit ‘carbon fibre reinforced polymere’ en de V12 uit de Aventador, voor de gelegenheid opgevezen tot 750 pk. Sprinten tot 100 gaat door de gerobotiseerde zevenbak sneller dan een stevige hoestbui (2,8 seconden) en wie het gas blijft indrukken en z’n ogen durft openhouden, ziet 355 kilometer per uur op de teller verschijnen. Benieuwd wie er in Zwitserland meer volk trekt: de McLaren P1 of dit brute spoilergeweld.

SPYKER B6 Venator

spykerb6venator

Net wanneer je nooit nog iets van Victor Muller denkt te horen, komt de man die Saab zou redden terug met een nieuw Spyker-voorstel. De centen daarvoor komen van het Chinese Youngman (dat ook de Peking-to-Paris SUV wil revitaliseren), de techniek erachter van een niet nader genoemde leverancier (reken maar op Lotus). Het resultaat van die nieuwe joint-venture is de B6 Venator, waarbij de ‘6’ voor het aantal cilinders staat en ‘Venator’ voor ‘jager’ in het Latijn. Muller verklapte aan de Wall Street Journal dat die coupé met middenmotor een 375pk sterke V6 krijgt op een aluminium chassis, alsook een carbon carrosserie die de prijs naar 125 à 150.000 euro drijft. 911-centen voor een Cayman-rivaal dus, want in het hoofd van Muller ‘nulla tenaci invia est via‘. Google dat maar eens.

TOYOTA FT-86 Open Concept

toyotaft86openconcept1

toyotaft86openconcept2toyotaft86openconcept3

Nog een merk dat Genève aangrijpt om de al frescoversie van zijn paradepaardje te tonen, is Toyota. Hoegenaamd nog een concept (“om de publieke reactie te quoteren”) krijgt de GT-86 cabrio opnieuw een FT-etiket opgeplakt, voor Future Toyota. Toch gaan wij ervan uit dat de definitieve versie in 2014 op de markt komt, temeer daar Toyota – net als Chevrolet hieronder – van in het begin een cabriovariant heeft ingecalculeerd. Bescherming tegen de elementen komt van een stoffen vouwdak met glazen achterruit (waar Toyota nog geen foto’s van heeft vrijgegeven) om de 2+2 configuratie te kunnen vrijwaren. Kant en klaar wat ons betreft, zolang ze dat fashionista-interieur maar dumpen…

CHEVROLET Corvette Stingray Cabrio

chevroletcoverttec7cabrio

chevroletcoverttec7cabrio2chevroletcoverttec7cabrio3

Helemaal weg zijn we niet van de nieuwe Stingray. En te beoordelen aan de reacties onder onze vraag naar de knapste ‘Vette-generatie sinds 1953 – jullie evenmin. Diezelfde C7 zonder dak doet bijgevolg nauwelijks beter op ons netvlies, ook al ziet het geheel er in cabrioversie iets Amerikaanser en dus logischer uit. Voor het vouwdak opteert Chevrolet – net als bij de C6 – voor een stoffen exemplaar, aangevuld met twee ‘speed-humps’ op het achterdek. Maar ook technisch wijzigt er weinig aangezien de C7 van meet af aan als cabrio geconcipieerd was. Ergo: een aluminium chassis, V8 met 450pk en cilinderuitschakeling alsook een manuele zevenbak met auto-blip of een klassieke zestrapsautomaat in optie. Voorlopig geen gewichtsopgave.

VOLKSWAGEN Golf VII GTI (Performance)

vw golf 7 gti
vw golf 7 gtivw golf 7 gti

Volkswagen neemt niet alleen de nieuwe GTD mee naar Genève, ook de productieversie van de zevende generatie GTI maakt er zijn opwachting. De direct ingespoten 2.0 liter turbo doet er 10pk bij en tikt af op 220 stuks en 350Nm, of 230pk voor wie voor het Performance-pack opteert. Daarmee gumt de 1.251kg lichte GTI in 6,4 seconden richting 100km/h, en eindigt de pret bij 250km/h (tov 245 voor de standaard GTI). Interessanter is evenwel het mechanisch (maar elektronisch gestuurd) sperdifferentieel, dat deel uitmaakt van het Performance pack. Kopers hebben ten slotte nog steeds de keuze tussen een standaard handgeschakelde zesbak of een optionele DSG-transmissie met zes verzetten.

KTM X-Bow GT

ktm x box gt
ktm x box gtktm x box gt

KTM noemt het zijn gesloten versie van de reguliere X-Bow, maar wat ons betreft gaat het vooral om een noodoplossing die de X-Bow extra bruikbaar maakt. In GT-outfit heeft de X-Bow recht op twee kunststof zijruitjes (die tegenlijk fungeren als deurtjes), een verwarmde voorruit met ruitenwisser en een afneembaar stoffen dakje dat de maximumsnelheid beperkt tot 130km/h. De GT is verder gebaseerd op de standaard X-Bow R en komt dus met een 280pk sterke 2.0 liter viercilinder turbo van VAG-origine, gekoppeld aan een manuele zesbak. Verdere specificaties geeft KTM ons pas bij zijn onthulling op de beursvloer.

ALPINA B3 Biturbo

BMW-alpina-b3-biturbo-04
BMW-alpina-b3-biturbo-02BMW-alpina-b3-biturbo-03

Een pikant maar smaakvol Alpina-sausje voor de BMW 3-Serie? Zeggen we geen neen tegen. Zoals de badge al weggeeft zorgen twee krachtige turboladers voor het nodige spektakel. Gekoppeld aan de Beierse 3.0 liter straight six, persen ze maximaal 410pk en 600Nm koppel door een standaard 8-traps sportautomaat van ZF richting achteras. Daarmee spurt de exotische Dreier in 4,1s naar 100km/h, terwijl de pret pas over is wanneer de teller een duizelingwekkende 305km/h aantikt. Optioneel kan je tenslotte BMW’s xDrive-vierwielaandrijving aanstippen, en is de B3 Biturbo er ook als Touring. 

NISSAN 370Z Nismo

Nissan-370Z-Nismo-2013-03
Nissan-370Z-Nismo-2013-08Nissan-370Z-Nismo-2013-05

In Japan en de VS geniet Nismo relatief grote bekendheid. Bij ons waren de aangescherpte Datsuns Nissans tot op heden immers niet verkrijgbaar. De Juke Nismo bracht daar recent verandering in, en nu heeft ook de opgefriste 370Z recht op een Nis(san)mo(torsport)-kuur. Motorisch bleven de wijzigingen beperkt. Zo groeide het vermogen van de 3,7 liter V6 van 328 naar 344pk, terwijl het koppel met 8Nm steeg tot 370 stuks. Interessanter zijn de resem tweaks die zich focussen op het rijplezier. Zo ligt de Nismo-editie 10mm lager, werd de ophanging 15% stijver en werd de remvloeistof vervangen door een high performance variant welk ook in de Nissan GT-R wordt gebruikt. Tenslotte zorgen nieuwe lichtgewichtvelgen met breder schoeisel achteraan, voor minder onafgeveerd gewicht en extra mechanische grip. De meest opvallende visuele wijziging is dan weer de prominente vaste achterspoiler, die samen met andere koetswerktweaks, voor extra stabiliteit zorgt bij hoge snelheden.

MINI John Cooper Works Paceman

P90115159
P90115321P90115222

Nauwelijks een verrassing deze John Cooper Works-versie van de MINI Paceman, eerder een logische aanvulling van een gestaag uitdijend gamma. Net zoals in de andere JCW-varianten ontwikkelt de 1.6 turbobenzine een maximumvermogen van 218pk bij 6.000tpm, terwijl het maximumkoppel van 280Nm al beschikbaar is tussen 1.900 en 5.000tpm – tot 300Nm in overboost. De Sports Activity Coupe spurt daarmee dankzij de standaard ALL4-vierwielaandrijving in 6,9 seconden naar de 100. En dat ongeacht de keuze van handgeschakelde of automatische versnellingsbak. En dat terwijl de gewone Paceman (lees: MINI’s antwoord op de Range Rover Evoque) nog op onze wegen moet verschijnen. Ze zijn er weer op tijd bij, onze Britse Duitsers.

MASERATI GranTurismo MC Stradale & Quattroporte

653833_70652mas

653832_70652-a-masMaserati-Quattroporte_2013_1280x960_wallpaper_1e

In navolging van de opgefriste GranTurismo Sport en GranCabrio MC heeft nu ook de GranTurismo MC Stradale een facelift gehad. Nieuwe (interieur)materialen, velgen, carbon motorkap met luchtinlaat à la Ferrari 550/575, en last but not least: de mogelijkheid tot het monteren van vier stoelen in plaats van de twee vaste Sabelt-kuipstoelen van het huidige model – al hebben de Italianen daar voorlopig nog geen beelden van. Onderhuids blijft alles bij het oude; zo stuurt de atmosferische 4,7 liter V8 nog steeds 460pk richting achterwielen (en wel via de supersnelle gerobotiseerde MC Race Shift-zesbak) terwijl carbon keramische remmen standaard zijn. De nieuwe GranTurismo MC Stradale zal in Genève onder andere schitteren aan de zijde van de nieuwe Quattroporte die daar zijn Europese debuut maakt.

AUDI A3 e-tron Concept

Audi A3 e-tron

Audi A3 e-tronAudi A3 e-tron

Audi flirt al langer met het idee om zogenaamde ‘e-tron’ modellen op de markt te brengen. Maar daar waar de die badge tot nog toe voorbehouden was aan volelektrische modellen, toont Ingolstadt nu voor het eerst een hybridemodel onder dezelfde vlag. De A3 mag de spits afbijten als plug-in hybrid, en combineert een elektromotor van 75kW met een 1.4-liter TFSI van 150pk. Samen goed voor een vermogen van 204pk en 350Nm. Daarmee knalt het groene rode concept in 7,6s richting 100km/h. Audi zou de productieversie nog dit jaar officieel maken, vermoedelijk op de thuismatch in Frankfurt eind september.

Volkswagen Golf VI R Cabrio

Volkswagen Golf R Cabriolet

Volkswagen Golf R CabrioletVolkswagen Golf R Cabriolet

Denk niet dat je per ongeluk in ons salondossier van vorig jaar beland bent, want deze Golf R Cabrio 6 komt wel degelijk nu pas ten tonele. Wie exact zit te wachten op een dakloze, voor(!)wielaangedreven Golf van de ‘oude’ generatie met geblazen 2.0-liter viercilinder van 265pk, dat is ons niet helemaal duidelijk. Maar VW denkt er voldoende exemplaren van te kunnen slijten. De prestaties zijn in ieder geval correct (zonder dan weer spectaculair te zijn): 0 tot 100 km/u in minimaal 6,4 seconden dankzij de standaard zestraps DSG, terwijl de ECU pas bij 250km/h tussenbeide komt. Met een vanafprijs die – in het Verenigd Koninkrijk – flirt met die van de nieuwe Porsche Boxster, is de kans echter klein dat je eentje buiten op de beursvloer van Genève te zien krijgt.

ASTON MARTIN Rapide Bertone Jet 2+2

astonmartinbertonejet1

astonmartinbertonejet2astonmartinbertonejet3

Wie zijn klassiekers kent, weet dat dit de eerste noch de tweede keer is dat de benaming ‘Jet’ samen met Aston Martin en Bertone opduikt. De eerste keer was in 1960 toen er exact één DB4GT aan de hamers van Zagato ontsnapte om door Bertone omgebouwd te worden, de tweede recenter in 2004 toen het Italiaanse ontwerphuis een designstudie op basis van de Vanquish toonde. Die ‘Jet 2’ had ook iets van shooting brake, maar miste de extra achterdeuren van de onderliggende Rapide vierdeurs (waarvan we de S-versie helemaal onderaan dit bericht bespreken). Daarom nu: Jet 2+2, gebouwd op vraag van een vermogende Aston Martinverzamelaar en voorzien van de 470pk sterke 5.9 V12. Een beetje zoals de Bentley Continental Flying Star dus, al zijn er voor de Bertone Jet 2+2 met zijn vier individuele stoelen en neerklapbare achterbank voorlopig geen productieplannen. Buiten dat ene exemplaar voor Genève dus. Zonde?

Volkswagen XL1

vwxl1a

vwxl1bvwxl1c

Je moet het hem nageven, de ondertussen 76-jarige Ferdinand Piëch: als Meneer VAG iets in zijn hoofd heeft, dan komt het er vroeg of laat van. De plannen voor een zogenaamde ‘eenliterauto’ dateert immers al van 2002, en worden nu gerealiseerd met de productierijpe XL1 die 21g CO2 per gereden kilometer produceert. Let wel: productierijp betekent niet dat de XL1 massaal van de band gaat rollen. De deels met de hand gebouwde tweezitter wordt initieel 50 keer gebouwd, om daarna waarschijnlijk op afroep geconstrueerd te worden. En dat heeft alles met de specificaties te maken: een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.189, 795kg licht, een carrosserie in CRP (carbonfibre reinforced plastic) en een diesel-hybride aandrijflijn. Daarvoor zit er een 800cc grote tweecilinder TDI van 48pk in, gekoppeld aan een elektromotor met batterijpakket van 27pk en een eigen autonomie van 35km puur om stroom. Samen goed voor de klassieke sprint in 12,7s, een top van 160km/u en een normverbruik van 0,9l/100km. En de prijs voor al dat lekkers? Een geval van ‘If you have to ask, you probably can’t afford it’… Magere troost: de Up! zou op termijn dezelfde aandrijflijn krijgen.

Audi RS Q3

audi_rsq3_voor

audi_rsq3_interieuraudi_rsq3_achter

Audi heeft voor Genève een niche gevonden die nog niet tot de nok gevuld was en stuurt daarom de RS Q3 naar Zwitserland. Maar you gotta give it to them: onze interesse is meteen gewekt als we lezen dat Ingolstadt de geblazen vijfcilinder uit de RS3 en de TT RS in het vooronder duwt. Die stelt het weliswaar met 30 pk en evenveel newtonmeter minder dan in de RS3 (310 pk en 420 Nm tegenover 340 pk en 450 Nm) en moet ook iets meer gewicht voortduwen. Toch klokt de RS Q3 de stoplichtsprint in 5,5 seconden, en knalt hij bij 250 km/u in de elektronische begrenzer. De stoeterij wordt overgebracht via een S-Tronic met dubbele koppeling, zeven verzetten, flappy paddles en een elektrohydraulische Haldex-koppeling die de kracht over de assen verdeelt afhankelijk van de grip. Launch-control zit er ook op. Rest er ons enkel nog te vermelden dat je deze RS-versie herkent aan z’n hoogglanzend zwart radiatorrooster, stoerdere spoilers en bumpers, en spiegelbehuizing in mat aluminium. Maar voor de liefhebbers: vooral aan z’n vijfcilindersound.

Rolls-Royce Wraith

rolls_wraith_zij

rolls_wraith_deurrolls_wraith_achter

In de vierjarige geschiedenis van DRIVR hebben we amper bericht over Rolls-Royce. Veel reden hebben we daartoe nog niet gehad: de meest recente Rolls, de Ghost, werd exact vier jaar geleden in Genève voorgesteld. Dit jaar mogen we ons echter verwachten aan de Wraith, een coupéversie van de Ghost en naamgenoot van het model uit 1938. En daarvoor spaart Rolls kosten noch moeite, want het probeert ons warm te maken voor de lancering door met de regelmaat van de klok teaser-foto’s van de Wraith op ons af te sturen. De nieuwe Rolls staat op een 180 mm kortere wielbasis en zou zo’n 5,2 meter lang zijn. Het rijklaar gewicht zou rond de 2.300 kg liggen. Krachtbron om dat gewicht voor te waften? De Britten spreken over de snelste en krachtigste Rolls ooit, die volgens Autocar 600 pk uit een 6,6-liter V12 puurt. Which is nice.

KIA (Pro) Cee’d GT 204

kiaproceedgt4

kiaproceedgt2kiaproceedgt4

De Top Gear KIA-special vorige zondag gezien? Dan weet je meteen hoe serieus de Zuid-Koreanen zijn om West-Europe in te pakken. Maar wie dat ambieert, heeft natuurlijk een aureoolmodel nodig. Geen pseudo-hybride met een Amerikaanse viertrapsautomaat (nietwaar Optima?), eerder een potige hatch met 204 pk op de voorwielen. Exact evenveel als de niet-toegeknepen Veloster Turbo dus, want daarmee is de (Pro) Cee’d natuurlijk nauw verwant. En dat impliceert een direct ingespoten 1.6 turbo met 265Nm die zowel de drie- (Cee’d) als de vijfdeurs (Pro Cee’d) in 7,9s naar de 100 sleurt. Nu alleen hopen dat ze bij KIA prijs- noch uitrustingsadvies bij Hyundai gaan vragen, want dan zullen er maar weinig kopers opduiken voor wat nochtans een interessante toevoeging aan de hot hatchmarkt belooft te worden.

VOLKSWAGEN Golf VII GTD & e-Golf

volkswagen-golf-gtd-2013-004

volkswagen-golf-gtd-2013-005vwegolf

De vorige generatie Golf GTD was een van de meest beklijvende zelfontbranders die ooit op de redactie is gepasseerd. De reden? Clevere sound engineering die de tweeliter turbodiesel een ongemeen sportief karakter gaf, en dat bij een een minimaal verbruik. Gelukkig gaat nummer zeven gewoon door op dat elan – zij het nu met 185pk (tov 170 vroeger), 380Nm koppel (tov 350) en een topsnelheid van 230km/h. De CO2-uitstoot strandt dan weer bij een verbluffende 109 gram/km. Reken op een prijs 2 à 3.000 euro boven die van de GTI, en nog een heleboel meer voor de e-Golf; de langverwachte elektrische versie die zijn opwachting productieklaar in Genève maakt. Met een autonomie van maximaal 175km, en een oplaadtijd tussen de vijf en zeven uur aan een normaal stopcontact. Prestaties? 0 tot 100 in 11,8s, en maximaal 135km/h snel dankzij een elektromotor van 115pk en 270Nm. En alsof dat nog niet genoeg is: ook de 4Motion vierwielaandrijving kent zijn (her)start op de Zwitserse salonvloer.

TOURING SUPERLEGGERA Disco Volante 2012

CARROZZERIA_TOURING_DISCO_VOLANTE_2013_08pop

CARROZZERIA_TOURING_DISCO_VOLANTE_2013_12popCARROZZERIA_TOURING_DISCO_VOLANTE_2013_13pop

De Italiaanse ambachtslui van Touring leggen momenteel de laatste hand(en) aan het eerste productiemodel van hun moderne interpretatie van de Disco Volante uit 1952. Daarvoor moest weliswaar een witte Alfa 8C worden opgeofferd, maar het resultaat is zo mogelijk nog oogstrelender. De retro-geïnspireerde Vliegende Schotel is vervaardigd uit een mix van carbon en handgeklopte aluminium koetswerkpanelen, maar blijft verder technisch trouw aan zijn donor. Dat wil zeggen: een atmosferische 4,7 liter V8 van 450pk voorin, transaxle achterin en de aandrijving op de juiste wielen. Touring wil er naar verluidt maar een handvol van bouwen, tenzij er snel nog wat 8C-eigenaars opdagen die hun pride & joy ontmanteld willen zien voor dit hogere goed.

McLAREN P1

mclaren P1 2
mclaren P1 3mclaren P1 1

Steelt Lexus de CO2-show in de betaalbare klasse, dan doet McLaren dat warmpjes over in de hypercarliga. Dankzij de net onhulde specs weten we namelijk dat de P1 916pk toebedeeld krijgt bij een CO2-uitstoot van minder dan 200g per gereden kilometer. Daarvoor gebruikt het F1-team een herwerkte versie van de geblazen V8 uit de MP4-12C (hier goed voor 716pk & 720Nm), gekoppeld aan een elektromotor met accu die daar nog eens 179pk en 260Nm bijdoet – vanaf de eerste omwenteling en naar wens te gebruiken via de rode boostknop op het stuur, of puur elektrisch gedurende zo’n twintig kilometer. Het geheel laat zich in twee uur opladen en zet 96 extra kilo’s op de weegschaal. Ter compensatie monteert McLaren een DRS-functie die – net als in de F1 – de achtervleugel dropt om op snelheid 23% minder weerstand te creëren. Slechts 375 exemplaren zullen de Britten bouwen, met elk een prijskaartje van minimum £866,000 (excl. taksen). Benieuwd wat Ferrari daarop te zeggen heeft…

LEXUS IS300h F-Sport

lexusis300h3

lexusis300h2lexusis300h1

Net als de Audi RS6/7 is de nieuwe IS geen wereldpremière (die was voor de NAIAS-show in Detroit) maar een Europese onthulling in Genève. En net als Mercedes hoopt Lexus daar een record inzake specifiek vermogen te zetten – zij het niet met zoveel mogelijk pk’s uit zo min mogelijk cc’s, maar wel met het hoogste vermogen bij de laagste CO2-uitstoot. Of wat dacht je van 220 gecumuleerde paarden uit een atmosferische 2.5 viercilinder gekoppeld aan een elektromotor bij minder dan 100g CO2?! Enige nadeel: die combo is enkel met een CVT te hebben waar de IS350 (die niet naar België komt) recht heeft op de achttrapsautomaat van de IS-F. Het F-Sport pakket – compleet met LF-A-achtige klokkenwinkel in hologramstijl – is gelukkig wel beschikbaar. Al hopen we dat het op de IS iets beter koop is dan de 17.920€ die Lexus voor het F-Sport pakket op de GS450 vraagt.

BENTLEY Flying Spur

new_flying_spur_1_2

new_flying_spur_front_cabin_2_2new_flying_spur_2_2

Bentley heeft zijn Flying Spur ‘geherpositioneerd’ zoals dat dan heet. Lees: de frontale aanval op Rolls-Royce’s Ghost geopend. Daarom moet het Continental-voorvoegsel wijken, en neemt het kersvers ontwerp vooreerst afstand van dat van de Coupé. De nieuwe aristocraat komt wel opnieuw met vierwielaandrijving (40/60) en de gekende biturbo 6.0 liter W12-motor (625pk & 800Nm) die nu standaard aan een achttrapsautomaat van ZF gekoppeld wordt. De dubbel geblazen V8 zou dan weer later zijn opwachting maken. Aan stoppen is gelukkig ook gedacht; daarvoor voorziet Crewe 405 en 335mm grote schijven, terwijl ook carbon keramische exemplaren als optie beschikbaar zijn. Tenslotte daalt het gewicht met 50kg tegenover het uittredend model, en is vooral de achterpartij stilistisch getransformeerd.

ASTON MARTIN V8 Vantage SP10

am_V8_sp10

am_V8_sp10_2am_V8_sp10_3

Terwijl zowat alle (niche)constructeurs de manuele versnellingsbak vaarwel zeggen, doen de Britten bij Aston Martin een knieval richting puristen. Sinds kort is de Vantage S (die tot op heden enkel met 7-traps Sportshift II beschikbaar was) immers te hebben met de manuele zesbak van de standaard (V12) Vantage. Een wapenfeit dat extra in de verf wordt gezet met de komst van de Vantage SP10, als eerbetoon aan de gelijknamige raceklasse van het GT4-kampioenschap waarin jaarlijks tal van Astons (al dan niet met fabriekssteun) deelnemen. De straatversie krijgt een alternatieve afwerking met onder andere een alcantara stuurtje, een specifieke sportuitlaat, extra carbon afwerking, specifiek typeplaatje, een unieke kleurstelling en is verkrijgbaar als Coupé én Roadster.

AUDI RS6 Avant & RS7

audirs6a

audirs6baudirs6c

Een snelle Audi moet een Avant zijn. Zo oordelen althans de RS-klanten die de vorige über-A6 (met biturbo V10 uit de Lamborghini Gallardo) vijf keer vaker als break kochten dan als sedan. Met als gevolg dat er van de nieuwe gewoon geen vierdeursversie meer komt. In de plaats daarvan is er de identiek gemotoriseerde RS7, al is dat technisch gezien een hatchback beter dan een sedan. Beide krijgen de 560pk-versie van de V8 biturbo die we van de Bentley Continental GT kennen, in deze toepassing goed voor 700Nm tussen de 1.750 en 5.500tpm. Daarmee sprinten beide in 3,9 seconden naar de honderd, en – afhankelijk van hoeveel je bijbetaalt – naar zoveel meer. Zo lopen de standaardversies 250km/h, die met het Dynamic-package 280 en de Dynamic Plus-versie 305. Kortom: sneller dan de R8 V10 Plus, als je maar genoeg centen meebrengt.

MERCEDES A45 AMG ‘Edition 1’

mercedesa45amgedition1

mercedesa45amgedition2mercedesa45amgedition3

360pk uit een geblazen tweeliter. We zijn het niet gaan nakijken, maar dat moét een van de hoogste specifieke vermogens ooit zijn voor een productiemotor. Te vinden onder de welgevormde carrosserie van de Mercedes A-Klasse, in het verlengde van de 4Matic-vierwielaandrijving en verbonden met een optionele AMG Performance uitlaat. Met actieve kleppen en al, maar vooral veel Darth Vader aangezien het om een 2.0 viercilinder gaat beter dan een AMG-typische multicilinder. Om het geheel visueel af te zetten van de A250 AMG Sport, lanceert Mercedes de A45 als ‘Edition 1’; in alle kleuren te hebben zolang het Cirrus wit is, en opgeleukt met go-faster stripes en rode accenten op licht verschillende onderdelen (zoals de velgen en de dakspoiler). Te bestellen vanaf de zomer aan een vooralsnog onbekend tarief – en aangezien de Audi RS3 een stille dood gestorven is, enkel met de BMW M135i xDrive als minder vermogende concurrent.

ALFA ROMEO 4C

130211_AR_4C_01

130211_AR_4C_03130211_AR_4C_02

De productierijpe Alfa Romeo 4C wordt met zekerheid weer een van dé publiekstrekkers op de pers- en publieksdagen van Genève 2013. Over technische details wil Alfa voorlopig niet communiceren, wel willen ze kwijt dat de gewichts-/vermogensverhouding minder dan 4kg/pk bedraagt. De 1.8 liter viercilinder turbo is gebaseerd op die van de Guilietta QV, maar krijgt onder andere directe inspuiting en is voor de gelegenheid integraal van aluminium, wat een gewichtsbesparing van 25kg oplevert. Samen met de andere gewichtsbesparende maatregelen goed voor een drooggewicht onder de magische 1000kg grens. Over de versnellingsbak is er wel duidelijkheid: dat wordt Alfa’s TCT-transmissie met dubbele koppeling en zes verzetten, terwijl het DNA-systeem dan weer een specifieke Race-modus krijgt. Alle details – inclusief richtprijs – van zodra ze beschikbaar zijn.

ASTON MARTIN Rapide S

rapide_s_20

rapide_s_17astonmartinrapideinterior

Na een carrière van drie jaar voorziet Aston Martin de vierdeurs-Rapide van een welgekomen update. Technisch gaat de Rapide S er flink op vooruit, met een vermogenssprong van 80pk naar 560 stuks, en 20Nm extra koppel verspreid over een breder toerental. De geüpdate 5,9 liter V12 ligt trouwens 19mm lager in het chassis dan tot nog toe het geval was. Dat moet samen met een verbeterde structurele stijfheid, de laatste generatie adaptieve dempers (Normal-, Sport- & Track-setting) en een gewichtsreductie van 50kg voor een scherper weggedrag zorgen, terwijl 0 tot 100km/h voortaan in 4,9s (t.o.v. 5,1s) kan en de topsnelheid van 303km/h naar 306km/h stijgt. Uiterlijk herken je het ‘S’ model aan de grote nieuwe grille, terwijl achteraan de extra geprononceerde spoilerlip de meeste aandacht trekt. Tenslotte is ook het interieur geüpdatet met nieuwe materialen en extra geluidsisolatie.

BMW 3-Reeks GT

BMW GT3

P90113553BMW GT3

Ingewijden hebben hem al uitvoerig kunnen besnuffelen achter de coulissen van het voorbije autosalon van Brussel. Maar officieel krijgt de  3-Serie Gran Turismo zijn debuut dus op de beursvloer van Genève. Net zoals zijn grote broer combineert de 3 GT het praktische van een Touring met stijlfeatures (zoals frameloze ruiten en een opklappende achterspoiler) van een Coupé. Het ziet er in ieder geval een pak beter uit dan bij de 5 GT het geval is, zeker met het optionele M-pakket. Dat geeft niet alleen recht een op extra sportief interieur, het legt de GT ook nog een centimeter dichter bij de grond en omvat de gekende adaptieve dempers. Alle modellen komen standaard met achterwielaandrijving, terwijl xDrive later aan specifieke motorisaties zal worden toegevoegd.

Share Button

29 Responses

  1. cinquecento says:

    Alfa wil de 4C zo licht mogelijk houden (brengt er zelfs carbon aan te pas), maar steekt er dan wel een zware bak in met dubbele koppeling?! Slaat nergens op

  2. W0ut says:

    Naar die Alfa kijk ik wel uit al vrees ik voor de $$.
    Spijtig nog geen nieuws over de 4-serie. Die GT reeksen boeien me zo niet.

  3. Ken Divjak says:

    De nieuwe 3-Reeks Coupé (voortaan 4-Serie genaamd) zal inderdaad voor Frankfurt zijn.

    Naast bovenvermelde 3GT zal het dus vooral uitkijken zijn naar de M6 Gran Coupé,
    maar ook die maakte zijn opwachting al in Detroit begin van het jaar:

    Minder BMW-nieuws dan gewoon in Genève dus.
    Of komen de Duitsers nog met een (M4 Concept) verrassing?!

  4. cinquencento says:

    Mooi materiaal maar ben ik nu de enige die de mclaren helemaal niets vind? Kan om het even welke super car zijn

    • 1-11 says:

      Nope.

    • Stijn says:

      +1
      En daar de ‘oude’ 458 goed mee kan met de MP4 ben ik wel benieuwd naar het duel tussen de P1 en de ‘F70’. Het record van de Pagani op het Top Gear circuit gaat alvast (twee keer?) sneuvelen…

  5. heidekonijn says:

    Zo’n Q3 RS leek me al een imagostap te ver, iets als de X6M, maar hoe Mercedes het in zijn hoofd haalt zo puberaal te doen dat zelfs de Kia er ingetogen smaakvol uitziet… werkt daar een dertienjarig als marketingconsultant of zo? Mij niet gelaten maar wie uit zo’n ding staptwordt toch uitgegierd?

    Zeer benieuwd naar de prijs van de 4C. Ik schat de kans dat ze het verknoeien en de geruchten van 60k euro kloppen, in op 90%.

    • twinspark says:

      Dit weekend bij mijn dealer geïnformeerd, en die wist mij te vertellen dat Alfa (voor de eerste beperkte oplage van dit of volgend jaar), klanten voor neemt die nu al met een ‘deftige’ auto rijden of reeds veel Alfa’s hebben (of hebben gehad).

      Al wacht ik wel af tot er meer informatie bekend is. De prijs zal eerder te hoog dan te laag zijn.

      • heidekonijn says:

        Interessant. Alhoewel vreemd. Moest het kloppen zit ik wel goed (4 Alfas in bezit) maar het klinkt als een verscholen ‘we geloven het zelf pas als hij hier staat’.

        • twinspark says:

          Ze zouden de eerste exemplaren kost wat kost binnen de ‘juiste’ kringen willen krijgen. Maar dat mag met de vernoemde prijzen niet echt een probleem zijn denk ik

          • Stijn says:

            Maar gaan die ‘kringen’ een viercilinder willen? Gaat, voornamelijk, in de VS toch een struikelblok zijn…

          • Stijn says:

            Ook ik had graag een relatief betaalbare à la GT86 maar bloedmooie coupé gezien, dan trok ik mijn eigen beurs ook eens wat verder open. Helaas…

          • heidekonijn says:

            Het is geen gewone auto. De meesten zullen hem willen als weekendspeelgoed. Alleszins ik toch. En als je het zo ziet, is de concurrentie enorm. Want behalve Lotus en co, speelt ook nog de tweedehandsmarkt. Voor 40-60k hebben we het over 993 turbo, F355, GT-R, 4200 Gran Sport, …of een heuule ferme Montreal, SZ, zwaar gehotrodde brievenbus. Mogelijk interessant autootje, maar als ze het te bont maken met de prijs zijn er behoorlijk wat alternatieven.

          • Pieter Ameye says:

            Veel, nee HEEL veel, hangt af van hoe die motor klinken zal. Voorlopig heeft ie het voordeel van de twijfel.

          • Stijn says:

            Om onder de 60k nog een goede 993 Turbo te vinden zal je goed moeten zoeken…

          • heidekonijn says:

            Oops, 996 turbo bedoelde ik.

          • Stijn says:

            Klopt, die kan je vanaf 37.000 voor een goede vinden…

            Zou in je lijstje ook zeker de 996 GT3 opnemen. Vanaf 40k is een MKI te vinden en vanaf 45k een MKII (zoals deze keurige Club Sport: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=227830215&cd=634961777330000000&asrc=st|fs)

  6. Pieter Ameye says:

    Eerste (en voorlopig enige) beeld van het interieur van de Alfa 4C:

    k-bigpic

  7. heidekonijn says:

    Bertone en Touring die best mooie dingen maken. Er is nog hoop.

  8. Stijn says:

    7,9 lange tellen naar 100 voor die (nochtans mooie) Cee’d GT 204, dan moet de prijs wel fel onder die van een GTI liggen…

  9. Pieter Ameye says:

    Naar verluidt zijn er dit jaar slechts 200 4C’s voor Europa voorzien. Wel nog geen bevestiging van gevonden.

  10. Koen says:

    De kleine Spyker doet me wat aan de Artega GT denken, met VR6 van Volkswagen in het midden.

  11. 1-11 says:

    Ik vind – vreemd genoeg – dat wit de GT3 niet meteen flatteert.

    De foto’s van de rode daarentegen 😮

  12. Thibaut says:

    Die hoeken in de wielkassen van de Veneno, vind dat echt iemand mooi?

  13. Wim Bervoets says:

    Hier alvast wat bewegende beelden van ‘La’ Ferrari:

    Write-up volgt!

  14. heidekonijn says:

    Wat 4c geluid betreft, klinkt dit veelbelovend…

    zij het niet bepaald Busso-niveau. Niet eens Nord niveau eigenlijk.
    Afin, het had erger gekund.

Leave a Reply