DRIVR

Faites vos Jeux: LaFerrari, P1, 918 of Huayra?

Nu de hypercar-kaarten voor 2013 op tafel liggen, is het verleidelijk om de specs in een Excelletje te gieten en jullie er kwartetgewijs mee te overtroeven. Maar laat ons eerlijk zijn: wie maalt erom welke van de vier het meeste pk’s heeft, de snelste Ringronde noteert of – nog irrelevanter – de hoogste topsnelheid klokt? Wij (straatarme) liefhebbers niet, en de (steenrijke) kopers nog minder. Want hypercars zijn all about impact, en die kunnen wij als geen ander quoteren.

mclarenp2porsche918b

paganihuayra2laferrari2

Wat mij betreft, moet die impact op twee niveaus gequoteerd worden: esthetiek en motorgeluid. Technologie is natuurlijk belangrijk – maar in alle eerlijkheid: de enige reden waarom Porsche en McLaren een hybride-aandrijving voorzien, is om kopers gratis Londen in te loodsen de normverbruiktest bij nulemissie te kunnen starten en zo een verdacht laag CO2-getal te scoren. En daarbij: hypercars en CO2? Serieus?!

Maar goed, esthetiek en motorgeluid dus. En daarom valt de Pagani Huayra voor mij als eerste af. ‘De stofzuiger’ (zoals die liefkozend op de redactie wordt genoemd) heeft auditief één Groot Probleem, en dat is de Zonda – misschien wel de best klinkende V12 ooit. Dat de pure looks van Pagani’s eerste evenmin behouden zijn (vooral binnenin waar je je in een Swarovski-showroom waant), beslechten het pleit in negatieve zin. En daarvan krijgt de 918 twee vegen uit dezelfde pan: te weinig noise, teveel Lost in Translation van concept naar uiteindelijke productieversie. Sorry Porsche.

Blijven er over: de twee kemphanen van Genève. En die zijn iets moeilijker van elkaar te scheiden. De McLaren is één en al Matrix-achtige vormen, waar LaFerrari een uit de kluiten gewassen 458 met P4/5-invloeden is. Het feit dat de Brit een kleine V8 mét aanjagers gebruikt (altijd nefast voor de geluidscoulisse) zou in het voordeel van de atmosferische V12 uit Modena moeten spreken. Maar dat is buiten twee details gerekend: de DRS en IPAS-knoppen op het stuur van de P1. Want zeg nu zelf: welke hypercar is compleet zonder hyperspace-knoppen op het stuurwiel? Over aan jullie.

Share Button

20 Responses

  1. Bram De Bleser (via FB) says:

    For me, it’s Ferrari.

  2. Chi Wai Chan (via FB) says:

    Ik sluit mij daarbij aan. LaFerrari = top notch

  3. Miguel Jonckheere (via FB) says:

    McLaren!

  4. Gijs Van Essche (via FB) says:

    En de Agera 2013?

    Dat minder opzichtige lijnenspel spreekt mij meer aan:

    http://www.koenigsegg.com/models/agera/

  5. Rik says:

    En erhm… Ik mis eigenlijk de Lamborghini. Ondanks dat smaken verschillen heeft die wel de meeste hypercar uitstraling.

    • Ken Divjak says:

      De Veneno? Serieus?!

      Lamborghini-Veneno-03

      Bit too much (lees: te fel geprobeerd McLaren en Ferrari de loef af te steken) voor de meesten…

      • Stijn says:

        Idd, proberen mee te doen on a budget. Triest dat Lambo’s opnieuw schreeuwerig (zonder echte innovaties) moeten worden.

  6. Benoît Blancquaert (via FB) says:

    918

  7. Nils Lemmens (via FB) says:

    Huayra aub!

  8. Joe Migeaux (via FB) says:

    918 ftw

  9. Stijn Sioen says:

    Wat er de laatste tijd uit Italië komt kan me eigenlijk niet bekoren.
    Achterkant van de Ferrari valt nog mee maar die voorkant is er ver over.
    Om nog maar te zwijgen van de Lamborghini, precies een Gotham versie…

    Niet dat ik direct voor dit dilemma sta maar dan rest er nog de zeer moeilijk keuze tussen de P1 en de Agera…
    Zal er toch nog een nachtje over moeten slapen denk ik 😉

  10. Martin Woodward (via FB) says:

    Porsche, no doubt.

  11. Pieter Ameye says:

    Eerlijk gezegd zou ik voor geen enkele van bovenstaande het spaarvarken stukslaan. Maar de McLaren groeit wel moet ik zeggen. Macca dus.

    • Stijn says:

      Nee, daarvoor is niet de krachtbron noch het lijnenspel speciaal genoeg voor. Een supercar staat of valt met zijn hart en looks. De Porsche vind ik veruit de mooiste en net wel dicht aansluiten bij zowel de concept als het verleden (racers uit de jaren ’60), helaas gaat deze met zijn hoog gewicht en ‘beperkt’ (alles is relatief :)) vermogen een ouderwetse supercar zijn en geen hypercar zoals de twee uitdagers. Rest er nog Laferrari, van de naam ben ik niet onder de indruk en het lijnenspel zal nog moeten wennen. Maar de specs blazen me toch weg… Geen liefde wel tonnen respect!

  12. Pieter Fret says:

    Wel grappig dat geen ervan zo cool is als zijn voorganger. Ik zou een F1, Carrera GT, Zonda of Enzo elke dag van de week boven dit kwartet verkiezen…

    Dat heeft met de motor te maken, maar ook met de veel te gekunstelde styling. Ik bedoel maar, de P1 ziet eruit als gesmolten Tupperware, de Huayra als een Zonda voor boekhouders en de Lola Ferrari als een uit zijn voegen gebarsten 458. De tijd van gracieuze ontwerpen is blijkbaar definitief gepasseerd. Damn you, wind tunnel!

    • Stijn Sioen says:

      Zo voel ik het toch ook uitgenomen de Enzo, daar ga ik dan liever nog verder terug in history -> F40 !
      Voor mij persoonlijk hebben ze dit niveau nooit meer bereikt.

      ‘t Is niet echt tegen te houden maar het wordt allemaal te technisch bekeken ipv met het gevoel wat zo’n hypercar toch legendarisch maakt.

      Kijk maar hoeveel positieve reacties de Morgan 3 wheeler krijgt als rijervaring.
      De enige reden dat bv de Laferrari al uitverkocht is een vorm van belegging.
      Is bijna precies hetzelfde als voor ons een ticket bemachtigen voor Tomorrowland…
      Het kunnen bemachtigen van een festivalticket of een Laferrari wordt belangrijker dan de rijervaring.
      Want uiteindelijk komt hij in de meeste gevallen toch terecht in de privécollectie van een sjeik.

    • Stijn Sioen says:

      Don’t blame the wind tunnel !

      De in mijn ogen mindere Enzo heeft een drag coëfficient van 0.36
      De meest gracieuze Ferrari van de laatste jaren, de P4/5 die daarop gebaseerd is maar een nieuwe carrosserie heeft gekregen van Pininfarina heeft een drag coëfficient van 0.34

      Blijkbaar moeten ze in Maranello iets beter hun huiswerk maken 😉

      • Pieter Fret says:

        ‘t Gaat niet zozeer om drag, maar vooral om downforce he. Vaste spoilers zijn uit de mode, dus moet het koetswerk dat mee overnemen…

  13. heidekonijn says:

    Dit type auto gaat gewoon over “cool”.
    De capaciteiten van een dergelijk ontwerp overstijgt iedere chauffeur die rangschikt onder Walter Röhl. De cijfertjes doen er dus wat mij betreft niet meer toe, wegens beperkt door de mens achter het stuur.

    Wat dat betreft is de graadmeter hier : welk type ben je en wat is jouw “sub-zero”.
    Een Steve Mc Queen fan zal vermoedelijk voor de Porsche gaan, een Graham Hill adept mogelijk voor de Mc Laren, een Ozzy Osbourne liefhebber de Lamborghini…

    Met welke zou Tazio Nuvolari gezien willen worden? 😉

  14. Adolf Vanoostende says:

    LaFerrari dat lijkt wel een vervroegde aprilgrap , dus die al zeker niet .

    Dus blijft nog over de keuze tussen de P1 of 918 in de hybride-klasse .

    En de Agera of Huayra .

    Maar de keuze maken is niet dringend want het ziet er niet naar uit dat m’n banksaldo ooit zal toelaten 1 van die supercars te bestellen .

Leave a Reply