DRIVR

Eenmalig: 1964 Lancia Sport Prototipo Zagato (+ VID)

Net wanneer je denkt zowat alle belangrijke one-off’s te hebben gezien, duikt er een nieuwe zonderling op: de 1964 Lancia Sport Prototipo Zagato. Afwijkend, eclectisch, typisch Zagato en zeker niet naar ieders smaak – maar net daardoor zo boeiend. Bovendien werd de kleine Italiaan door zijn lichtgewicht carrosserie en gekietelde 1.8-liter flat four ideaal bevonden voor langeafstandsraces zoals de Targa Florio. Al liep het tijdens die bewuste wedstrijd grondig mis voor één van twee gebouwde exemplaren…

Lancia Sport Prototipo Zagato

Lancia Sport Prototipo Zagato 4Lancia Sport Prototipo Zagato 5

Zowel de auto (een tweede, licht afwijkend exemplaar met lange wielbasis en tweeliter motor) als de bemanning (Marco Crosina en Fernando Frescobaldi) lieten daarbij het leven, waardoor Lancia zich terugtrok uit de bewuste editie van de Targa Florio. Daarna participeerde het fabrieksteam slechts nog een handvol keer met de enige overgebleven short wheelbase, vooraleer een tekort aan financiële middelen Lancia noodzaakte de zwaardere en minder krachtige Flavia Zagato’s in te zetten in de Turismo-klassen – al was het maar voor de extra publiciteit die dat voor de productieversie van de Flavia (en andere Lancia’s) genereerde.

Lancia Sport Prototipo Zagato 6

Screen shot 2013-03-18 at 12.23.48Screen shot 2013-03-18 at 12.23.59

Screen shot 2013-03-18 at 12.24.35Screen shot 2013-03-18 at 12.24.28

De Flavia Sport Prototipo verkaste uiteindelijk naar Lancia’s Reparto Corse, om daar beetje bij beetje in de vergetelheid te geraken. Tot Lancia-coureur Claudio Maglioli (broer van Umberto Maglioli) het hoofd van de race-afdeling Sandro Fiorio in ’67 kon overtuigen om de bewuste auto en alle reserveonderdelen aan hem door te verkopen. Maglioli hield het prototype vervolgens twintig bij zich, en herstelde en optimaliseerde waar nodig. Zo plaatste hij bijvoorbeeld extra lamellen in de oliecarter om voldoende smering te verzekeren in de snelle bochten, en hield de techniek in de allerbeste conditie.

Claudio Maglioli (Umberto Maglioli's brother)

Maar ook zonder Maglioli’s aanpassingen waren er nog voldoende kenmerken die chassisnummer 815538 zo bijzonder maakten. Zo was de erg dunne aluminium carrosserie al 220kg lichter dan die van de standaard Flavia Zagato, terwijl de verkorte wielbasis voor extra agiliteit zorgde. Het ontbreken van bumperpartijen, de verlaagde daklijn en het racy interieur zorgden nog eens voor een extra gewichtsreductie van om en bij de 60kg. Ander opmerkelijke features waren de twee uitstekende luchtinlaten op de motorkap, om plaats te bieden aan extra lange trompetten voor beide carburators – die er op hun beurt dan weer mee voor zorgden dat de 1.855cc boxermotor er 149pk uit perste tegenover de standaard 102.

De Sport Prototipo Zagato werd onlangs aangeboden op een veiling van het gerenommeerde RM Auctions, en wisselde voor iets minder dan 150.000 euro van eigenaar. Meerijden kan gelukkig via onderstaande video.

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Voor wie zich afvraagt van waar de letters HF en bijhorend olifantje komen…:

    I believe we perhaps have a little mixup here between the Lancia Hi.Fi.-club, the letter HF and the little elephant.

    Let’s start with the elephant. Scuderia Lancia competed in the Giro di Sicily 1952. They used an Aurelia Serie 2 with a lowered roof line. One of the drivers – Enrico Anselmi – had used an elephant as a “sign” on his car for some years. He allowed the Lancia team to use “his” elephant. That was the first time the elephant was used on a Lancia competition car.

    The ‘Lancia Hi.Fi.’-club (that’s the correct way to write it) was announced at the 1960 Motor show in Geneva by Lancia’s Dr. Alfredo Della Seta. Signor Rivetti was elected President for the first meeting. He had bought 712 (!) cars for himself and his family.

    Two Articles from the Rules.

    Article 2: “All motorist who have purchased at least 6 new Lancia cars during any period are eligable for membership.” Article 5: “The radiator badge will be engraved with the initials of the owner and the year when he purchased his first Lancia. Stars corresponding to the number of Lancia cars owned will be attached to the badge (white star for one car, blue for five and red for ten).”

    A special section of the Lancia Hi.Fi. was founded 1962: the Lancia Hi.Fi.Assi

    You must have been a successfull driver of Lancia competition cars to be invited. Some members were Fangio, Bracco, Villoresi, Chiron, Truffi and Pintacuda.

    Lancia Squadra Corsa started 1965 with Cesare Fiorio as a “freelance” manager. This team used the little “running” red elephant on their cars in combination with the letter “HF” (not Hi.Fi.). [Bron: EvoCorner]

Leave a Reply