DRIVR

Test: Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6

Helemaal overtuigd van de nieuwe Genesis Coupé waren we niet, toen we begin dit jaar de 2.0T Sport tegen de Toyobaru lieten sparren. Een hot-rod naar Amerikaans model eerder dan een concurrent voor de Japanners tegen wie hij wil opboksen, luidde dan ook de conclusie van collega Divjak. Of de 3,8 liter grote longinhoud van de zescilinder met automaat hem dan beter op het gespierde lijf geschreven is?

HYUNDAI Genesis Coupé 3.8 V6

HYUNDAI Genesis Coupé 3.8 V6HYUNDAI Genesis Coupé 3.8 V6

First things first: de strijdkreet (de laatste vechtsportmetafoor, beloofd) van de V6 klinkt alvast een stuk geïnspireerder dan die van z’n kleine broer. Met wat clevere mechanische sound engineering zorgt Hyundai voor een diepe en volle klank in het interieur, terwijl alles aan de buitenkant iets rasperiger en beschaafder blijft. Of het die sound ook kan staven met harde cijfers? Jazeker: 347pk bij 6.400 tpm en 400Nm bij 5.300 tpm. Een sprint tot 100 in 5,9 seconden en een top van 260 km/u.

Wat die cijfers in de praktijk geven? Een meer lineaire machtsontplooiing dan de 2.0T en een onderstel dat er door het atmosferische motorkarakter beter in slaagt de power aan de grond te zetten dan z’n kleine broer. Al komt die laatste opmerking met een kleine kanttekening, waarover meteen meer. De klassieke achttraps doet z’n werk prima wanneer je het gaspedaal niet door het tapijt vloert, maar verraadt z’n gebrek aan reactiesnelheid wanneer je met het mes tussen de tanden rijdt. Ook de (meedraaiende) schakelpeddels kunnen de lichte aarzeling bij de gangwissels niet verbergen.

HYUNDAI Genesis Coupé 3.8 V6

HYUNDAI Genesis Coupé 3.8 V6HYUNDAI Genesis Coupé 3.8 V6

Wil je de Genesis Coupé met datzelfde mes tussen de tanden rijden, dan zet je het ESP beter meteen uit, wegens te kordaat ingrijpen en limieten die op droog wegdek eigenlijk nog een stukje verder liggen dan wanneer het ESP het welletjes vindt. Als de Hyundai die limieten bereikt, heb je echter een snelle hand nodig om de brede achterkant op te vangen. Of – en hier komt de kleine kanttekening – als de Genesis op zomersloffen ligt en het wegdek er koud en nat bijligt, want dan wordt de achterkant lichter voor je er erg in hebt. De nerveuze demping en het iets te zwijgzame stuur, dat voor de rest lekker zwaar in de hand ligt, geven je à la limite niet helemaal het vertrouwen waar je op hoopt.

De V6 valt dus het best te genieten als comfortabele CRUISR waarbij het heerlijk op koppel waften is eerder dan een accurate DRIVR op het scherp van de snee. Om het resultaat iets homogener te maken, doet Hyundai er misschien goed aan alle parameters resoluut op comfort af te stellen. Die configuratie zou de Genesis Coupé namelijk nog een halve R extra kunnen opleveren. Want laat ons duidelijk zijn: die romige 3.8 past hem beter dan de 2.0.

HYUNDAI Genesis Coupé 3.8 V6

Plus Min
+ Ideale CRUISR – … maar geen scherpe DRIVR

Weggecijferd

Motor 3.8 V6 benzine
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 347 pk
Koppel 400 Nm
Gewicht 1.697 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,9 s
Topsnelheid 260 km/u
Gem. testverbruik 14,0 l/100 km
CO2-uitstoot 235 g/km
Vanafprijs € 38.499

7 op 10

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Toch straf dat Hyundai zelf een 8-trapsautomaat ontwikkelt waar Europese toppers bij ZF moeten gaan shoppen.

    They’re definately on a mission…

  2. heidekonijn says:

    En die mission gaat misschien verder dan we in de mot hebben : via parts supply channel Mobis (zeg maar hun “mopar”) leveren ze onderstellen aan Jeep, en infotainment aan Cadillac, en doet iets met onderdelen voor BMW ( http://www.mobis.co.kr/Eng/PR/News/View.aspx?idx=210 ). Straks ook versnellingsbakken?

Leave a Reply