DRIVR

Gastbijdrage: Een echte 208 Rallye, S’Il Vous Plaît !

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Peugeot 205 Rallye

Bij de lancering van de nieuwe Peugeot 208 werd kwistig verwezen naar zijn dartele voorouders 205 en 206. Dit omdat de gewichtscurve van de kleine Peugeot – met een toppunt bij de 207-generatie – bij de 208 eindelijk weer een neerwaartse trend vertoont. Een pluimgewicht als le sacré numéro 205 is de 208 nog steeds niet – daarvoor zijn onze hang naar luxe en veiligheidseisen te groot geworden. Maar goed: elke gewichtsbesparing telt en speelt in het voordeel van de levendigheid, de prestaties en het verbruik.

Peugeot 106 Rallye

Meteen dook bij de aanhangers van kleine Pugs weer het idee van een Rallye-versie op. De 205 Rallye en 106 Rallye (van de eerste en tweede generatie) stonden en staan nog steeds bekend om hun onversneden rijplezier. Ook op deze eigenste website duiken ze nog af en toe op in artikels en reacties, niet zelden in combinatie met termen als hot hatches en fun.

Uit Sochaux kwamen nog  geen geruchten als zou zo’n 208 Rallye effectief op stapel staan, en daarom ging Peugeot-concessiehouder Clara Automobiles uit Le Mans midden 2012 zelf aan de slag. Op basis van een 208 Féline met 1.6 THP-motor van 155 pk ontwikkelde de Franse dealer een Rallye-kit. In België bestaat het Féline-uitrustingsniveau niet, maar deze motor is bij ons wel verkrijgbaar in de eveneens chic aangeklede 208 XY. Zelf vind ik de aangebrachte wijzigingen nogal magertjes, maar oordeel vooral zelf:

  • wit gelakte lichtmetalen velgen,
  • geen typeaanduiding achteraan,
  • striping zoals op de 106 Rallye,
  • verwijdering van de geluiddemping in de koffer en onder de motorkap,
  • witte sierstukken in het interieur.

Peugeot 208 met Rallye-kit

Voor mij zijn dit vooral esthetische verwijzingen naar de vroegere Rallye-versies, en wordt daarmee nog geen 208 Rallye gecreëerd. Clara Automobiles heeft echter wel de verdienste het verlangen nog wat aan te scherpen. Wie weet besmet het zelfs een paar Peugeot-ingenieurs… De prestaties kunnen dan wel weer volstaan: in 8,1 seconden naar 100 km/h, in 29,1 seconden voorbij het kilometerpaaltje en een top van 215 km/h. De aanstormende GTI moet uiteindelijk ook nog zijn bestaansrecht hebben.

Maar het kan beter, zonder daarom per se in hardcore-toestanden te vervallen zoals dat wel het geval was met de illustere 205 en 106 Rallye. Ik zou in Sochaux het volgende bepleiten:

  • De uitrusting beperken tot de sportieve essentie om de prijs en het gewicht te drukken. Dus geen leder (tenzij op het stuurtje), geen panoramisch, topzwaar dak, geen mistlichten, geen automatische airco met twee zones, maar wel goed steunende sportstoeltjes uit stof en eventueel optioneel het centrale aanraakscherm omdat het jeugdige publiek dat toch een must vindt. En waarom niet opnieuw de stalen, witte Michelin-velgen: goedkoper en niet per se zwaarder dan grote, aluminium zeventienduimers.
  • Een sportieve afstelling van de ophanging, het stuur, de gasrespons en het ESP.
  • Een inspirerend inlaat- en uitlaatgeluid.
  • En wie weet komt er ook een drukgevoede versie van de 1.2-driepitter, met pakweg 120 pk?

Voilà, meer moet dat niet zijn en zo veel hoeft dat niet te kosten. In tegendeel, op vlak van marketing en qua positionering in het gamma heeft zo’n 208 Rallye perfect zin; de basisuitrustingsniveaus zijn verre van sportief maar betaalbaar en de 208 GTI wordt sportief en tegelijk luxueus. De Rallye moet dan weer betaalbaar zijn voor jeugdige budgetten en toch sportief!

VW GT Up! (concept in Frankfurt 2011)VW GT Up! (concept in Frankfurt 2011)

Hopelijk hebben de decision makers van het noodlijdende Peugeot er oren naar en er toch nog budgetten voor. Om ze nog wat meer achter hun veren te zitten wil ik nog het volgende vertellen: in Wolfsburg leggen ze de laatste hand aan de VW GT Up! die op het internet duidelijk een gevoelige snaar raakt. Reikhalzend kijkt men uit naar dit nauwelijks 1.000 kilogram wegend stadswagentje met een geblazen 1.0-driecilinder met zo’n 110 pk. In de schrijfsels van journalisten die al konden kennismaken met een rijdend prototype schemert bakken rijplezier door en bij VW refereren ze nu al met plezier aan de cijfers van hun oer-GTI: ook 110 pk voor slechts 810 kilogram. Komaan Peugeot, ook jullie stonden aan de wieg van de GTI en hebben een reputatie hoog te houden!

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    De eerste (preproductie)review van de GTI is er trouwens:

    There’s plenty of accelerative energy, not explosive but amply muscular. The throttle response is keen enough to disguise the slight turbo lag at low engine speeds, and overtaking is a throttle-squirt away. This example’s six-speed gearshift, controlled via an overstyled aluminium gear knob, isn’t the sweetest, though; production cars should be better here.

    Crunch time. How does it handle? Well, it gets better the harder you go. The steering can feel a touch anaesthetised around the centre, but past that point the front wheels bite well into a bend. And, vitally, this GTI rides nicely, copes well with undulating roads and deals with bumps tautly but with compliant damping. There’s a responsive, all-of-a-piece feeling to go with the throttle-reactive balance.

    But… Engineers have stressed the importance of a credible build-up of steering weight when cornering, and they think they have achieved it. I don’t think there’s enough of it, and that makes it hard to assess the load and the remaining grip on the front wheels. That’s why I crave a little more initial bite and response, in order to telegraph how well the front wheels have hooked into the road.

    John Simister (die zijn 205 GTI nog wekelijks gebruikt) vat het dan ook zo samen voor Autocar:

    Maybe today’s buyers really don’t want such garrulous communication as was made available by the 205 GTI, and it’s unfair to judge Peugeot’s newest GTI against those particular standards of its oldest. But feeling connected to the car is the best feeling a hot-hatch driver can have and the 208 GTI, though a very encouraging effort, isn’t quite there given the legacy of what went before.

    A little more work on the steering mapping should do it – and the key will be discovering if the car has progressed further between this test and the final specification run. The 208 GTI, lest we forget, also has the new Ford Fiesta ST and Renault Clio Renaultsport 200, EPAS-steered both, to contend with.

    http://www.autocar.co.uk/car-review/peugeot/208/first-drives/peugeot-208-gti-development-prototype-drive

  2. Stijn says:

    Ik denk ook dat een nieuwe Rallye voor het noodlijdende PSA een goedekope imagoboost zou kunnen zijn. Door deze bovendien ver van de GTI te positioneren zou je inderdaad bij een kaal en licht pretpakket moeten terechtkomen. Fingers crossed!

  3. vdsmichiel says:

    Ik las zojuist in AutoGids dat er een drukgevoede versie komt van de 1.2-driecilinder voor de 208/2008: de 1.2 e-THP met 110 of 130 pk. Daar hebben we meteen een motortje voor in onze 208 Rallye!

Leave a Reply