DRIVR

NY Auto Show 2013: Alle Nieuwigheden op een Rij

thumb_nymotorshowGenève is nog maar goed en wel verteerd of daar dient het volgende salon zich al aan. Traditioneel is de New York Auto Show er een vol specifieke modellen voor de Amerikaanse markt, of Noord-Amerikaanse primeurs na de wereldpremière enkele weken eerder. Toch valt er ook voor ons wat interessants te rapen. As per usual: de tien interessantste modellen vanop de beursvloer in New York!

 

Jaguar XKR-S GT

xkrs_gt_3

xkrs_gt_2xkrs_gt_1

+ Trackklare én straatlegale XKR-S
– Voorlopig beperkt tot 30 stuks
? Is de – functionele – opsmuk niet een beetje té?

Subaru WRX Concept

wrx_1

wrx_2wrx_3

+ Moderne lijnen voor de opvolger van de klassieke Impreza
– Nog geen technische details bekend
? Of een eventuele opvolger terug naar Europa komt?

Dodge SRT Viper TA

viper_1

viper_2viper_3

+ Vijzen aan de Viper-ophanging en -remmen voor betere trackprestaties
– 33 stuks
? Zal deze Viper voor endurance races worden gebruikt?

Jaguar XJR

xjr_1

xjr_3xjr_2

+ Grace, space and a whole lotta pace: geen 510 in deze R, maar 550 pk
– Doet het understated karakter van de XJ een beetje teniet
? Prijzen volgen in een later stadium. Wat dat gaat kosten?

Jeep Cherokee

jeep_3

2014 Jeep Cherokee Trailhawk2014 Jeep Cherokee Trailhawk

+ Geen softroader maar een offroader: drie 4×4-systemen beschikbaar
– We zullen toch even moeten wennen aan die Transformers-voorkant
? 2,4-liter MultiAir-viercilinder en 3,2-liter V6. Komt er ook een diesel?

Mercedes CLA45 AMG

mercedes_2

mercedes_1mercedes_3

+ 360 pk en 450 Nm…
– … gaan ondanks vierwielaandrijving voornamelijk naar de voorwielen
? Is dit nog wel een Mercedes?

Cadillac CTS

2014 Cadillac CTS

2014 Cadillac CTS2014 Cadillac CTS

+ Komt in 2014 naar Europa om het de 5-Reeks lastig te maken
– Stelt het voorlopig zonder dieselmotor
? Verschijnt hij dus al met een fiks nadeel aan de start?

Range Rover Sport

range_3

range_1range_2

+ Lichter, sneller en wendbaarder
– Instap-tweeliter krijgt niet alle goodies
? Steeds meer features van grote broer. Hoe dun wordt de lijn?

Shelby Mustang GT500 S/C 1000

shelby_3

shelby_1shelby_2

+ 5,8-liter V8 met… 1200 pk
– 100 stuks
? Alles naar de achterwielen. Blijft hij zelfs in rechte lijn overeind?

Subaru XV Hybrid

xv_3

xv_1xv_2

+ Benzinehybride met standaard permanente vierwielaandrijving
– Amper details bekend
? Standaard XV bij ons geen succes. Of de hybride Europa aandoet?

Share Button

11 Responses

  1. heidekonijn says:

    Euhm. Die spoiler op die Jag, seriously.

    • ds2000 says:

      Kleine troost is dat de hele spoilerhandel effectief nog negatieve downforce opwekt.

      Toch snap ik niet waarom Jaguar de F-type hier niet op getrakteerd heeft. Toch meer ‘sportwagen’ dan dit lomp geval

      • Stijn says:

        Omdat de XK een diva op leeftijd is en alles doet om nog maar even in the spotlights te komen. De F-type is nog jong en strak en staat sowieso in de belangstelling…

      • bAAx says:

        Bedoel je niet ‘negatieve lift’ :-p

  2. Ken Divjak says:

    Absoluut Stijn, al zou zo’n behandeling [hoeveel letters gaan ze nog na XK(R)(S)(GT) verzinnen trouwens?] veel beter op de coupévariant van de F-Type staan.

    Want een lichtvoetige sportwagen zal de XK nooit worden, hoe amusant ook:

    http://drivr.be/2012/08/07/test-jaguar-xkr-s/

    • Stijn says:

      Klopt. Alhoewel ik zo’n uitbundige onderdelen uit de racerij liever niet op een Jag zie. Daar is niet enkel hun imago te classy (of noem het oubollig) voor, de link met de racerij is eveneens te sterk verwaterd de laatste decennia…

    • Stijn says:

      Bovendien gaat de F-type met zijn hoge gewicht wel ooit lichtvoetig kunnen aanvoelen?

  3. W0ut3 says:

    De nieuwe Jeep!? wtf. Lelijk man.

Leave a Reply