DRIVR

Test: Honda Civic 1.6 i-DTEC 120

‘s Werelds grootste motorenbouwer heeft zijn tijd genomen om met een 1.6 turbodiesel te komen. Vijf jaar meer bepaald, want zolang is Honda al bezig met de ontwikkeling van een gedownsizede zelfontbrander langs de bestaande 2.2. En dat mag eigenlijk niet verbazen; Japan prefereert lichte brandstoffen over zware diesels, en ziet die laatste als een grote kostenpost voor een relatief kleine afzetmarkt. Al betekent dat niet dat ze zich er gemakkelijk vanaf gemaakt hebben…

rijtesthondacivicidtec16a

rijtesthondacivicidtec16crijtesthondacivicidtec16b

Is de 1.6 i-DTEC nog maar de tweede diesel die Honda op de wereld loslaat, hij mag meteen een nieuwe generatie motoren inluiden onder het label Earth Dreams™. Een typische Honda-naam die voor de belofte staat om tegen 2020 30% minder CO2 de atmosfeer in te pompen dan in 2000 het geval was. Maar genoeg geciteerd, tijd voor de feiten. En die zijn met 120pk, 300Nm en 94g niet van de poes – temeer de zestienhonderd 54kg minder op de vooras zet dan zijn grote broer. De interne frictie van de nieuwe unit zou zelfs op het niveau van trilingsarme benzinemotoren liggen.

Eenmaal op temperatuur is de i-DTEC is ieder geval verbazingwekkend stil, geholpen door een Active Noise Cancellation System dat via de luidsprekers antifrequenties de cabine in stuurt. Atypisch krachtig ook, met reserves waar zijn klasgenoten alleen maar van kunnen dromen. Daarvoor tekenen zomaar even 300 koppelmomenten die probleemloos aan de grond gaan vanaf 1.500 toeren, en de Civic gevoelsmatig sneller dan zijn officiële sprinttijd van 10,5s maken. Maar nog het beste van al: ondanks duidelijke leaseroeping is dit dieseltje niet vies van een blokje om voor de sport. Met dank aan de lichtere neus en geherkalibreerde stuuroverbrenging die gretiger indraait dan voordien, maar nog altijd weinig gevoel biedt.

rijtesthondacivicidtec16d

rijtesthondacivicidtec16erijtesthondacivicidtec16f

Tegen de klok is Honda dus in zijn opzet geslaagd, maar toch vallen er wat schoonheidsfoutjes te noteren – zowel aan de motor als aan de Civic zelf. Zo weten de antifrequenties bijvoorbeeld geen raad met volgascommando’s in de lagere versnellingen, want dan laat de dieselaar zich van zijn dieselachtigste kant horen. Veel pit bovenin is er evenmin, met een vermogenscurve die vanaf 4.000 toeren zuidwaarts gaat. Ook het geklots van de brandstoftank onder de bestuurdersstoel is niet bepaald premium, net als de mix aan materialen in het laag opgezette (edoch ruime) interieur. Gelukkig effenen de goede zesbak en sportieve veerkarakteristieken die zeker niet oncomfortabel zijn de balans.

Wat de verdienste van de Honda Civic 1.6 i-DTEC 120 dan voor België is? Eentje die de bedrijfswagenrijders zou moeten aanspreken, namelijk beduidend pittigere prestaties dan dusver gekend in de voorwielaangedreven zestienhonderd-klasse. Akkoord: de Golf blijft in alle opzichten de completere wagen, en de rijmanieren van de Focus staan vooralsnog buiten kijf. Maar daarnaast is er voor LEASRs eindelijk een fijn sturende optie bij die – in een felle kleur met de juiste velgen – nog een frisse verschijning is ook. En dan moet de breakversie zelfs nog demarreren…

HONDA Civic 1.6 i-DTEC 120

Plus Min
+ ‘Grote’ zestienhonderd… – … mist nog wat verfijning

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn, turbodiesel
Aandrijving voorwielen
Vermogen 120 pk
Transmissie 6-bak, manueel
Koppel 300 Nm
Gewicht 1.346 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,5 s
Topsnelheid 204 km/h
Testverbruik (BC) 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 94 g/km
Basisprijs 20.450 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

15 Responses

  1. MatthiasDS says:

    EDIT: Inderdaad een copy-paste foutje in de tabel – dank voor de melding!

    Verder frons ik toch even bij de volgende zinssnede: “beduidend pittigere prestaties dan dusver gekend in de voorwielaangedreven zestienhonderd-klasse”.
    Nu, hij lijkt me toch niet “beduidend pittiger” dan de Focus 1.6TDCi met 115PK en, eveneens, 300Nm, die nota bene een 100-tal kg lichter is. Of zeggen cijfers in dit geval niet alles?

    • Ken Divjak says:

      Om helemaal zeker te zijn, zouden we de hernemingstijden erbij moeten halen.
      Maar die zijn vooralsnog niet beschikbaar voor de Civic.

      Tot 100 heeft de Focus alvast een halve seconden aan zijn broek, terwijl de i-DTEC altijd nog wat reserve lijkt te hebben wanneer de rest van de 1.6-brigade het voor bekeken houdt.

      En moet dat trouwens niet 270Nm (285 in overboost) zijn voor de TDCI 115 ipv 300?

      • Stijn says:

        Vroeger, tijdens de 7de generatie van de Civic, was er al een kleine diesel, de 1.7 CDTI van Isuzi-origine. Een verschrikkelijk luidruchtig en dorstig gedrocht die ervoor zorgde dat de Civic bij ons snel het veld moest ruimen. Deze keer hoor ik niets anders dan lof, in Autogids prijzen ze het reële verbruik in combinatie met de sportiviteit. Ik zou deze dus percies wel boven de saaie Golf kiezen, zeker de versnellingsbakken en het plezier dat ze verschaffen van Honda kennende…

      • MatthiasDS says:

        Hij heeft inderdaad officieel 270Nm, de database bij niet nader vernoemde concurrerende website is blijkbaar verkeerd 🙂

        In dat geval zal het wel kloppen. Met gelijk koppel zou het verschil in kracht waarschijnlijk enkel bovenin de toeren gezeten hebben, een gebied dat vaak al wat minder relevant is gezien de manier waarop de gemiddelde diesel wordt gereden.

  2. Thibaut says:

    Voor de leasemarkt zal het er nog vanaf hangen welke ‘business’ uitvoeringen/pakketten/opties er beschikbaar zijn.

    Als ik kijk in het bedrijf waar ik voor werk (werkt een goeie 40 man/vrouw) dan wint Volvo (vnl V40) aan populariteit. Daarnaast blijft Audi (vnl A3) het ook goed doen. Maar dus geen enkele Golf of Focus te bespeuren. Atypisch bedrijf misschien?

    • Stijn says:

      Volgens sommigen zou de Golf VII het niet echt goed doen op dit moment:
      http://www.autoweek.nl/weblog/2869/waar-zijn-die-golfjes-nou

      • Ken Divjak says:

        VW blijft met 14.766 verkopen toch aan kop in maart.
        En daar zullen ongetwijfeld heel wat Golfjes tussen zitten.

        Sinds afgelopen maand begin ik ze in ieder geval meer te zien,
        niet in het minst hier voor de deur.

        Testverslag volgt!

    • Ken Divjak says:

      Geen atypisch bedrijf, Thibaut. Eerder een gevolg van de vigerende restwaardepolitiek.

      Die is erg gunstig voor Duitse merken in het algemeen, en – zoals wel vaker in het introductiejaar – de A3 SportBack in het bijzonder. Wat ervoor zorgt dat het prijsverschil met een Golf voor quasi de helft dichtgefietst wordt. Gevolg: de Golf is momenteel in leasing nauwelijks 30€ beterkoop op maandbasis dan de A3. En dan hebben de meeste bedrijfswagenrijders snel gekozen.

      ‘k Zie trouwens net dat de basis-Civic i-DTEC zo’n 70€ duurder is per maand om te leasen dan de basis-Golf 1.6TDI… Die restwaarde wordt dus (wegens gebrek aan precedent) voorzichtiger ingeschat.

      • Stijn says:

        De Civic gaat het dan ook voornamelijk van particulieren moeten hebben, en ik hoop van harte dat er flink wat mensen voor de originelere optie kiezen…

  3. JDM says:

    Honda maakt kwaliteitsproducten en geen wegwerpproducten om in de fleet te stoppen.
    Het zou wel een verademing zijn op de weg – en wellicht ook voor Honda – maar in de realiteit zullen het toch eerder bewuste (verstandige) consumenten zijn die kiezen voor deze civic.

  4. Milly says:

    In het geval van de Civic en de Auris staat bewust (verstandig) voor gepensionneerd. Wijsheid komt met de jaren. Good point JDM

  5. wouter says:

    edit: hou het netjes ajb – wij rijden met een 2.2. deze heeft wel een koffer 1/3 groter als een golf. de 1.6 is een stuk krachtiger als de golf. en de bezinetank klutst bij ons dus niet! ook heb je hier magic seats en bij de golf niet

    en als ik mag vergelijken. het dashboard van onze golf 4 kraakte wel al na 8J. bij onze accord van zelfde leeftijd nog niets..

Leave a Reply