DRIVR

Uitgelicht: Wiesmann GT MF4 Clubsport

De Wiesmann MF4 Clubsport is ons eerlijk gezegd wat ontgaan in de drukte van het voorbije salon van Genève. De broers Martin en Friedhelm Wiesmann vieren er nochtans het 25-jarig bestaan mee van hun kleine maar succesvolle bedrijfje uit het Duitse Dülmen. Wat in 1985 begon met het fabriceren van hardtops evolueerde in 1994 tot de productie van Wiesmann MF30 Roadster, en 19 jaar later nu dus GT MF4 Clubsport: Een gesloten en circuitgeïnspireerde variant die zijn gelijke zoekt in auto’s als de Porsche GT3 RS.

wiesmannclubsport-33

wiesmannclubsport-36wiesmannclubsport-31

Met een productie van om en bij de 200 auto’s per jaar behoort Wiesmann tot een van de meest exclusieve constructeurs op deze aardbol. Alle Wiesmann’s krijgen standaard een aluminium chassis met daarop een met glasvezel versterkte kunststofcarrosserie, carbon verstevigingen op cruciale punten en BMW-techniek in het vooronder. Wiesmann behoort immers tot het selecte kransje dat de fabriekssteun geniet van BMW. Interessanter is evenwel dat het als enige ook rechtstreekse toegang heeft tot de magazijnen van M-GmbH. Daardoor ligt er voorin de MF4 CS geen doordeweekse motor, maar het kloppende hart van de huidige BMW M3. De atmosferische 4.0-liter V8 met codenaam S65B40 bleef ongewijzigd en produceert dus 420pk bij 8.300 tpm en 400Nm bij 3.900 tpm.

wiesmannclubsport-32

wiesmannclubsport-25wiesmannclubsport-30

Standaard wordt de Clubsport gelinkt aan BMW’s M-DKG (Doppel Kupplungs Getriebe) met zeven verzetten en schakelpeddels achter het stuur. Terwijl het standaard mechanisch sperdifferentieel tot 100% sluit. Aangezien de afgetrainde Duitser standaard niet beschikt over prullaria zoals radio, GPS of zelfs airconditioning, zet de auto slechts 1.320kg op de weegschaal. Wel heeft hij standaard recht op een geïntegreerde rolkooi, forse kuipstoelen en een stel vierpuntsharnassen die je als bestuurder en passagier op je plaats houden.

wiesmannclubsport-01

Andere opvallende kenmerken zijn het uitvoerig gebruik van alcantara, de vaste taartschep achterop en een stel uit de kluiten gewassen carbon ceramische remmen maatje 396×40 mm voor, en 380×32 mm achter. Voor minder getalenteerde goden is het dan weer goed dat ze standaard desgewenst kunnen rekenen op zowel ABS, tractiecontrole als ESP. Slechts 25 exemplaren gaat de Manufaktur der Individualisten van de GT MF4 CS bouwen. Elk met een prijskaartje van om en bij de 200.000 euro.

Share Button

5 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Goed gezien van Wiesmann om de brochure op Issuu te zetten!

  2. Duckie 'RS says:

    Spijtig dat het blok uit de GTS/CRT er niet in ligt… (al zal de gewone S65 wel voldoen)

  3. Mee says:

    1320 kg voor een uitgeklede halve raceauto, weinig vind ik dat niet hoor…

  4. ds2000 says:

    Zo’n dsg versnellingsbak weegt best veel, maar tblijft opmerkelijk. Wel hebben de Duitse merken de gewoonte om het opgegeven gewicht telkens met vloeistoffen, halve benzinetank en bestuurder te vermelden.

Leave a Reply