DRIVR

Subaru WRX Concept: Mysterie op z’n Japans

Het moet gezegd: we waren een beetje verbaasd toen we in de persberichten van de New York Auto Show grasduinden. Dat Jaguar alweer een kolossale picknickbank op de kont van een van z’n modellen zou zetten, was te voorspellen. Dat de nieuwe Cherokee een ‘opmerkelijke’ snoet meekreeg, geen verrassing. Nee, het was vooral de Subaru WRX Concept die ons aan het denken zette. Of de Japanners daar misschien wat meer tekst en uitleg over wilden geven?

subaruwrxconcept

Geen idee hoe ‘nee’ in het Japans klinkt, maar dat kregen ze in New York alvast te horen. Wat de notabelen van Fuji Heavy wel kwijt wilden, was een korte mededeling over het design van de WRX Concept. “Een tipje van de sluier voor de lijnen van de volgende WRX-generatie”, aldus Subaru. Die nieuwe generatie zou atletischer moeten ogen dan de steroïdenkuur van spoilers, uitgeklopte wielkasten en bodykits die de vorige generaties ingespoten kregen. ‘Lager, gladder en breder’ lijken de kernwoorden te zijn. Die woorden worden onderlijnd door de ingewerkte luchthapper op de motorkap en de afwezigheid van een kofferspoiler. Alleen de enorme diffusor achteraan lijkt de lijn wat te doorbreken.

Ook over wat er onder die luchthapper schuilgaat, wil Subaru nog niet te veel kwijt. Een nieuwe flat four of zelfs een of andere hybridecombo? “Drukvoeding”, aldus de Amerikaanse PR. Naar cijfermateriaal hebben we voorlopig dus het raden. Wat we wel weten, is dat het dak van de WRX Concept uit koolstofvezel bestaat. Subaru wil op die manier gewicht besparen en het zwaartepunt lager leggen, zodat de WRX scherper zou sturen dan z’n voorgangers. Vierwielaandrijving blijft zoals vanouds.

wrx_rear

wrx_frontwrx_diffusor

Karig met informatie dus, die Japanners, maar onze aandacht hebben ze alvast getrokken. Niet in het minst omdat Subaru in alle talen zwijgt over het lot van de WRX – en bij uitbreiding de Impreza – in Europa. Zoals we onlangs berichtten, staakte Subaru UK de invoer van de WRX-modellen. Tel dat op bij het feit dat we intussen al twee jaar een XV in de catalogi terugvinden maar nog steeds geen nieuwe Impreza – terwijl die er in Noord-Amerika al lang is – en wij worden stilaan wel heel benieuwd wat Fuji Heavy van plan is. Of ze de strijd met de Europese concurrentie toch opnieuw willen aangaan?

Share Button

3 Responses

  1. Stijn says:

    Hoop echt dat deze er met zo min mogelijk wijzigingen gaat komen, een van de mooiste sportieve ‘gezinswagens’ van de afgelopen jaren!

  2. Kevin says:

    Sportieve gezinswagen kan het wel worden, maar het zal nooit een auto worden die mijn emoties zal laten spreken.
    Daarvoor is hij te groot, te zwaar en niet wendbaar genoeg.
    Ik droom al jaren over een DS3/Mini mini-WRC met 250pk, 1050kg en 4×4, maar dat zal bij dromen blijven 🙂

  3. Ken Divjak says:

    A1 Quattro gemist, Kevin?

    http://drivr.be/2013/03/02/video-mini-gp-vs-audi-a1-quattro-vs-r26r-vs-rs500/

    Al lijkt diens stoïcijnse weggedrag mij niet meteen iets voor jouw driftenbuien…;)

    Maar terug on-topic:

    betekent deze WRX Concept dat de turbo’s/STI’s voortaan een apart design krijgen?!

    Kan me namelijk niet inbeelden dat de nieuwe (US-)Impreza van 2012 (in feite onze XV zonder de steltopganging) volgend jaar al integraal vervangen zou worden.

Leave a Reply