DRIVR

Test: Volkswagen Golf 7 2.0 TDI 150

De Golf is de onbetwiste referentie in het C-segment. Althans, dat verkondigt het autojournaille sinds de eerste generatie in 1974 van de band rolde. Zeven incarnaties later is het eerder evolutie dan revolutie, zij het nog altijd met voldoende marge om die felbegeerde eerste plaats onder de kleine gezinswagens te bezetten. Of die verkoopspraat standhoudt wanneer DRIVR de TDI 150 eens duchtig rond de blok jakkert?

test vw golf 150

test vw golf 150test vw golf 150

Maar first things first natuurlijk, en die beginnen traditioneel met het uiterlijk. Hoofdontwerper Walter de’Silva krijgt bij elke modelwissel meer kritiek te slikken, en dat is wat ons betreft deels terecht. Van ver lijkt de 7 inderdaad op de 6, maar ga dichterbij en je merkt dat alle rondingen vervangen zijn door strakke lijnen die een nieuwe vormtaal prediken. Of dat volstaat om nieuwe klanten te winnen, laten we – bij gebrek aan glazen bol – in het midden. Al doen VW-verkopers er goed aan een kek sportmodel te presenteren beter dan een grijze leasemuis.

De binnenkant staat in ieder geval buiten kijf, en helemaal in ons tot 38.000 euro gepimpte testmodel. Uitgerust met leder en een groot infotainment-systeem kan het interieur van de nieuwe Golf perfect doorgaan voor dat van de (Passat) CC, zulk is de afwerkingsgraad en de beschikbaarheid van upmarket gadgets. Een DSG-automaat met zeven verzetten is te hebben op alle versies behalve de 85pk-benzine, maar zeker geen must zoals de goede zesbak in onze persdemo bewijst. Insgelijks voor de aandrijflijn trouwens: zo strak als een snaar en foutloos op het saaie af.

test vw golf 150

test vw golf 150test vw golf 150

Eenmaal op temperatuur klinkt de 2.0TDI niet eens onaardig, met een zoemerige ondertoon die aan de vorige GTD herinnert. De zelfontbrander klimt goed uit de toerenkelder, verzamelt zijn 320 Newtonmeters vanaf 1.750tpm en laat (gevoelsmatig) niet meer af tot aan de zachte begrenzer. Let wel: wie de optielijst plundert, doet de gewichtsbesparing van 100kg over de vorige generatie teniet en fnuikt zo de prestaties. Voor een elektronische servo is de stuurinrichting bij de les, mits de optionele Driver Profile Selector (117 euro) is afgevinkt om de weerstand per knopdruk te variëren. Pas als het echt hard gaat en de remmen zowel sper- als ESP-taken toebedeeld krijgen, toont de stuursetup zijn ware aard met een versteend stuurgevoel op de limiet.

Spelen zoals weleer mogen de Duitsers immers niet meer, ook al overtreffen de prestaties van deze turbodiesel die van de originele GTI met gemak. Daarvoor is de 150 uitgerust met een stel krachtige remmen (die overdreven hard bijten bovenaan het pedaal), een multilink-ophanging achteraan (waar de versies tot en met 122pk een torsie-as krijgen) en optioneel zelfs adaptieve dempers (die geen overbodige luxe zijn op de sportievere velgmaten). Maar minimaal 26.000 euro neertellen voor een Golf als een gelijkaardige A3 nauwelijks meer kost? Dan zal het op zijn minst een GTD moeten zijn, of gewoon de basisdiesel van 21.000 euro rond. Die biedt namelijk 90% van de hierboven beschreven kwaliteiten, voor beduidend meer dan 10% besparing.

VW Golf 7 2.0 TDI 150 (2012)

Plus Min
+ Kwaliteitsitem – Prijspolitiek

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 150 pk
Koppel 320 Nm
Gewicht 1354 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,6 s
Topsnelheid 216 km/h
Gem. testverbruik 6,5 l/100km
CO2-uitstoot 106 g/km
Basisprijs (5d) 26.050 euro

8 op 10

Share Button

Leave a Reply