DRIVR

De Maserati Ghibli in 10 Feiten (MY 2013)

De nieuwe Maserati Ghibli speelt een cruciale rol in de ambitieuze expansieplannen van de Italiaanse drietand om op korte termijn jaarlijks 50.000 auto’s aan de man te brengen. De mid-size zakensedan moet het grootste deel van die verkopen voor zijn rekening nemen, en gooit daarbij zelfs een dieselmotor in de strijd. Een primeur voor het merk die menig purist zal doen stijgeren, maar van cruciaal belang is om het op te nemen tegen de gevestigde waarden.

Ghibli_01

Ghibli_03Ghibli_02

1. Ghibli MK3

De naam Ghibli doet terugmijmeren naar de wellustige vormen van de coupé en cabriolet uit de jaren ’60. De 4,7 meter lange tweezitter was getekend door – hoe kan het ook anders – Giorgetto Giugiaro, en werd gebouwd door Carrozzeria Ghia. De belangrijkste concurrent van de Ferrari Daytona en Lamborghini Miura hield initieel stand van 1966 tot 1973, en was beschikbaar met een 4,7 of 4,9-liter V8 met respectievelijk 340 en 355pk in opperste SS-trim. De tweede generatie Ghibli (1992-1997) was van een heel ander allooi; nog steeds een tweedeurscoupé, maar nu met een erg hoekige styling die vergaande gelijkenissen vertoonde met de Shamal. De tweede generatie werd echter nooit een succes, in tegenstelling tot de eerste die een grotere afzet kende dan bovenvermelde concurrenten.

2. Drie Duitsers, Eén Brit

De nieuwe Ghibli neemt de handschoen op tegen de puissante 5-reeksen, Audi A6’en en Mercedes E-klasse’s van deze wereld. Uitzondering op de Germaanse overheersing is de Jaguar XF die met zijn gelijkaardige lay-out en sportieve toon grote gelijkenissen met de kleine Quattroporte vertoont.

3. Standaard 8-trapsautomaat

Net zoals bij Jaguar is er ook bij Maserati geen sprake van handarbeid, en komen alle Ghibli’s standaard met de gekende ZF 8-traps automaat. s’Werelds beste koppelomvormer zet al langer de toon, en is blijkbaar de enige logische keuze in dit segment.

4. Platform opvolger 166 en GranTurismo

Onder de nieuwe Ghibli schuilt een gloednieuw platform dat tevens onder de opvolger van de GranTurismo komt te liggen (wordt verwacht in 2016) en mogelijk zelfs onder een nieuwe Alfa 166. Of die laatste evenwel ooit het daglicht zal zien, is nog maar zeer de vraag…

5. Eerste Maserati met dieselmotor

Heiligschennis volgens de ene, de logica zelve volgens de andere. Wat er ook van moge zijn – de dieselmotor speelt zonder twijfel een cruciale rol in de slaagkansen van de Ghibli. De 3.0-liter turbo V6 Pentastar komt oorspronkelijk uit de rekken van Chrysler (en ligt ook in de Thema), maar werd grondig aangepakt door de motorafdeling van Ferrari/Maserati. Op officiële waarden en sprintcijfers is het evenwel nog even wachten, maar je mag rekenen op een vermogen van om en bij de 300pk.

6. Twee benzine V6’en (330 en 400pk)

Behalve de instap-dieselmotor zijn er ook potente benzinemotoren van de partij. De 3.0-liter V6 met enkelvoudige turbo komt er in twee versies; enerzijds met 330pk in standaardtune, en anderzijds met 400pk in de voorlopig meest krachtige versie.

7. Twin-turbo V8 voor topmodel

Binnen afzienbare tijd krijgt de Ghibli ook een echt topmodel in de vorm van de 530pk sterke 3.8 liter V8 die momenteel in de nieuwe Quattroporte huist. Benieuwd of het zal volstaan om de pk-monsters van M-GmbH, Mercedes AMG en Audi RS paroli te bieden…

8. RWD of AWD

Van meet af aan is de Ghibli beschikbaar met zowel achterwielaandrijving als vierwielaandrijving; een strategische zet die van cruciaal belang is voor de wintergevoelige markten. Al associëren we de Q4 type-aanduiding nog steeds met die van de buren… Rechtsgestuurde markten krijgen evenwel geen vierwielaangedreven optie omdat de vergaande ombouw te duur is gebleken.

9. Prijzen

Op officiële prijzen is het nog even wachten, maar verwacht wordt dat de instap-Ghibli (met 3.0-liter V6 diesel) de showroom verlaat vanaf 58.000 euro, terwijl zijn benzinebroertjes dat vanaf een ronde 70.000 euro zullen doen. Naar goede Maseratigewoonte zal de Ghibli op een uitgebreide standaarduitrusting kunnen rekenen.

10. 50.000 Maserati’s

Met iets meer dan 6.200 jaarlijkse verkopen zit Maserati op het eerste zicht een eeuwigheid verwijderd van het doel om in 2015 jaarlijks 50.000 auto’s te bouwen. De Ghibli heeft op het eerste zicht wel de looks en de technische bagage om een volwaardig alternatief te zijn voor de 5-reeksen en XF’s van deze wereld. Bovendien komt de begeerlijke badge nu in het vizier van een veel grotere groep potentiële klanten die hun de dertien-in-een-dozijn-berlines vast willen inruilen voor zoveel exotica. We zijn benieuwd.

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Niet vergeten dat de Ghibli ‘hulp’ krijgt van de Levante SUV (hieronder te zien als Kubang Concept) om dat ambitieuze salestarget te halen.

    Maserati-Kubang_Concept_2011_800x600_wallpaper_01

    Bovendien lanceert Maserati de Ghibli deze maand op de Shanghai Motor Show,
    dus de Chinezen gaan ook mogen meehelpen.

    PS: Voorlichten lijken wel erg op die van de 3-Reeks, niet?

    BMW-3-Series_Touring_2013_800x600_wallpaper_01

  2. ds2000 says:

    Als eigenaar van een e60 530d beschouw ik deze op het eerste zicht als een waardige vervanger (en een mini Quattroporte!)

    Zolang de onderhoudskosten maar op hetzelfde niveau van BMW liggen natuurlijk. Daar zou het schoentje wel eens kunnen knellen

  3. wout says:

    Als je in de 6 cylinder germans zit te kijken dan zou ik ’em inderdaad ook overwegen.

Leave a Reply