DRIVR

Test: Ford Fiesta Sport 1.0 EcoBoost 125 (2013)

De Ford Fiesta Sport betrekt een sympathieke kamer in het collectieve DRIVR-geheugen. Het was tenslotte de eerste testkandidaat om – samen met de Renault Twingo RS – in een ShootOut te figureren, een rubriek die alleen maar aan belang gewonnen heeft sinds die prototest van 2009. Het verdict toen? “Hopen dat je eega er eentje bestelt”. Om maar te zeggen dat de warme Fiesta er nog niet helemaal was. Of de toevoeging van een Engine of the Year daar iets aan verandert?

2013 ford fiesta sport

2013 ford fiesta sport2013 ford fiesta sport

Volledigheidshalve vermelden we dat de Sport wel al eens potten heeft gebroken, meer bepaald in 2012. Vlak voor de facelift (waarvan je hier het resultaat ziet) kwam Ford nog snel met de Sport+ die in België als Black Edition werd verkocht. Veertien paarden extra uit de atmosferische zestienhonderd en een handbak met verkorte slagen motiveerden collega Bervoets om de Plus tot – weliswaar prijzig – alternatief voor de Suzuki Swift Sport te bombarderen, wat de lat voor deze incarnatie natuurlijk hoog legt. Zeker nu de topversie met ST-badge een absolute cracker blijkt.

Van die extra paarden of verkorte bak blijkt anno 2013 geen sprake meer, van een turbomotor met een platte koppelcurve wel. Daarnaast krijgt de Sport-uitvoering (bovenop de Titanium-trim) een verlaagde ophanging en voorstoelen die marginaal beter steunen dan de standaardexemplaren. Maar wat vooral in het oog springt, is de ST-achtige frontpartij die de optionele zeventienduimers to the bone complementeert. In tegenstelling tot de achterkant, want daar is de uitlaat noch Sport-badge zichtbaar – enkel een Econetic-insigne…

2013 ford fiesta sport

2013 ford fiesta sport2013 ford fiesta sport

In hoeverre die alomtegenwoordige hang naar zuinigheid zich naar het rijgedrag vertaalt? Rijdynamisch gelukkig niet. De Fiesta (in het algemeen en de Sport in het bijzonder) stuurt nog altijd erg volwassen voor een exponent van het B-segment, met een kwalitatieve demping die weinig last heeft van de laagprofielbanden. De besturing is scherp en goed afgewogen maar blijft te introvert naar onze smaak. Verder is de afstelling vooral veilig met weinig tot geen interactie met de achterkant; dat laten ze bij Ford bewust aan Sports Technologies en Rallye Sport over, ook al kan het ESP per knopdruk in slaapstand.

Minder gaaf is de motorbeleving uit de transformatie gekomen, zowel gevoelsmatig als tegen de klok. Want ondanks 40 extra koppelmomenten (op papier produceert de 125pk sterke 1.0 turbo 170Nm, maar dat worden er in overboost gedurende 30 seconden 200) stijgt de sprinttijd van 8,7 naar 9,4 seconden. Bovendien wordt die chrono in tweede geklokt, aangezien de verzetten van de langste zijn die we ooit getest hebben. Of wat dacht je van 170km/u in derde?! Theoretisch kan de top van 196km/u perfect in zijn vier, maar dan zien we liever schijfremmen achteraan beter dan de trommels die snel warmlopen en deze Fiesta met een dubieus pedaalgevoel zegenen.

2013 ford fiesta sport

Dat het kleine Fox-blok die vijf monsterverzetten überhaupt aankan, getuigt van zijn inherente kwaliteiten die we al in de Focus en B-Max bezongen hebben. Maar voor een pittig product als de Fiesta Sport valt de driecilinder tussen kade en wal. Enerzijds motiveren die 200 koppelmomenten immers om vroeg op te schakelen, maar dan is het tempo eerder gezapig dan gezwind. Laat Foxy grommen, en je wordt niet alleen geconfronteerd met die oneindig lange overbrenging – het verbruik stijgt ook nog eens vervaarlijk richting 10l-zone. En dat terwijl de meerprijs voor de ST maar 2.500€ bedraagt. Niet twijfelen en verdersparen dus.

FORD Fiesta Sport 1.0 EcoBoost 125

Plus Min
+ Mini-ST in looks – … maar niet karakter

Weggecijferd

Motor 1.0T 3-in-lijn
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 125 pk
Koppel 170 (200) Nm
Gewicht 1.091 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,4 s
Topsnelheid 196 km/h
Testvervruik 8,6 l/100 km
CO2 uitstoot 99 g/km
Prijs 18.400 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

6 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    No brainer. Liever de Ford ST ipv deze.

    • Ken Divjak says:

      De Fiesta ST bedoel je, V? Je schrijft ‘Ford’ ST in je commentaar.

      Maar inderdaad: als het verschil in verzekeringskost geen dilemma is (wat het voor jonge DRIVRs met ST-aspiraties wel eens kan zijn), dan zou dit een no-brainer in het voordeel van het Sports Tecgnologies-product moeten zijn.

      En zelfs als je beperkt bent in pk’s door het geboortejaar op je identiteitskaart,
      dan zijn er betere alternatieven voor minder geld:

      http://drivr.be/2012/12/13/triotest-208-thp-vs-swift-sport-vs-twingo-red-bull/

      Ford kan niet in elke klasse goud pakken hè, al gaat het soms wel in die richting…

      • Stijn says:

        Klopt, maar zijn die budgetalternatieven echte alternatieven? Onlangs met de Swift Sport gaan rijden en alle lof ten spijt vond ik er weinig aan (de uitrusting is prijs/kwaliteit wel interessant natuurlijk). Het stuurde scherp, maar dat doen wel meerdere wagens waaronder ook simpele Ford’s, maar mijn god wat was dat kleine benzinemotortje tam. Kon bijna de 0 tot 100 tijd van 8.7s niet geloven, moest mijn uiterste best doen om de gebruikelijke dieselbrigade bij te benen. Ongetwijfeld het effect van louter met diesels en zware benzines te rijden. Nm ftw! (en dus ook aanraden door te sparen, en wat jaartjes ouder te worden, voor de Fiesta ST…)

  2. VishnuSixDix says:

    Soms klik ik idd te snel op verzenden…
    Ik was slechts luidop aant denken voor mezelf. Voor mij is het klaar als een klontje, ik (dertiger) zou voor de ST gaan als sportief 2de wagentje naast de gezinswagen.
    Sowieso motorisch een trapje hoger dan deze Fiesta, de 208THP of de Swift Sport. Al moet ik toegeven dat ik nog nooit met die laatste gereden heb, en na die lof hier lijkt dat wel eens hoognodig 😉

Leave a Reply