DRIVR

Test: Honda CR-Z 1.5 i-VTEC IMA GT Edition (2013)

‘Met de T van Traag’ was onze conclusie bij de eerste quotering van de Honda CR-Z. Twee jaar en een facelift later is de eigenzinnige coupé opnieuw aan zet, en wel met een uiterlijk dat – op enkele details na – nauwelijks van het origineel uit 2010 verschilt. Of de steroïdenkuur met extra pk’s volstaat om de R-score van deze versie boven de 3,5/5 te hijsen?

testhondacrz1

honda_cr-z_uk-spec_1honda_cr-z_uk-spec_6

Geschat op het aantal CR-Z die ik dagelijks, wekelijks of zelfs maandelijks kruis, is de spirituele opvolger van CRX in België geen hoogvlieger. Nochtans doet de Compact Renaissance Zero tijdens de testperiode menig kopje draaien, en ontbreekt het niet aan nieuwsgierige blikken jegens de alternatieve Aziaat. Op een licht gewijzigde bumperpartij en een stel nieuwe (en standaard) 17-duimers met diamond cut-motief zijn de uiterlijke wijzigingen nochtans verwaarloosbaar. Subtiel maar efficiënter dan?

Onderhuids wordt het evenwel interessanter met een gecombineerde powerboost van 122pk naar 130pk dankzij een krachtigere lithium-ion batterij (van 10kW naar 15kW). Het koppelcijfer profiteert mee en stijgt met zestien eenheden naar 190Nm. In de praktijk toont de 1.197kg lichte CR-Z zich daarmee gewillig onderin, vooral dankzij de assistentie van de elektromotor. Maar middenin het toerengebied ontbreekt het de microhybride nog steeds aan de nodige daadkracht; een tekortkoming waar op zich mee te leven valt, mochten de tweede – maar vooral derde, vierde en vijfde versnelling – niet van het type ‘Chinese Muur’ zijn. 150km/h in derde is namelijk geen probleem…

honda_cr-z_uk-spec_11

testhondacrz4testhondacrz3

Volgens de brochure brengt de nieuwe Plus Sport-knop op het kleine stuurtje soelaas. Naar analogie met het KERS-systeem in de F1 geeft het de chauffeur gedurende vijf seconden een kleine boost als de snelheid hoger ligt dan 30km/h en de batterij minstens 50% is opgeladen. In de praktijk wederom verwaarloosbaar en niet meer dan een gimmick op een al met knoppen overladen interface. Al betekent het wel dat Honda’s claim van een sprinttijd tot 100km/h in minder dan 10s nu wel (net) haalbaar is.

Dankzij de uitstekende zitpositie, het kleine sportstuurtje en de precieze handbak zet de CRZ desalniettemin aan tot het betere bochtenwerk. Dan toont het chassis zich initieel keurig – tot je de limiet bereikt en de stugge veren, maar vooral dempers, snel het noorden verliezen. Erger wordt het wanneer het wegdek welvingen vertoont, want dan durft de CRZ ronduit listig uit de hoek komen. Ergo: niet eens een ramp dat het ESC niet helemaal op non-actief kan. Tenslotte hebben we onze bedenkingen bij het alternatieve start/stop-systeem dat niet alleen een aan/uit-knop mist, maar ook nog eens de vrijloop als trigger neemt beter dan de koppeling, en zich bovendien al rijdend durft in te schakelen tot 30km/h…

testhondacrz5

Samengevat blijft de CR-Z dus wasabi smaken. Enerzijds straalt de Kamm-tail een en al sportiviteit uit, anderzijds weet hij de verwachtingen ondanks de wijzigingen nog steeds niet om te zetten in een gedegen rij-ervaring voor echte DRIVRs. Rij je de CR-Z echter ‘op zijn hybrides’, dan komt het geheel een stuk beter tot zijn recht. Alleen koop je daarvoor geen coupé met uitdagende looks, toch?

Plus Min
+ Aanwinst voor het straatbeeld – Mist verfijning

Weggecijferd

Motor 1.5 4-in-lijn + elekromotor
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 130 pk
Maximaal Koppel 190 Nm
Gewicht 1.190 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,2 s
Topsnelheid 200 km/h
Gem. testverbruik 6,9 l/100 km
Prijs 26.990 euro
Fiscale PK 8

Verdict

6 op 10

Share Button

3 Responses

  1. Fre says:

    Na het lezen van de test schrok ik ervan dat deze wagen toch nog drie R’en krijgt toegewezen.

    Als ik de balans maak dan lijkt het me terecht om deze wagen te ‘buizen’. Uiteindelijk mist hij power (ondanks de looks), heeft hij geen goed onderstel (zelfs listig), heeft hij gimmicks die amper werken en biedt hij geen “rij-ervaring voor echte DRIVRs”.

  2. VishnuSixDix says:

    Heb ermee gereden en ik ben het grotendeels eens met de review.

    Zit goed, smoelt goed maar de aandrijflijn is echt niet zoals het moet.

    • Stijn says:

      Jammer inderdaad dat de facelift de gebreken niet geheel rechtzet. Maar tegelijk is het ook geen slechte wagen, heb je een groene ideologie is het zowat de leukste wagen die je kan aanschaffen. Je kan zelfs zelf schakelen, hallo Toyota?!? Het grootste probleem vond ikzelf de erg… erg (!) beperkte achterbank. In de VS is dit zelfs een strikte tweezitter…

Leave a Reply