DRIVR

Ken je Lambo’s: Alle Gallardo’s op een Rij

Naast het belangrijkste nieuws uit Sjanghai konden we nog een interessante tip uit de wandelgangen oppikken: nu het er naar uitziet dat Audi de R8 volgend jaar vernieuwt, lijkt ook een update van zijn Italiaanse evenknie binnenkort aan de orde. Meer dan welgekomen, na een carrière van zowat tien jaar en minstens eens zo veel versies. Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet: een overzicht na de sprong!

1. Gallardo (2003)

gallardo_2003

Beginnen deed het tien jaar geleden met deze versie: een centraal geplaatste 5 liter grote V10 met 500 pk, traditioneel openende deuren en een manuele of gerobotiseerde E-gear-zesbak die al dat geweld naar de vier wielen stuurt.

2. Gallardo SE (2005)

gallardo_se

Twee jaar later pakten de Italianen uit met deze beperkte reeks van 250 stuks, herkenbaar aan de tweekleurige lakkleur met zwart dak en zwarte motorkap. De verhoudingen van de versnellingsbak werden gereviseerd, waardoor de Gallardo betere chrono’s klokte.

3. Gallardo (2005)

gallardo_spyder_2005

De aanpassingen aan de SE noopten de ingenieurs tot een kleine mechanische update. De uitlaat kreeg een vlinderklep om de Lambo bij lagere toerentallen iets stiller te houden, het blok kreeg 20 pk extra en de ophanging, het stuurhuis en de versnellingsbak werden herzien. Een jaar later ging het dak eraf en verscheen de eerste Spyder.

4. Gallardo Superleggera (2007)

gallardo_superleggera_2007

In 2007 werd de Gallardo op de weegschaal geplaatst en op dieet gezet. Het resultaat: 100 kilogram lichter door het gebruik van koolstofvezel en een steroïdenshot van 10 pk (tot 530 pk). In totaal werden er 172 Superleggera’s van de eerste generatie gebouwd, inclusief een roze.

5. Gallardo LP560-4 (2008)

gallardo_lp5604_2008

Een jaar later: tijd voor een update. Het motorblok werd volledig herzien en groeide tot 5,2 liter. Door directe injectie steeg het vermogen tot 560 pk en werd de Gallardo ook zuiniger. Aan de tekentafel lieten de Italianen zich inspireren door de Murciélago LP640 en de Reventon. De E-gear kreeg er een Corsa- en launch control-modus bij. De Spyder kreeg dezelfde update.

6. Gallardo LP550-2 Valentino Balboni (2009)

gallardo_balboni

Zagen alle Gallardo’s tot dusver hun power naar de vier wielen gaan, dan besliste deze speciale editie er anders over: testrijder Balboni had het vermogen liever op de achterwielen, en kreeg bij wijze van gouden horloge deze Gallardo op z’n naam. Dat vermogen nam overigens lichtjes af tot 550 pk.

7. Gallardo LP570-4 Superleggera (2010)

gallardo_superleggera_2010

Ook de tweede generatie Gallardo’s kreeg een afgetrainde versie: opnieuw zorgde koolstofvezel voor een gewichtsafname en ook de motor werd er atletischer op: het vermogen bedroeg 570 pk in plaats van de standaard 560. In datzelfde jaar verscheen ook de LP570-4 Spyder Performante, in wezen een gescalpeerde Superleggera.

8. Gallardo Bicolore (2010)

gallardo_tricolore

Deze speciale editie kreeg net als de SE van de eerste generatie een tweekleurige paint job. De Bicolore was zowel te krijgen als standaard 560-4-versie of als achterwielaangedreven 550-2. Een jaar later verscheen ook de Tricolore: een 550-2 in de kleuren van de Italiaanse vlag ter gelegenheid van de 150ste verjaardag van de Italiaanse unie.

9. Gallardo LP550-2 (2011)

gallardo_lp5502_2011

Na de Balboni en Bicolore achtte Lamborghini het een goed plan om het model als instapversie van de Gallardo te incorporeren in de line-up. Een jaar later was de achterwielaangedreven LP550-2 ook verkrijgbaar zonder dak.

10. Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale (2011)

gallardo_supertrofeostradale

Een tot 150 stuks beperkte reeks van de Superleggera, die niet alleen 30 kilogram lichter woog, maar in wezen een straatversie was van de track-Trofeo. Inclusief verstelbare achtervleugel, afneembare motorkap en Rosso Mars-paint job.

11. Gallardo LP560-4 (2012)

gallardo_lp5604_2012

De meest recente Gallardo, die voor zijn laatste modeljaar nog een bescheiden make over meekreeg. Ook de Spyder onderging dezelfde kuur.

Share Button

3 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Het gerucht gaat dat er nog een hoop Balboni’s staan te verstoffen in Sant’Agata Bolognese… Jammer, want nochtans mijn favoriet uit de reeks.

    • Ken Divjak says:

      Da’s precies het lot van al die speciale -euhm- specials die we hier graag ophemelen; de beperkte oplage Renault Mégane R26R geraakte zelfs niet uitverkocht in het octaangekke Engeland, maar occasies kosten er vandaag wel meer dan nieuwe exemplaren destijds.

      Er is dus nog hoop voor de Balboni.

      Of hebben alle slimmeriken een anonieme LP550-2 gekocht?

      • Stijn says:

        Klopt, de geschiedenis kent tal van zo’n gevallen. Je kon een Stratos tot ver in de jaren ’80 bij de dealer aantreffen. En de 964 RS van ’92 bleef in zijn felle kleurtjes in enkele gevallen tot ’96 in de showroom staan. Beide hebben hun nieuwprijs nu al (fel) overstegen…

        De massageproduceerde Gallardo zal vrees ik dit geluk niet kennen. Sowieso niet de fraaiste noch scherpst sturende auto van zijn generatie…

Leave a Reply