DRIVR

Nu of Nooit: BMW 320is alias the Italian M3 (1988)

Velen likkebaarden bij de gedachte om een originele E30 M3 te bezitten. De mythe, zijn populariteit en de vele exemplaren die intussen zijn afgeschreven, hebben er evenwel voor gezorgd dat een degelijk exemplaar voor tussen de 30 à 40.000 euro van eigenaar wisselt. Gelukkig is er ook een E30 M3 on a budget. En wel met dank aan de Italianen (en in mindere mate Portugezen).

bmw_320is_e30_italian_m3_05

Op de papieren zal je de gegeerde letter-cijfercombo nochtans niet zien staan. Onder het anonieme mom van de code 320is (motorcode S14b23 voor de kenners) bouwde BMW zo’n 3.745 is-modellen voor de Italiaanse en Portugese markt, waaronder 2.540 coupés en 1.205 vierdeurs’. Met fiscaal ongunstige tarieven waren beide landen immers onaantrekkelijk voor de 200pk sterke 2,3-liter S14b23 motor van de reguliere M3.

bmw_320is_e30_italian_m3_07bmw_320is_e30_italian_m3_11

De oplossing zat hem in diezelfde motor met kortere slag, waardoor de cilinderinhoud daalde naar 2.0-liter maar het vermogen slechts lichtjes afnam tot 192pk. Hoewel de 320is over een verder identieke aandrijflijn beschikt met mechanisch sperdifferentieel en de befaamde dog leg-handbak (met eerste versnelling links onder de achteruitversnelling), kreeg de ‘is’ het anonieme koetswerk van de 325i waardoor de auto er enkel door kenners zal worden uitgehaald.

bmw_320is_e30_italian_m3_01

bmw_320is_e30_italian_m3_09bmw_320is_e30_italian_m3_08

Toch hadden de Duitsers goede redenen om de befaamde M-badge achterwege te laten. Zo beschikt de 320is niet over de verbrede spoorbreedte van de M3 (ergo: het ontbreken van de uitgeklopte wielkasten), en is de voorophanging grotendeels gelijk aan die van de 325i-modellen met zes-in-lijn. En ook het snelle stuur van de M3 werd voor de Italianen en Portugezen onthouden. Volgens kenners zijn de gevolgen pas echt duidelijk bij snelheden ver boven de 200km/h, wanneer de extra aerodynamische en mechanische stabiliteit de M3 laten schitteren.

bmw_320is_e30_italian_m3_05bmw_320is_e30_italian_m3_10

Met een prijsverschil van ongeveer 20.000 euro valt met die kleine tekortkomingen echter te leven. Bovendien zijn de prijzen van de 320is-modellen gestaag aan het stijgen – mede dankzij de forse klim van de M3-prijzen, maar ook omdat er nog heel wat ongemolesteerde is-modellen zijn waar dat bij de M3 (na een carrière van om en bij de 25 jaar) wel eens anders durft zijn.

bmw_320is_e30_italian_m3_04

Eerlijk gezegd lijkt het alsof je met de 320is het beste van twee werelden hebt: een quasi identieke aandrijflijn als in de veel duurdere M3’s, en bovendien verpakt in een minder opzichtig koetswerk. En ook als investering lijkt de ‘is’ de moeite waard. Zo vonden we volgend exemplaar in Duitsland Italië met slechts 143.000km op de teller in originele staat voor slechts 12.500 euro. Absoluut een koopje, of toch liever een échte M3?

[Bekijk de originele advertentie hier]

Share Button

8 Responses

  1. Stijn says:

    Leuk ding inderdaad (wou er nog eens een artikel aan wijden), stond onlangs nog een in België te koop voor een gelijkaardig bedrag.
    Voor 25.000 heb je nog steeds een fraaie E30 M3, niet vergeten dat er circa 18.000 exemplaren zijn geproduceerd. Het zijn de speciale edities (Evo’s en Cecotto’s bijvoorbeeld) die (flink) meer kosten…

    • 1-11 says:

      25.000 blijft natuurlijk een hoop geld voor een 25 jaar oude vierpitter met in de meeste gevallen minder dan 200pk.
      Maar zet de stap en je zal het je niet beklagen.

      Alleen is het al veel te laat. Als ik er aan denk dat ik 15 jaar geleden op zoek was naar een E30 M3 en je goede exemplaren rond de 70.000km voor een dikke 6.000 EUR op de kop kon tikken…

      Voor de 320is is de situatie misschien nog erger. Een M3 zal waarschijnlijk altijd blijven stijgen in waarde.
      Maar de 320is heeft al bij al veel minder aantrekkingskracht, dus ik vrees dat het plafond daarvoor al bijna bereikt is.

      • Stijn says:

        Indien de prijzen nog verder gaan stijgen is het nog niet te laat hé… 🙂
        Door de lage productieaantallen zie ik de 320is ook nog mooie waardestijgingen kennen.
        Zelf heb ik de zoektocht gestaakt omdat goede exemplaren toch vrij moeilijk te vinden zijn, en er voor dat geld inderdaad meer lekkers te koop is. Zelf zou ik nog steeds de véél goedkopere 190 (2.3) 16v verkiezen…

        • 1-11 says:

          Te laat in de zin dat de eventuele meerwaarde nu vooral zal dienen om de kosten te dekken, vrees ik.

          Ik stond vroeger elk jaar naar de DTM-passage in Zolder te staren, compleet met BMW t-shirt en pet.
          Maar ook al ligt hij dus gevoelsmatig wat moeilijk, een 190 naast de M3 zie ik ook nog wel zitten.
          Liefst een Evo 2, maar dan zit je weer meteen aan Sport Evo money 🙁

          • Stijn says:

            De stijging was van 6000 naar 20 à 25000, ik zie tussen dit en 20 jaar een soortgelijke stijging (in eenheden niet percenten) zich opnieuw voordoen tot een 40 à 50k. Dus ik vermoed dat opnieuw meer dan louter kosten zullen gedekt worden.

            Lol, moet een leuk zicht zijn geweest. (foto’s van? :)) Maar geheel begrijpelijk, begeesterende tijden. Als je ook ziet welke tijden M3’s tijdens de 24 Uren van Spa draaiden (tot 2:31), dan zie je hoe ver je met een potente kleine viercilinder (tot circa 350 pk) en een laag gewicht kan komen…

            De Evo 2 van de 190 was een favoriet in mijn jeugdjaren, vandaag vind ik de look wat over the top (zeker voor het beperkt vermogen). De sobere 2.3, met die oersterke motor (in tegenstelling tot de latere wat zwakkere 2.5’s) zou mijn voorkeur genieten. Zo’n goed exemplaar heb je nog steeds voor 10.000 euro…

  2. heidekonijn says:

    Ja sorry, maar dit is er om vragen eh : liever een 75 🙂

    Maar tof artikel, nog nooit van gehoord. Zijn er nog van die speciallekes uit die periode – afgezien van de bekende italiaans cc-ontduikende 208 turbo’s etc?

Leave a Reply