DRIVR

Gezocht: Special Editions voor echte Connaisseurs

Zonder het goed en wel te beseffen, heb ik mijn jeugdige stint in de – wait for it – Rover 200 al twee op deze pagina’s vermeld. Een eerste keer toen ik naar jullie bijna-doodervaring polste, andermaal toen er gevraagd werd met welk automerk jullie opgroeiden. Dus dacht ik bij mezelf: een derde keer kan geen kwaad, toch? Al kwam die ingeving er zeker ook door Pieter’s post over de BMW 320is; een minder gekende M3-variant die de vraag van vandaag tot in de puntjes definieert.

rover200brm1

rover200brm2rover200brm3

Een van de specials die mij het meest bijgebleven is (vooral omdat wij de niet zo speciale versie hadden) is de Rover 200 BRM; een beperkte oplage van de 200Vi met 1.8 K-Series viercilinder en 143pk. En daarmee ligt de hoofdeigenschap van zo’n Special Edition meteen op tafel: het beperkte productie-aantal. Voor de 200 BRM waren dat er 750 – stuk voor stuk met close-ratio gearbox en een Torsen diff tussen de voorwielen. Het feit dat alleen connaisseurs deze – toegegeven: dubieus gestileerde – versie eruit halen, pleit in het voordeel van deze productiewagen. Want ook dat laatste is een vereiste tot inclusie in deze rubriek: het mogen geen one-off’s of prototypes zijn.

Kortom: Kennen jullie nog van die uitzonderlijke Special Editions?
(Graag met .jpeg/YouTube-link en een woordje uitleg)

Share Button

29 Responses

  1. Bram says:

    Altijd erg cool gevonden maar eveneens erg duur:
    De Mercedes CLK 63 AMG Black Series: 500 stuks wereldwijd.

    Eentje te koop: http://bit.ly/18agdXs

    En je hebt dan ook nog de CLK DTM en GTR
    Wikipedia (USA): http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_CLK-Class

  2. Peter says:

    De Alfa Romeo Alfasud Valentino:

    Designed door Valentino, bij de aankoop van de wagen kreeg je er een bijpassende handtas bij. Buiten nog wat andere cosmetische aanpassingen. Was deze ook voorzien van 5versnellingen ipv 4.

    http://alfasud.alfisti.net/asvae.html

    Mijn grootvader reed Alfasud. En ik overweeg nog altijd om er terug eentje in huis te halen.

  3. AnthonyG says:

    Audi A4 DTM Edition

    Een gelimiteerd model dat onder de S4 gepositioneerd werd.
    *2.0tfsi 220 pk en 300nm
    *Speciale bodykit, velgen en interieur
    *S4 onderstel
    *geventileerde voorremmen

    Hoeveel er geproduceerd zijn moet ik u wel schuldig blijven.

    • Ken Divjak says:

      Doet mij denken aan de Audi TT Quattro Sport:

      Een lichtere TT zonder achterbank met extra pk’s,
      ongeveer uit dezelfde periode als de A4 DTM.

    • Brakki says:

      1500 stuks, waarvan 800 in quattro versie.

    • Brakki says:

      Wereldwijd 1500 stuks waarvan 800 in quattro versie. Uiterst zeldzaam in Belgie daar niet ingevoerd door d’Ieteren…

  4. Niels says:

    Een special in het rijtje van de Rover 200 BRM is toch wel de Peugeot 206 GT (dus zonder ‘i’), technisch identiek aan de gewone GTi/S16 maar dan met dikke bumpers als een soort homologatiespecial voor de rallyauto. Vierduizend stuks oplage, maar de bumpers stonden ook gewoon in de accessoirefolder. Persoonlijk vond en vind ik het geen postzegel maar ieder zijn smaak natuurlijk.

  5. heidekonijn says:

    Beetje saai misschien, maar zelf kom ik niet verder als de Maserati Racing:

    The Racing, often referred to as the prototype for the new Ghibli, was the final evolution of the 2.24v. coupé, with many important modifications.

    de Alfa 75 turbo Evoluzione:

    de Alfetta GTV turbodelta:

    Maar die zijn me zo ‘resident memory’ dat ik me/afvraag of er niet meer ander spul van dat allooi is.

    Was er ook geen eighties 911 clubsport? Iets met een draaidop op de uitlaat? Of heb ik dat gedroomd 🙂

  6. Ken Divjak says:

    Nog zo eentje waarvan we chez Divjak de gewone versie van hadden:

    de Alfa Romeo 155 TI.Z Zagato

    alfa155zagato

    To increase further the TI.Z’s sport pretensions, Giuseppe Bizzarrini fitted adjustable gas dampers along with variable rate springs, and the ride height was lowered by 34 mm. Chassis interventions were completed by attractive 17″ x 7,5 rims from O-Z Racing and the adoption of Uniballs on the front suspension mounting points to improve precision.

    Thanks to a reprogrammed engine management unit power rose to 230 bhp (500 rpm lower down the rev range at 5,500 rpm), and torque increased to 32 kgm at 3,500 rpm, up from 30,3 kgm at 2,500 rpm. [Bron: alfa155club.nl]

    • heidekonijn says:

      Die was ik vergeten. Lijkt me wel een heel verhaal die auto. Waarbij Ercole Spada – als jongeman verantwoordelijk voor de Zagato TZ’s- als freelance (of bij centro stile?) De 155 ontwierp, dan door Zagato weer werd aangetrokken voor deze speciale serie opgezet met Japans geld, waardoor de hele serie in Japan verkocht werd -met het stuur links want dat geeft ginder blijkbaar meer prestige. ‘De hele serie’ betekend blijkbaar slechts 24 stuks, en dat is dan bizar genoeg krek evenveel als het aantal Hyena Zagato’s ooit gemaakt. Speaking of which… speciale serie?

  7. BART! says:

    Rover 200 BRM…nieuw gekocht in 1999, staat nog steeds (naast mijn ‘daily’) in de garage, wordt er regelmatig uitgehaald voor een ‘spirited drive’ door de plaatselijke landerijen maar is inmiddels na 280.000 km wel behoeftig aan wat metaal-arbeid.

    Voor meer BRM-liefhebbers: http://www.thebrm.co.uk/vb/index.php

    En mijn zgn ‘daily’: Subaru Legacy Executive AWD 3.0 Spec B
    Ook een auto die je niet vaak ziet en door de liefhebbers goedkeurend bekeken wordt.

  8. rosse says:

    Om in de e30 320is sfeer te blijven: De BMW e90 320si. Homologatiemodel, 2600 stuks.

    car_photo_200653_25

    Modifications include an increased redline to 7,300 rpm, a shortened stroke (by 2 mm), an increased bore (by 1 mm) and a higher compression ratio (11.0:1). The engine is mostly hand built and does not have Valvetronic, decreasing the number of moving parts. Acceleration from 0 to 100 km/h (62 mph) takes 8.1 seconds and acceleration in fourth gear from 80 km/h (50 mph) to 120 km/h (75 mph) takes 7.7 seconds compared with a standard 320i which achieves them in 9.0 and 9.1 seconds respectively.

    Een high revving 320i voor de connaisseur?

    • Stijn says:

      Nog een leuke BMW:

      car_photo_20404_25

      E46 M3 MCompetition Package (ZCP) oftewel CS (Club Sport) in the UK.

      Helemaal op het einde van zijn carrière kreeg de E46 M3 een opwaardering (beter gelukt dan bij de vrij suffe BMW M3 E36 GT, die helemaal werd weggespeeld toen de 3.2 kwam) met goodies van de CSL en de mogelijkheid om de handbak te behouden. Misschien wel de beste E46 M3, zeker prijs/kwaliteit want voor minder dan 20.000 euro komt er wel eens eentje, ook in België, voorbij…

      Extra’s omvatten:

      19-inch BBS spin-cast (flow formed) alloy wheels (marketed as “forged”); 19″x8″front, 19″x9.5″rear: weigh 26 lb (12 kg).
      Specially tuned spring rates for the Competition Package; this was carried over to all M3 production from 12/04 on.
      CSL steering rack: More direct steering ratio of 14.5:1 (vs. standard M3’s 15.4:1)
      CSL’s M-Track Mode DSC with a button mounted on the steering wheel (deletion of cruise control and steering wheel mounted radio/phone controls)
      CSL’s Compound cross-drilled rotors; larger front rotor of 13.6 inches (from 12.6 inches) with black painted calipers
      Alcantara steering wheel and hand brake
      Interlagos Blue exterior paint available as an exclusive colour option.
      Unique cube aluminum interior trim

      Betreffende Porsche ga ik niet eens beginnen, want dan start ik een boek… 🙂

      • Ken Divjak says:

        Die wij – dankzij Porsche’s ijverige marketingmachine – niet zouden kennen?!

        Try us…! 😉

        • Stijn says:

          Where does one begin…?

          Vandaag de dag draait de marketingmachine bij Porsche inderdaad op volle toeren om bestaande optiepakketten te combineren tot een speciale reeks en meteen de wereld hiervan op de hoogte te brengen. Vroeger was dat wel even anders, toen kwamen speciale reeksen vaak oftewel omwille van homologatieredenen of op ‘Sonderwünsch’ van de klant zelf. Vaak kent de marketingafdeling van Porsche vandaag de dag amper het bestaan van meest exotische wagens van vroeger… Wiedeking zou zelfs niet op de hoogte zijn geweest van de 993 Turbo Cabriolet…

          In de vroege jaren regende het speciale modellen bij Porsche, bij de 356 gaat het onder andere van de hyperexclusieve Speedster Carrera GT (lichtgewicht bommetje met 110 pk dat inmiddels al meer waard is dan een 980 Carrera GT) tot de 356 B Roadster ‘D’Ieteren’ (waarvan de 724 exemplaren, vanaf november 1960 18 maanden lang, allemaal in Vorst bij D’Ieteren werden gebouwd).

          Maar zelfs in de vroegen jaren ’90 waren specials nog schering en inslag. Ik neem gewoon de 964 generatie even als voorbeeld:
          Tuurlijk had je de Carrera 2, Carrera 4 (met bijbehorende Targa’s en cabrio’s), de Turbo, Speedster, Carrera RS en zelfs 30th Anniversary (911 exemplaren, meeste in Viola metallic maar sommigen in zilver of rood…) die ik net als de WTL’s (Werks Turbo Look, voornamelijk bij cabrio’s maar ook enkele coupé’s in navolging van de 30th) nog als courant bestempel.

          Maar in ’90 kwam Porsche met 22 964 Carrera 4 Leichtbau’s op de proppen. Een 350 kg lichter (van 1450 naar 1100 kg) wegend supersportief broertje van de Carrera 4. Ondanks de, toen nog 100kg zware vierwielaandrijving, woog deze variant minder dan alle latere 964 RSjes (minimum 1200 kg).
          http://www.spenditoncars.com/?p=760

          De 964 RSjes dan. Er is niet zoiets als dé 964 RS, net als bij de 2.7 RS of 993 RS waren er destijds varianten. Je had in het Westen de ‘courante’ lichtgewicht RS (M001) maar daarnaast waren er ook 76 (M002) Touring’s met wat meer comfortitems van de Carrera 2. Aan de andere kant van het spectrum had je de geheel kale 964 RS N/GT (M003) (290 stuks), zonder binnenbekleding en steeds met rolkooi (daardoor in heel wat landen niet toegelaten op de openbare weg). Er staat er op dit moment zelfs eentje te koop bij August: http://www.august-classics.be/carrera-1992-xml-279-2129.html

          En daar eindigt de pret nog niet. Je kon ook een 3.8 (300 pk) ipv 3.6 (260 pk) liter in je RS krijgen. Maar de 3.8 RS was net als de 3.8 RSR een geheel andere wagen, voorzien van het breder turbokoetswerk en met vaste achterspoiler ging het om een homologatiemodel voor de racerij (GT’s reden inmiddels weer op Le Mans). Circa 90 werden er gebouwd. http://www.gtclassics.co.uk/gtcsales/964rsr.jpg

          De VS kreeg ‘onze’ 964 Carrera RS nooit, enkele exemplaren werden weliswaar geleverd maar louter voor circuitwerk, omwille van homologatieproblemen met de pezige topsporter. De Amerikanen kregen wel een RS America (701 exemplaren), louter een sportievere Carrera 2 (met vaste achtervleugel) die de verkopen nog even een boost moest geven tot de komst van de 993…

          De 964 Speedster was er in de catalogus enkel met het smalle koetswerk, in tegenstelling tot bij de 3.2 Speedster enkele jaren eerder die er zowel Turbo-breed als Carrera-smal was. Speciaal voor de klanten van eenzelfde dealer maakte Porsche een goede handvol 964 Speedsters met het koetwerk van de Turbo 3.6 (inclusief velgen en remmen). Extreem exclusief materiaal, eentje stond er enkele jaren geleden bij Penders te Luik in de showroom…
          http://photos.stuttcars.info/267/__large__garageblonden025.jpg

          Van de 964 Turbo zagen we unieke exemplaren als de Turbo S Leichtbau. Maar die was nog te vinden in de catalogus. De enkele cabrio exemplaren van de 964 Turbo waren daar nooit terug te vinden (de 930 3.3 Turbo had in tegenstelling op het einde van zijn carrière wel recht gekregen op een cabrio en Targa variant). Ongeveer 15 werden er gemaakt. Nog vreemder zijn de 993 Turbo cabrio’s. Ik vermeld deze bij de 964’s omdat het onderhuids ging om een 964 Turbo, louter voorzien van het koetswerk van de toen gloednieuwe 993. Zelfs Wiedeking zou niet op de hoogte zijn geweest van deze, tiental, wagens toen ze de fabriek uitrolden…
          http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRcGw41Pcozesi26Gw7wKB6lDZIzc2YdnN5oEuV0WHW-uzkY3LU-A

          En dit is slechts van één enkele generatie 911’s… Tijdens een tijdperk toen alles mogelijk was bij Porsche, zo bekwam onze Belgische politie in de jaren ’70 20 exemplaren van de 2.7 Targa met 2.7 Carrera RS motor… Ik zeg het nogmaals, een geheel boek hierover is mogelijk…

    • Dirk D. says:

      Ik heb zelfs het plezier gehad om met zo’n E90 320si te rijden! Helaas niet in het bezit gehad.
      Het ging blijkbaar om een erg licht en delicaat 2l blok van M technik. Ook de ophanging was door hun stevig aangepakt. Heerlijke rijdersauto. De eigenaar heeft toch wat motorproblemen gehad en is overgestapt op een M3

  9. Dirk D. says:

    De zeldzame (25 stuks) maar supermooie Lotus Exige S2 Club Racer,
    vooral in dit blauw-zwart:

    lotusexigeclubracer

  10. mrbbs says:

    Ik vind vooral de verhalen achter de auto’s de moeite om te lezen.

    Doe ook even mijn inbreng met een ex-auto van me:

    Opel Omega Lotus.. een 820 ooit van gemaakt. Lotus Carlton in de UK. Auto had 377pk en 568Nm uit een 3.6l met Garrett bi-turbo en was vooral rechtdoor zeer snel. Een Opel Omega 3.0i werd aan de fabrieken van Hethel afgeleverd waar zij dan de ombouw voor hun rekening namen.

    http://www.arpem.com/racing/lotus_omega/omega_8.jpg

  11. Wim Bervoets says:

    Geen idee of dit is wat je zoekt, maar door bovenstaande BMW’s moet ik denken aan de bijzonder recente M3 CRT: een M3 GTS in ‘gewone’ M3-outfit. Van buitenaf herkenbaar aan enkele oranjerode accenten in de voorbumper en de motorkap en slechts 67 stuks van gebouwd.

    Ik denk dat ik het in evo gelezen had, dat ze er voor de test eentje aan de Nürburgring moesten oppikken en tijdens hun testrit geheel toevallig een andere M3 CRT kruisten en met de eigenaar aan de praat zijn geraakt.

  12. stef says:

    Honda CRX 1.5i “Special Edition” geen flauw idee van het aantal geproduceerde en/of verkochte modellen. Dit was een serie met wielkastverbreders, alu velgen RW Kiwi Rush2, Bilstein schokbrekers en de PGM-FI bestickering op de flanken. Verder geen verschillen met het standaard model.

  13. Ik herinner me een Lancia Thema 8.32 ferrari… In leuven naast Studio filmtheaters stond er in de jaren 90 één in een garage… was een anticlimax toen ik die hoorde en dan pas uit zijn garage zag rijden…

Leave a Reply