DRIVR

Gastbijdrage: Porsche Unikate van Weleer

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

porscheunikate

Tegenwoordig draait de marketingmachine van Porsche op volle toeren om bestaande optiepakketten te combineren tot speciale reeksen en de wereld daarvan meteen op de hoogte te brengen. Vroeger was dat wel even anders; toen kwamen die specials er vaak omwille van homologatieredenen of op Sonderwunsch van de klant zelf. Met een heleboel weinig bekende Unikate tot gevolg. Een summier overzicht.

porsche356carreraspeedstergtporsche356speedsterdieteren

In de vroege jaren regende het speciale modellen bij Porsche. Bij de 356 gaat het onder andere van de hyperexclusieve Speedster Carrera GT (lichtgewicht bommetje met 110 pk dat inmiddels al meer waard is dan een 980 Carrera GT) tot de 356 B Roadster ‘D’Ieteren’ (waarvan de 724 exemplaren, vanaf november 1960 18 maanden lang, allemaal in Vorst bij D’Ieteren werden gebouwd).

Maar zelfs in de vroegen jaren ’90 waren specials nog schering en inslag.
Nemen we de 964-generatie even als voorbeeld:

porsche91196430jahre

Tuurlijk had je de Carrera 2, Carrera 4 (met bijbehorende Targa’s en cabrio’s), de Turbo, Speedster, Carrera RS en zelfs 30th Anniversary (911 exemplaren, de meeste in Viola metallic maar sommigen in zilver of rood…) die ik net als de WTL’s (Werks Turbo Look, voornamelijk bij cabrio’s maar ook enkele coupé’s in navolging van de 30th) nog als courant bestempel.

porsche911964carreraleichtbau

Maar in ’90 kwam Porsche met 22 964 Carrera 4 Leichtbau’s op de proppen, een 350 kg lichter (van 1450 naar 1100 kg) wegend supersportief broertje van de Carrera 4. Ondanks de toen nog 100kg zware vierwielaandrijving woog deze variant minder dan alle latere 964 RS’jes die minimaal 1200 kg op de weegschaal zetten.

Porsche 911 964 RS (27)

De 964 RS’jes dan. Er is niet zoiets als dé 964 RS, want net als bij de 2.7 RS of 993 RS waren er destijds verschillende varianten. Je had in het Westen de ‘courante’ lichtgewicht RS (M001), maar daarnaast waren er ook 76 (M002) Touring’s met wat meer comfortitems van de Carrera 2. Aan de andere kant van het spectrum had je de geheel kale 964 RS N/GT (M003) (290 stuks), zonder binnenbekleding en steeds met rolkooi (daardoor in heel wat landen niet toegelaten op de openbare weg). Er staat er op dit moment zelfs eentje te koop in België bij August.

porsche964rs

En daar eindigt de pret niet. Je kon ook een 3.8 (300 pk) beter dan een 3.6 (260 pk) in je RS krijgen. Maar de 3.8 RS was net als de 3.8 RSR een geheel andere wagen, voorzien van het breder turbokoetswerk en met vaste achterspoiler ging het om een homologatiemodel voor de racerij (GT’s reden inmiddels weer op Le Mans). Circa 90 werden er gebouwd.

porsche964rs36

De VS kreeg ‘onze’ 964 Carrera RS nooit. Enkele exemplaren werden weliswaar geleverd maar louter voor circuitwerk, omwille van homologatieproblemen met de pezige topsporter. De Amerikanen kregen wel een RS America (701 exemplaren), louter een sportievere Carrera 2 (met vaste achtervleugel) die de verkopen nog even een boost moest geven tot de komst van de 993…

porsche964speedster

De 964 Speedster was er in de catalogus enkel met het smalle koetswerk, in tegenstelling tot de 3.2 Speedster enkele jaren eerder die er zowel Turbo-breed als Carrera-smal te hebben was. Speciaal voor de klanten van eenzelfde dealer maakte Porsche een handvol 964 Speedsters met het koetwerk van de Turbo 3.6 (inclusief velgen en remmen). Extreem exclusief materiaal, maar eentje stond enkele jaren geleden wel bij Penders te Luik in de showroom…

porsche993turbocabrio

Van de 964 Turbo zagen we unieke exemplaren als de Turbo S Leichtbau, maar die was nog te vinden in de catalogus. De enkele cabrio-exemplaren van de 964 Turbo hebben daar nooit terug in gestaan (de 930 3.3 Turbo had daarentegen wel recht op een cabrio- en Targa-variant op het einde van zijn carrière). Ongeveer 15 werden er gemaakt. Nog vreemder zijn de 993 Turbo cabrio’s. Ik vermeld deze bij de 964′s omdat het onderhuids ging om een 964 Turbo, louter voorzien van het koetswerk van de toen gloednieuwe 993. Zelfs CEO Wiedeking zou niet op de hoogte zijn geweest van deze tiental wagens toen ze de fabriek uitrolden…

En dit betreft dus slechts één enkele generatie 911′s. In ‘de goede oude tijd’ was dan ook alles mogelijk; zo bekwam onze Belgische politie in de jaren ’70 twintig exemplaren van de 2.7 Targa met 2.7 Carrera RS motor… Ik zeg het: over speciale Porsches valt een heel boek te compileren. Wordt dus uitgebreid vervolgd.

[Foto’s: Porsche, The Last Detail, Mark Nauta, Porsche Penders]

Share Button

14 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Straf dat je August Porsche vermeldt; we zijn daar toevallig gepasseerd tijdens het M135i/1M-duel en fijn onthaald door de zoon des huizes die ons pardoes op een rondleiding trakteerde.

    Ferme collectie Porsches hebben die staan, waaronder een prachtige 993 RS ClubSport in Mexico Blue die niet te koop is…

    http://www.august-classics.be/en/porsche-cars-sale-xsl-279.html

  2. Stijn says:

    Mja, maar zelfs die speciale reeksen halen quasi de productieaantallen van héél AM (en zelfs in die ‘oude tijden’ waren AM’s vaak saai van kleur). Bovendien zijn de meeste AM’s vandaag de dag in het straatbeeld zeker geen eyecatchers op het vlak van kleur, de kleurekeuze van de klanten is haast even saai. Een simulator bij AM vind ik niet meteen, maar in de brochure vind ik weinig revolutionairs, wel een mooi bordeau en een blauw dat wat op Iris blau van Porsche lijkt…

Leave a Reply