DRIVR

Test: Ford Kuga 2.0 TDCI Powershift 4×4 163

In navolging van de Fiesta en Focus is nu ook Ford’s Kuga ten prooi gevallen aan het Global Car-principe. Daarmee vervangt de nieuwkomer niet alleen het oude (Europese) model, maar ook de veel grotere Escape die enkel in de VS te koop was. Bijgevolg gaat de Kuga II er qua dimensies flink op vooruit, en gaat zijn stickerprijs door de band genomen zelfs naar beneden. Maar of hij het dynamische nalatenschap van zijn voorganger eer aandoet?

2013_ford_kuga_01

2013_ford_kuga_022013_ford_kuga_03

De oude Kuga was een van de beter sturende leerlingen van de compacte SUV-klas; een ideologie die de neofiet op het eerste zicht onderschrijft. Zo werd de softroader weliswaar 81mm langer, maar ook 4mm smaller en zelfs 8mm lager dan zijn voorganger. De wielbasis bleef dan weer identiek, maar vooral de binnenruimte – en die van de achterste passagiers en de koffer in het bijzonder – profiteren van de wijzigingen. Handige gimmick is de (optionele) handenvrije kofferklep die zich met een simpele voetbeweging laat openen om het laden van grote of zware objecten te faciliteren.

De nieuwe Kuga deelt zijn chassis met dat van Focus maar pakt uit met nieuwe en stijvere veren en dempers, nieuwe bussen, een stijver subframe voor en achter en aangepaste antirolstangen. Gekoppeld aan een fractioneel sneller stuur en gevoelig lagere NVH-niveau’s zou de Kuga tegelijk scherper, capabeler en comfortabeler moeten zijn – mede dankzij het in-huis ontwikkelde Intelligent AWD systeem dat, op de modellen uitgerust met 4×4, het oude Halldex-systeem vervangt. Zo kan de elektronica, geholpen door een elektronisch Torque Vectoring systeem, nu tot 100% van de kracht naar de achterste wielen sturen.

Ingrijpende wijzigingen die zich op het tarmac vertalen in een veel volwassener product dat een stuk braver is afgesteld. Nochtans heeft het onderstel voldoende kwaliteiten, zijn de demping en vering een goed compromis en is de grip, mede dankzij de vierwielaandrijving van op ons testexemplaar, voorbeeldig. En toch ontbreekt het de Kuga aan de een zekere lichtvoetigheid, waardoor hij je als bestuurder vooral aanzet tot rustig cruisen. Daar zitten de 1.707kg van het topmodel zeker voor iets tussen. Of de voorwielaangedreven versie op dat punt beter doet?

ford_kuga_11

2013_ford_kuga_062013_ford_kuga_07

Onze Kuga was tevens uitgerust met de optionele Powershift-zesbak met dubbele koppeling. Die unit is vooral gericht op comfort en reageert voldoende snel in vergelijking met moderne koppelomvormers, maar geeft niet de sensatie van de beste systemen op de markt. Bovendien biedt Ford geen stuurflippers aan, en heb je enkel de keus uit een extra Sportstand. Zelf schakelen kan desnoods via een onhandige tuimelschakelaar op de pook zelf, maar in de praktijk zal je beide functies zelden frequenteren. Opmerkelijk tenslotte is dat de Powershifttransmissie zowel nefast is voor het opgegeven gemiddeld verbruik als de sprinttijden, daar waar dit veelal net het omgekeerde is.

De nieuwe Kuga biedt vooral waar voor zijn geld, en concurreert dankzij zijn toegenomen lengte met modellen uit hogere segmenten. Zo krijg je niet alleen veel ruimte en comfort, maar ook een rijkelijke standaarduitrusting die van de Kuga een aantrekkelijk voorstel maakt. Zijn dynamische capaciteiten zijn echter meer naar de achtergrond verdrongen, en ook uiterlijk is het een stuk braver geworden. Al is de kans bestaande dat de compactere EcoSport en volgende generatie Edge, binnenkort die dynamische rol zullen invullen.

Ford Kuga 2.0 TDCI Powershift 4×4 163

Plus Min
+ Waar voor je geld – (Té?) braaf geworden

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving AWD, niet permanent
Vermogen 163 pk
Maximaal Koppel 340 Nm
Gewicht 1.707 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,2 s
Topsnelheid 187 km/h
Gem. testverbruik 8,1 l/100 km
Prijs 31.700 euro
Fiscale PK 11

Verdict

6 op 10

Share Button

Leave a Reply