DRIVR

Wörthersee 2013:
VW Design Vision GTI & Audi TT Ultra Quattro

UPDATE: Nog 3 nieuwe VAG-concepts toegevoegd in de comments!

“Ik heb een theorie die zegt dat Duitsers iets zeer ernstig nemen als ze ergens aan beginnen, anders beginnen ze er helemaal niet aan”, schreef ik vorig jaar. Case in point: Wörthersee. Palmen tuners bij ons een weekend lang de Nekkerhal in, dan bezetten Volkswagen-adepten in Oostenrijk vier dagen lang zowaar een volledig dorp. Traditiegetrouw vaardigt Wolfsburg ook een primeur af. Dit jaar zou dat een speciale editie van de Golf GTI en de Audi TT zijn.

vwgolfvisiongti1

vwgolfvisiongti3vwgolfvisiongti2

Het Britse Car haalt voor dat gerucht de mosterd bij Ulrich Hackenberg, chef r&d bij Volkswagen. Die verraadde bij de lancering van de Golf 7 GTI al dat VW op een concept broedt om op Wörthersee voor te stellen. Dat zou niet de eerste keer zijn: in 2007 kwam Wolfsburg op de proppen met de behoorlijk bonkers GTI W12, en drie jaar later met de al iets menselijkere Excessive Edition. Welke concept er dit jaar aan de orde is, was aanvankelijk nog even afwachten, al leek Hackenberg alvast een tipje van de sluier op te lichten door te zeggen dat de sper van de nieuwe GTI gerust nog wat meer vermogen aankan.

De huidige GTI puurt namelijk 220 pk uit de 2.0 TFSI, en zet die stoeterij middels een elektronische sper op de voorwielen. Leg je nog wat extra op, dan krijg je er het Performance-pack bovenop, dat er tien paarden extra en een mechanische sper bijdoet. Genoeg reden voor Car om te speculeren dat de GTI-variant in Oostenrijk wel eens een stapje hoger op de GTI-ladder zou kunnen zijn zoals de Editions 30 en 35 dat waren. Volgens Auto, Motor und Sport gooit VW het echter over een radicaal andere boeg, door de 2.0 TFSI te dumpen voor een dubbel aangeblazen drieliter V6 met 503 pk en 560 Nm. Al dat vermogen zou via een DSG-bak over de vier wielen worden verdeeld.

tt_1

tt_3tt_2

De designelementen laten alvast geen ruimte voor twijfel: een duidelijk toegenomen spoorbreedte en imposante bodykit maken van deze concept een radicale circuitopvolger van de GTI W12. En nu we toch over radicaal bezig zijn: eveneens aangekondigd voor Wörthersee is de Audi TT Ultra Quattro Concept. Deze 1.111 kg wegende TT (300 kg lichter dan een TTS) kreeg een streng dieet van koolstof- en glasvezel en krijgt een lichtere versie van de 2.0 TFSI, goed voor 310 pk en 400 Nm. Of hij ooit tot in de Audi-catalogus geraakt is niet bekend, al lijkt het er eerder op dat Ingolstadt met deze Ultra Quattro z’n gewichtsbesparende technieken wil demonstreren.

[Schetsen GTI: Auto, Motor und Sport]

Share Button

4 Responses

  1. bert says:

    Wat een machtige schetsen.

  2. Ken Divjak says:

    Nog drie VAG-concepten die het Wörthersee-festijn moeten opleuken:

    De Skoda Rapid Sport als voorbode van een gespeculeerde RS-versie:

    skoda-rapid-rs-concept-2013-001

    De Seat Leon Cup Racer als teaser van de 330pk sterke circuitversie:

    Seat-Leon-Cup-Racer-08

    En de VW Amarok R-Style met 270pk en 600Nm uit een 3.0 V6 TDI:

    Volkswagen-Amarok-R-Style-01

    PS: Voorlopig geen livebeelden van de Design Vision GTI of de TT Ultra…

  3. Wim Bervoets says:

    De eerste livepics zijn net binnengelopen, resp. via WoertherseePics.com & Audi4ever.com:

    601680_337160083053681_364785339_n

    audittultra

  4. Wim Bervoets says:

    Autocar leidt uit de schetsen die vrijgegeven zijn af dat het om een nieuwe VR6 zou gaan. Mochten ze ooit de productiefase zien, zouden ze wellicht flink worden gedowntuned.

    VR6

Leave a Reply