DRIVR

Test: Abarth Punto SuperSport (MY 2013)

Anders dan de typebenaming insinueert, is de Abarth Punto SuperSport niet de ultieme versie boven de uitgaande EsseEsse – eerder de geüpdate vervanger die een tikkeltje rijker is uitgerust. Grote eye-catchers zijn de dubbele matzwarte go-faster stripes die in combinatie met het Grigio Campovolo en de nieuwe 17-duimers voor een agressievere look zorgen. Of dat volstaat om de strakke lijnen van de pre-facelift ‘SS’ te doen vergeten?

2013_abarth_punto_supersport_1

2013_abarth_punto_supersport_42013_abarth_punto_supersport_3

Onder de kap is het in ieder geval affari come al solito, met een 1.4 MultiAir die dankzij een Garrett GT1446-turbo nog altijd 180pk en 270Nm produceert. In de praktijk zorgt dat aanstekelijke duo voor verrassend veel koppel onderin, en een verslavende rush richting toerenbegrenzer. Al moet je daarvoor wel de sport-stand van de manettino (mét memofunctie) selecteren, daar Normal ronduit astmatisch aandoet. Sport geeft je trouwens niet alleen een gretigere gasrespons en een pak extra koppel, maar ook meer stuurweerstand en minder interferentie van het ESP en de tractiecontrole.

En dat blijkt voldoende om de SuperSport op 90% van zijn te kunnen te rijden, maar niet voor de laatste (en meest genietbare) 10%. De reden? Ultrastrikte elektronica die je onder geen beding het zwijgen kunt opleggen. Want hoewel de voortrein de pk’s en Nm’s best ordentelijk richting asfalt transfereert, kan je je nooit van de indruk ontdoen dat sommige bestuurderinputs afgezwakt worden. En dat is toch frustrerend op een hot hatch die met zijn straatvechteruiterlijk om aandacht en vooral geloofwaardigheid schreeuwt. Zo kan je richting limiet al eens last krijgen van een sputterende voortrein, of een ESP dat nogal vaak en vooral onnodig ingrijpt. Om nog te zwijgen van de noodknipperlichten die bij het minste gebruik van de (ruim bemeten en geperforeerde) stoppers gaan dramatiseren.

2013_abarth_punto_supersport_2

2013_abarth_punto_supersport_72013_abarth_punto_supersport_5

Nochtans is de SuperSport gezegend met een uitgebalanceerde ophanging die tegelijk strak en comfortabel weet te zijn – mede dankzij de (optionele) KONI’s die gebruik maken van de Frequency Selective Damping-technologie. Enkel de korte veerweg speelt de SS soms parten, zeker op ons getormenteerde wegdek. Grip en tractie zijn daarbij voorbeeldig, en ook de rest van de bedieningselementen voldoet aan de verwachtingen met goed gepositioneerde pedalen, een goed afgewogen stuur en een prima zesbak. De nieuwe Sabelt-stoelen (niet te verwarren met de optionele items) staan echter veel te hoog opgesteld. En dat is opnieuw frustrerend daar ze op zich goede steun geven, maar met het stuur op de juiste positie de Jaeger-tellers praktisch onleesbaar maken.

De SuperSport toont met andere woorden zijn leeftijd, en heeft het anno 2013 niet alleen lastig met de competitie maar ook met zichzelf. En dat is deels de schuld van de veel te strenge elektronica die hem een virtuele dwangbuis steekt, waardoor je nooit helemaal het gevoel krijgt zélf met de auto te rijden. Nochtans is de hardware intrinsiek OK, ze moet alleen wat losser afgesteld worden  – liefst met installatie van een ESC/TRC-off knop.

ABARTH Punto SuperSport

Plus Min
+ Hot hatch met talent – Bemoeizieke elektronica

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 180 pk (bij 5.750 tpm)
Koppel 270 Nm (bij 2.750 tpm)
Gewicht 1.160 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,5 s
Topsnelheid 216 km/h
Gem. testverbruik 9,8 l/100 km
CO2 uitstoot 142 g/km
Prijs 21.800 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

6 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Misschien niet de snelste noch de nieuwste hot hatch… maar prijs/kwaliteit zit hij wel goed, denk ik zo.

    • Ken Divjak says:

      Klopt: de SuperSport begint bij 21.800 euro (de EsseEsse was 23.859).
      De 165pk-versie (die ons een halve R beter bevalt) zelfs bij 19.300.
      En da’s een slimme zet nu de Clio RS richting 25K gaat.
      Rest er enkel nog die duivelse Fiesta ST voor 20.950 euro…

  2. cinquecento says:

    Ik vind dit (zonder de strepen dan) toch een pak mooier dan de fiesta! Ook al was de eerste van deze Punto’s wel mooier inderdaad.

  3. Kenneth says:

    Velgen zoals getoond op de foto’s zijn de standaard 17″. De in de tekst genoemde 18″ zitten in het optionele essesse-pakket.

    Ook niet standaard het Koni-onderstel, ook dit is een optie, al kun je deze ook los van het esseesse-pakket kopen.

    Men heeft nu enkel de tuning-upgrade van het esseesse-pakket naar 180pk als standaard opgenomen, zodat hij nog enigzins mee kan komen in het nieuwe hothatch segment waar 200pk inmiddels de norm is. Verder is de wagen indentiek aan de oude abarth-versie zonder SuperSport toevoeging.

    • Pieter Ameye says:

      Het feit dat de Koni’s optioneel zijn was ons niet helemaal duidelijk (ook de configurator maakt er geen duidelijke melding van). Aangepast, tx!

  4. Kenneth says:

    Top dat u het nog heeft aangepast.
    Rij er zelf namelijk eentje, al is ook deze naar 180pk gekieteld door software aanpassing (Savali-tuning)

Leave a Reply