DRIVR

Lambo Islero: I Got it Bad & That ain’t Good²

[audio:http://drivr.be/wp-content/uploads/2013/05/I-Got-It-Bad-and-That-Aint-Good-Nina-Simone.mp3|autostart=yes]

Ik ben van het hondstrouwe type. Mijn partner is nog altijd mijn liefje uit de middelbare school, mijn eerste wagen nog steeds in mijn bezit en de huidige – na twaalf jaar dienst – nog lang niet aan vervanging toe. Kortom: vreemdgaan staat niet in mijn vocabulaire, en is mij in vijftien jaar stuurdienst nog maar één keer overkomen. Tot ik vorige week een straatkiekje uit Californië zag en het weer eens ‘goed zitten’ heb…

lamboislero2

lamboislero1lamboislero3

Lezers van het eerste uur herinneren zich beslist de vorige uitgave van I Got it Bad & that ain’t Good. Die kwam er na een heerlijke reeks artikels in Evo Magazine over de herrezen Westfield XI; een bloedmooie klassieker die nog altijd op mijn bucket-list staat, maar in België niet ingeschreven geraakt door homologatieproblemen. Het zal dan ook niet verwonderen dat mijn nieuwe bevlieging weeral een exclusief oudje betreft dat naar een stierennaam luistert…

Wat ik zonder research van de Islero weet? Dat het een Lambo uit het Miura-tijdperk is, ergo van pakweg jaren ’60. Maar dat er zowel een gewone als een S-versie bestaat? En dat er van beide samen slechts 225 eenheden geproduceerd zijn? Ter referentie: de veel bekendere Miura is 764 keer gebouwd tussen 1966 en 1972, terwijl de Islero slechts twee productiejaren kent.

Akkoord: intrinsiek verschilt deze 2+2 niet zoveel van eerdere Lamborghini GT’s zoals de 350 en 400GT. Maar dat impliceert wel dat er onder die strakke lijnen van Carrozzeria Marazzi (Touring was weer eens failliet in die tijd) een vierliter V12 zit die zijn 330 paarden via een vijfbak naar de achterwielen stuurt om de 1315kg lichte alukoets in 6.5s naar de 100 te brengen, en desgewenst tot 248km/u.

De 20pk sterkere S is misschien sneller maar ook veel drukker dan het origineel van 1968. Kijk daarvoor maar naar die subtiele luchthapper op de motorkap, druppelvormige pinkers op de voorvleugels, ongemolesteerde zijflanken en bumpers die (letterlijk) tot een designfeature zijn verheven. Storende buitenspiegels horen dan ook niet thuis op zo’n strak ontwerp, wat Mario Marazzi gemotiveerd heeft om ze gewoon helemaal weg te laten… Liefde maakt blind zeker?

[Thumb: Kristian Jaeger, Foto’s: Lamborghini & SPNKiX via Jalopnik]

Share Button

9 Responses

  1. BramDeBleser (via Twitter) says:

    Very cool indeed! Just a bit too late…

    http://www.rmauctions.com/lots/lot.cfm?SaleCode=LF10&CarID=r183&fc=0#

  2. Ken Divjak says:

    Dank voor de handige foto om de verschillen tussen niet-S & wel-S te tonen, Bram:

    lamboislero1

    • de gewone heeft druppelvormige zijpinkers waar de S er ronde heeft
    • de gewone heeft geen zijdelingse luchtroosters in de voorvleugels, de S wel
    • de gewone heeft een iets kleinere luchthapper dan de S (hier niet zichtbaar)
    • en het belangrijkste: wielkasten zonder lipje op de gewone en mét op de S

    rmauctionsislero

    Maakt dat de niet-S een pure schoonheid is, en de S het onnodig gecompliceerde vervolg.

    Prijzen liggen inderdaad rond de 140.000€ voor goede exemplaren…

    PS: Ter ere van de #Lambo50-viering staat er een fotografisch sterke overzichtssite online:
    http://www.lamborghini.com/en/heritage/masterpieces/1963-1969/

  3. heidekonijn says:

    Er moet iets in de lucht zitten, zit ook al een tijdje hiermee in het hoofd. Zeldzaam en niet goedkoop – buiten mijn prijsklasse – maar een elegantere, minder opvallende manier om 150k Euro in de garage te hebben staan kan ik niet meteen bedenken. Toch niet een met dergelijke prestaties en een Italiaanse V12 soundtrack.

    Al zoekende naar een -onvindbare- fixerupper dit tegengekomen, best grappig.

    http://www.gminsidenews.com/forums/f19/retro-mod-classic-lamborghini-sacrilege-111079/

    • Ken Divjak says:

      Van fout nummer 7 gesproken…

      Maar de eigenaar heeft blijkbaar het originele design wel gerespecteerd voor zijn chromed out/pimped out version van de velgen.

      • heidekonijn says:

        Voor een hotrodder vind ik het nog een vrij rustige suggestie. Bizar hoeveel verschil die fastback uitmaakt.

        Maar doe toch maar Marazzi 🙂

Leave a Reply