DRIVR

OctaanDoop: Met de BMW M5 op Zandvoort

Voor wie er onze redactiepagina op naleest, is het geen geheim dat ondergetekende nog geen centimeter circuitervaring heeft. Of tenminste: ‘had’. Want toen we gevraagd werden of we zin hadden in enkele rondjes Zandvoort, hoefden we geen twee keer na te denken wie we zouden afvaardigen: yours truly. En hadden we er al bijgezegd waarmee truly het Circuit Park Zandvoort zou bestormen? Met de BMW M5. It’s a dirty job.

zandvoort

Ik ben geen autosportkenner, maar Zandvoort doet uiteraard een belletje rinkelen. En ik heb m’n huiswerk gemaakt: meer dan dertig jaar lang de locatie voor de GP van Nederland, locatie van een wedstrijd op de DTM-kalender en thuisbasis van nog een hoop wedstrijden binnen Nederland zelf. Ik had slechter kunnen treffen voor een circuitdoop. Rob Slotemaker is nog zo’n naam die onlosmakelijk met het circuit verbonden is. De Nederlander combineerde de racerij met een slipschool naast het circuit, en kwam op dat circuit ongelukkig aan z’n einde. De naam Slotemaker klinkt nog steeds op Zandvoort door de bocht die naar hem vernoemd is. En door de slipschool die tegenwoordig in handen is van BMW en waar ik vandaag moet zijn.

M5_lineup

Het weer zit tegen. Na enkele stralende lentedagen zal een zonneslag op het circuit in de duinen vlak naast het strand er niet inzitten. Een koude douche daarentegen… BMW Nederland heeft alleszins vertrouwen in ons kunnen: geen duizend-en-één waarschuwingen over al dat vermogen in de regen, alleen wat bemoedigende woorden over de Michelin Pilot Super Sports die ons op de baan moeten houden: een kortere remafstand op nat wegdek, snellere rondetijden op een nat circuit dan een gewoon setje rubber, en dankzij toptechnologie uit endurance racing een langere levensduur onder hoge belasting op de track. En belast worden zullen ze!

scenic_drive

Maar ik loop vooruit. Na een kwartiertje uitleg over de M5 worden we naar een peloton kraaknette M5’s geleid om per twee met een instructeur de openbare weg op te gaan. ‘Om te ontdekken wat je met 560 pk in het verkeer allemaal kunt’, zegt de PR-man van BMW Nederland terloops. Uiteraard nadat we het beruchte papier met de kleine lettertjes hebben getekend. ‘Politie Noord-Holland. We volgen u al sinds Zandvoort en hebben beelden van u gemaakt. Wilt u ze even bekijken in de surveillantewagen?’ Nou, toch maar niet, denk ik. Al zou de colonne zwarte M5’s wel mooie beelden opleveren. Maar ik besluit het op een rustig inloopritje te houden terwijl ik het doembeeld van een aanfloepend ‘POLITIE – STOP’-sein probeer te verdringen.

slalom_2

slalom_1slalom_3

Nee, dan is het tweede deel een betere ‘Inleiding in de BMW M5’: een volledig natgespoten terrein met kegels. De bedoeling? Al glijdend rond de kegels slalommen en tussen twee andere kegels eindigen. De instellingen van het stuur, de ophanging, de versnellingsbak en de gasrespons gaan resoluut op Sport+, alleen de volledige rijhulppolitie blijft aanvankelijk paraat. Daardoor wordt de power meteen afgesneden zodra het DSC voelt dat je grip verliest. Gecontroleerd glijden wordt dus iets moeilijker. Daarna proberen we M Dynamic Mode, waarin de M5 veel meer marge toelaat, tot hij merkt dat je volledig gaat doorspinnen.

Maar uiteindelijk doen we zoals het hoort, en zetten we alle rijhulp af. ‘Kijk waar je naartoe wilt,’ vertrouwt instructeur Mart me toe. ‘En geef net genoeg gas om de achterkant te doen uitbreken, meteen lossen, tegensturen en met het gaspedaal corrigeren’. Ik probeer alle info te verwerken, en geef natuurlijk de eerste keer meteen teveel gas. Door het gewicht op de neus zorgt dat eerst voor onderstuur, en daarna voor behoorlijk wat overstuur. Resultaat: ik parkeer de 680 Nm achterstevoren op het parcours. In de volgende pogingen concentreer ik me op het gaspedaal, en probeer ik de natuurlijke reflex te onderdrukken om de drift met het stuur te controleren in plaats van het gas. Na enkele pogingen – en nog enkele pirouettes – lukt het beter. Alleen het wisselen van de richting van de drift blijft tricky, doordat je het aanzienlijke gewicht van de BMW onder controle moet houden.

360

De tweede oefening gaat me meteen een pak beter af: een paaltje waarrond een volledige cirkel is natgespoten. De bedoeling is om 360 graden rond het paaltje te glijden. Opnieuw luidt het devies: controleren met het gaspedaal. Dat lukt aardig, maar ik stuur nog te snel teveel tegen. ‘Daardoor weet je niet meer wat rechtdoor is’, zegt instructeur Mart. ‘Tel de slagen van je stuur gewoon: twee slagen links, dus twee slagen rechts’. Het blijkt een gouden tip: uiteindelijk slaag ik erin om toch 270 graden in een gecontroleerde drift af te leggen. In een BMW M5. Ik ben behoorlijk fier.

1_lineup

1_circuitM5_circuit

Dan is het tijd voor the moment we’ve all been waiting for: we gaan het circuit op. We krijgen een treintje witte 1-Reeksen voorgeschoteld, waarmee we een van de instructeurs volgen die de lijnen en rempunten van het circuit laat zien. De kontjes van de 1-Reeksen schudden en schuiven in de bochten dat het een lieve lust is. Na enkele rondjes staat het leger M5’s klaar. Ik krijg een nieuwe instructeur aan m’n zijde, die me uitlegt wanneer ik moet insturen, op het gas moet gaan en – last but not least – vol in de ankers moet. Dat blijkt geen slechte zet: ik blijk de bochten niet altijd breed genoeg aan te snijden of breed genoeg uit te rijden, en wil steeds net een fractie te vroeg terug op het gas. ‘Wacht tot de auto terug in een rechte lijn gaat’, raadt instructeur Dennis me aan.

M5_race

Geen slechte tip, maar een die hij zelf flagrant aan z’n laars lapt wanneer hij na twee rondjes Zandvoort het stuur van de M5 overneemt en toont hoe het kan als je alles onder de knie hebt. Hij schudt de drifts en opposite locks uit z’n mouw alsof het niks is en raast over de curbs. Op het rechte stuk tussen de Luyendyk- en de Tarzanbocht zie ik 240 op de teller verschijnen. En deze BMW’s zijn niet begrensd. Verdorie denk ik, ik heb nog veel te leren.

[Foto’s: Marnik Mouchaers]

Share Button

6 Responses

  1. Pieter says:

    NICE!

  2. Duckie 'RS says:

    Zulke trainingen zijn een aanrader voor de BMW-adepten. Zelf al een paar keer Nürburg en Spa achter de rug. Deze zomer (zoals in het gepaste topic vermeld) Bilsterberg op het menu.
    Het hogesnelheidstreintje in de spray, op een doorweekte ‘Ring, zal me voor altijd bijblijven…

  3. Fre says:

    Het lijkt me zeker interessant om te doen. BMW België geeft zelf ook een aantal van die cursussen.

    Ik heb zelf een F20 118i (dus net iets minder vermogen…) maar naar ik begrepen heb, is de M training enkel voorbehouden voor diegenen die effectief over een M-wagen beschikken.

  4. Ken Divjak says:

    Het nieuwe wereldrecord ‘langste drift’ is net herzet met een F10 M5…

    … naar 82,5km 🙂

Leave a Reply