DRIVR

Test: Mercedes CLA 220 CDI (C117)

Volgens de (Duitse) lezers van het (Duitse) automagazine AutoBild is de (Duitse) Mercedes CLA het mooiste ontwerp van 2013. Hoe ze dat in al in het eerste kwartaal beslist hebben, is ons niet helemaal duidelijk. Maar de rest van de wereld blijkt het zowaar met hen eens: de mini-CLS is een Schönheit die de compacte berline weer ingang doet vinden in West-Europa. Wij gingen paraderen met de snelste zelfontbrander van het CLA-gamma: de 220 CDI met 7G-DCT.

testmercedescla1

testmercedescla5testmercedescla4

Net zoals de 250 benzine kan de 220 diesel enkel uitgerust worden met een zeventrapsautomaat. Die laat zich traditiegetrouw met de ruitenwisserhendel bedienen voor (niet altijd feilloze) automaatwissels in D, (nerveuze) sportovergangen in S of (soms genegeerde) vingercommando’s in M. Met de schakeltijden an sich is evenwel niets mis, want volgas door eerste en tweede gaat sneller dan je Sieben-G Doppelkuplugsgetriebe kan scanderen. En toch voelt het geheel nooit zo ijlings aan als 170pk en 350Nm vanaf 1.400 toeren suggereren, al zit het struise drooggewicht van 1.525kg (exclusief talrijke opties) daar zeker voor iets tussen.

Eenmaal op snelheid hangt het er allemaal vanaf welke ondergrond de wielen roteert, zeker als dat 18-duimers zijn die bij de verlaagde ophanging van het AMG-pakket horen. Op slecht (lees: Belgisch) wegdek filtert de setup minder goed dan je van een gedriepunte ster verwacht, op biljartvlakke (lees: Duitse) baan is de demping aanvaardbaar. Maar gooi wat oneffen bochten in de mix, en het resultaat is in beide landen hetzelfde: het gevoel van een zware voortrein die – ondanks een directe stuuroverbrenging – liever niet niet met het zweepje gecommandeerd wordt. De CLA doet het natuurlijk wel, maar geeft nooit de indruk er echt van te genieten. Het is per slot van rekening een voorwielaandrijver met een zwaar dieselblok op de neus.

testmercedescla3

testmercedescla6testmercedescla7

Laat de gymkhana voor wat hij is, en de CLA herpakt zich. Het interieur van de nieuwe generatie Mercedi hebben we al meermaals bezongen – en aangezien de Coupé Light A-Klasse daar ongewijzigd aanspraak op maakt, geldt die lof hier evenzeer. Met het verschil dat de vierdeurs wel erg cocoont om zijn indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt van 0.23 te halen. In de klassieke autojournalistiek zou dat onder ‘een matig zicht rondom’ gecatalogeerd worden; een prijs die je graag betaalt voor al die verlekkerde blikken van buitenaf, maar minder voor de rol- en motorgeluiden die de kleine cabine snel vullen.

Al bij al is de Mercedes CLA met deze motorisatie meer statement dan (DRIVR) substantie. Een prijzig statement als je bedenkt dat de onderliggende A-Klasse niet alleen 4.000€ goedkoper is, maar de achterwielaangedreven C ook nauwelijks duurder. En aangezien ‘hard’ in ons boek nog altijd niet voor ‘dynamisch’ staat, lijkt het ons best om de (gratis) comfortchassis-optie d’office af te vinken en de sportvelgen te mijden. Maar dan ziet je CLA er natuurlijk niet uit zoals op de alomtegenwoordige reclamefoto’s, en kan je waarschijnlijk naar die AutoBild design award fluiten. Want hoe gaat het gezegde ook alweer? Wie mooi wil zijn…

MERCEDES CLA 220 CDI 7G-DCT

Plus Min
+ Stijl – DRIVR substantie

Weggecijferd

Motor 2.1 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 170 pk
Koppel 350 Nm van 1.400 tot 3.400 tpm
Gewicht 1.525 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8.2 s
Topsnelheid 230 km/h
Gem. testverbruik 6.9 l/100 km
CO2 uitstoot 109 g/km
Vanafprijs 37.389 euro

Verdict

6 op 10

Share Button

9 Responses

  1. bruno says:

    Spijtig hé, dit pakketje in een RWD en een beetje OK afgeveerd, en ze hebben me beet.

  2. Fastflupke says:

    Comfortophanging aanvinken en zelfs met 18″ ers zullen een een groot gedeelte van de comments verdwenen zijn …

    • Ken Divjak says:

      Het merendeel van de testwagens op de internationale perslancering was uitgerust met de optie Comfort Chassis, en dat blijkt inderdaad beter te werken zoals Andrew English in The Telegraph bericht:

      Mindful of the drubbing the sister A-class (with unacceptably hard Sports chassis) has received in road tests, almost all the CLA test cars had the Comfort chassis and big labels on the steering wheel stating “This is a Comfort chassis”. You’ll have probably gathered by now that the CLA is a deal less sporting than its build up.

      […] The Comfort chassis is exactly that over bad roads, absorbing large shocks and small vibrations particularly well. The body rolls noticeably, but the damping control is good and only a couple of times when pressing on did the CLA float across long undulations. You certainly wouldn’t want anything stiffer than this for everyday UK motoring.

      En aangezien onze Belgische wegen zeker zo erg zijn als die in de UK…

  3. heidekonijn says:

    Enorme koplampen kan ik wel apprecieren… maar niet op een auto 🙂
    Dit moeten de grootste ooit zijn.

  4. bruno says:

    Ik zag hem vandag IRL rijden en ik moet zeggen, die voorkant valt me erg goed mee, zeker met die ‘bollekes’ in de grille. Mooi effect.

  5. ds2000 says:

    Qua toonbeeld van Duitse arrogantie kan het ontwerp wel tellen. Het feit dat het eigenlijk een voorwielaandrijver is, is nog het beste bewijs dat dit meer style dan substance is! Het interieur kan ik daarentegen wel appreciëren.

  6. (db) says:

    Zag ‘m gisteren voor het eerst in the metal en vond het een dikke tegenvaller: de verhoudingen kloppen imo niet en te veel lijnen.

  7. Marc- says:

    Kan je die comfortophanging ook combineren met het sport-pakket?

Leave a Reply