DRIVR

Kies Maar: AM CC100, Aventador J of Stirling Moss?

Speedsters. Volgens Wikipedia zijn het ‘snelle wagens van het roadster-type’, volgens ons ‘exclusieve speeltjes met duizelingwekkende prijskaartjes’. Getuige daarvan de Mercedes McLaren SLR Stirling Moss uit 2009, of de Lamborghini Aventador J die Genève 2012 mocht opleuken. Afgelopen weekend is daar een derde kandidaat bijgekomen: de bloedmooie Aston Martin CC 100 die het eeuwfeest van Aston mag opluisteren.

Aston Martin CC100 (2013)

amcc100b

amcc100camcc100d

“The brief was very simple, yet enormously testing” getuigt Miles Nurnberger: “create something that reflects the 100 years of Aston Martin heritage and signals the future of the brand.” Daarvoor liet het deisgnteam zich inspireren door de DBR1 die in 1959 de 1000km van de Nürburgring won, en vandaag bij de mooiste racewagens aller tijden hoort. Vertaald naar 2013 maakt dat van de CC100 een dak-, venster- en deurloos prototype (al laat de zijdelings impactstructuur zich wel openen) dat rond een aluframe met carbonafwerking is opgetrokken, en op het veelzijdige VH-platform van alle moderne Astons rust. De paarden komen van de intussen gepensioneerde 6.0 V12, de aandrijving via een automatische zesbak van de achterwielen. Verwacht dus een 0 tot 100-tijd van iets over de vier seconden, en een begrensde top van 300km/h. Saillant detail: het was een zekere Stirling Moss die de DBR1 in ’59 naar diens Eifel-overwinning stuurde… [KD]

Mercedes McLaren SLR Stirling Moss (2009)

mercedesmclarenslrsm1

mercedesmclarenslrsm2mercedesmclarenslrsm3

De SLR Stirling Moss – genoemd naar de gevierde Britse racepiloot die 1955 in een Mercedes 300 SLR de Mille Miglia won – was de zwanenzang van de SLR supercar. Het belang van deze auto overstijgt echter die historische symboliek; de 75 exemplaren die Mercedes samen met McLaren bouwde, zijn de allerlaatste SLR’s. Een passend einde van een technologisch meesterwerk oftewel een bolide die even snel was als rivalen Ferrari Enzo en Porsche Carrera GT – en dat met ‘slechts’ een V8 in de neus, een gerobotiseerde vijfbak en meer comfort en luxe dan de twee voorgenoemde exoten samen. De SLR Stirling Moss, die dezelfde technische basis behoudt en dus ook mag pronken met een sprintje naar honderd in drie seconden en een top van 350 km/h, is alleen verkocht aan eigenaars van de ‘gewone’ SLR. En ondanks een prijskaartje van 750.000 euro (plus belastingen), gingen ze allemaal de deur uit. [PF/2008]

Lamborghini Aventador J (2012)

lamboaventadorj1

lamboaventadorj3lamboaventadorj2

Bij Lamborghini laat de dakloze variant van het V12-topmodel meestal een tijdje op zich wachten, en dat was bij de Aventador niet anders. Want deze unieke ‘J’ (naar de potente Miura Jota) mag dan wel open zijn, een echte roadster is het niet; de ‘open-top speedster’ heeft een geheel nieuw koetswerk dat zo mogelijk nog breder is dan bij de coupé. Zaken als navigatie en airco ontbreken wegens irrelevant, en ook een geluidsinstallatie schittert door afwezigheid. Niet dat je die zal missen, want onderhuids bleef de techniek onveranderd. Ergo: prestaties die – door het ontbreken van de dakstructuur – een nog verpletterende indruk nalaten. Het strafste van al is echter dat de gekke Italianen dit (naar verluidt straatlegale) concept op vraag van een klant gebouwd hebben… [PA/2012]

Share Button

5 Responses

  1. Ken Divjak says:

    En hier nog drie making of-video’s van deze unieke creaties:

  2. rotorhead says:

    Geen van die. Ik kies de Veritas RS3 Hybrd. Niet dat ik geef om het hybride gebeuren in die auto. Maar wat een mooi ding is het.

    http://wordlesstech.com/wp-content/uploads/2012/09/Veritas-RS3-Roadster-Hybrid-2.jpg

  3. cinquecento says:

    Aventador, zonder twijfel! Wat een staaltje topdesign is me dat zeg. Jammer dat het maar bij een exemplar is gebleven.

  4. Droopy says:

    Vorige week nog een McLaren SLR aan het Gardameer gezien toen we naar de Mille Miglia reden. Mijn vrouw met de camera in de hand is er in geslaagd om een klein stukje SLR en heel veel GPS te trekken. Balen 🙁

  5. damien says:

    Doet u maar de Aston. Geweldige bak!

Leave a Reply